Рада ухвалила закон про судоустрій і статус суддів
Рішення підтримав 281 нардеп
Верховна Рада України передбачила поступове підвищення базових розмірів посадового окладу судді до 30, 50 і 75 мінімальних заробітних плат залежно від рівня суду. За відповідний президентський законопроект №4734 в цілому проголосував 281 парламентарій, передає кореспондент РБК-Україна.
зокрема, документом передбачається, що з 1 січня 2017 оклад судді місцевого суду складе 15 мінімальних зарплат, судді апеляційного суду або вищого спеціалізованого суду - 25 мінімальних зарплат. Потім з січня 2018 року пропонується встановити оклад судді місцевого суду в 20 мінімальних зарплат, судді апеляційного суду або вищого спеціалізованого суду - 30 мінімальних зарплат.
До наступного етапу - з 1 січня 2019 року - оклад судді місцевого суду складе 25 мінімальних зарплат, судді апеляційного суду або вищого спеціалізованого суду - 40 мінімальних зарплат. А з січня 2020 року оклад судді місцевого суду складе 30 мінімальних зарплат, судді апеляційного суду або вищого спеціалізованого суду - 50 мінімальних зарплат. Підкреслимо, що пропонується збільшити посадовий оклад суддів Верховного Суду з 13 до 75 мінімальних заробітних плат з 1 січня 2017 року.
Відзначимо, що в даний час оклад судді місцевого суду становить 10 мінімальних зарплат, апеляційного суду - 11, вищого спеціалізованого суду - 12 і Верховного суду - 13.
Документ передбачає скасування інституту "призначення судді на посаду вперше" (п'ятирічний, так званий "випробувальний" термін для суддів) і зайняття посад суддями тільки безстроково. У законопроект включена норма, яка передбачає, що суд утворюється, реорганізується та ліквідується законом. Президент позбавляється повноважень щодо створення і ліквідації судів своїм указом.
Фото: законопроект в цілому підтримав 281 парламентарій
При цьому повноваження Верховної Ради України щодо надання згоди на затримання судді або тримання під вартою або арештом до винесення обвинувального вироку судом передається в орган системи правосуддя - Вищої ради правосуддя. Таким чином, із зазначеного процесу усунена політична складова.
Так, на посаду судді може бути призначений громадянин України не молодший 30 років і не старший 65 років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права не менше п'яти років, компетентний, доброчесний і володіє державною мовою. При цьому вимога про компетентності повинно охоплювати не тільки професійний аспект, а також інші аспекти, зокрема особистий, соціальний тощо.
Закладений у законопроекті механізм призначення суддів спрямований на попередження ситуації, при якій Вища рада правосуддя міг би вносити подання про призначення суддею особи, не відповідає вимогам, установленим до кандидата на посаду судді.
Проектом закону пропонується запровадити інститут функціонального імунітету судді - замість передбаченого чинною Конституцією України абсолютного імунітету. Природа суддівського імунітету при здійсненні правосуддя полягає у забороні залучення судді до кримінальної відповідальності за його юридичну позицію, викладену у рішенні, оскільки наявність такого виключає незалежність судді і неупередженість.
Фото: проти закону про судоустрій і статус суддів проголосували 5 нардепів
У той же час суддя повинен нести кримінальну або дисциплінарну відповідальність за злочини (наприклад, отримання неправомірної вигоди) та дисциплінарні проступки, які опосередковано можуть впливати на юридичну позицію судді при здійсненні правосуддя. Зокрема, суддя може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності в разі, якщо він порушує встановлені законом вимоги до змісту судового рішення, не дає оцінки доводам сторін, не викладає обґрунтування свого рішення тощо.
Законопроектом передбачено, що суддя не може бути притягнутий до відповідальності за прийняте ним судове рішення, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку. Щодо дій, не пов'язаних з виконанням суддівських функцій, суддя буде нести юридичну відповідальність у загальному порядку.
Згідно із законопроектом, повноваження щодо надання згоди на затримання судді або тримання під вартою або арештом переходять до Вищої ради правосуддя. При цьому суддя може бути затриманий або триматися під вартою або арештом до винесення обвинувального вироку судом без такої згоди, якщо він затриманий при вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Нагадаємо, раніше президент ПАРЄ Педро Аграмунт закликав Раду проголосувати за судову реформу.