Прокуратура Польщі закрила справу про порушення правил організації польотів перших осіб держави в квітні 2010 р. Справу офіційно припинено 30 червня 2012 р. за відсутністю складу злочину, повідомляє польський телеканал TVN24.
Як поінформувала офіційний представник окружної прокуратури в Варшаві Рената Мазур, слідство прийшло до висновку, що дії конкретних посадових осіб, що відповідали за підготовку візитів Президента Польщі Леха Качинського та прем'єр-міністра Дональда Туска до Катині в квітні 2010 р., незважаючи на деякі порушення, не можуть бути кваліфіковані як невиконання службових обов'язків або перевищення посадових повноважень відповідно до ст.231 Кримінального кодексу країни.
Польська прокуратура вела розслідування на предмет можливих порушень правил організації перельотів перших осіб співробітниками канцелярії Президента, прем'єр-міністра, міністерств оборони та іноземних справ, і працівниками посольства Польщі в Москві, які в тій чи іншій мірі відповідали за підготовку візитів до Катині прем'єра Туска 7 квітня 2010 р. і Президента Качиньського 10 квітня 2010 р.
10 квітня 2010 р. літак Президента Польщі Качиньського Ту-154М розбився при заході на посадку на аеродром Північний в Смоленську. Загинули всі, хто знаходився на борту 96 осіб, включаючи Президента Польщі, його дружину, вісім членів екіпажу та багатьох високопоставлених представників польської влади.
Міжнародний авіаційний комітет (МАК) 12 січня 2011 р. оприлюднив остаточну доповідь про розслідування авіакатастрофи. Технічна комісія однозначно поклала відповідальність за трагедію на пілотів, які вирішили не йти на запасний аеродром всупереч несприятливим метеоумови, а непрямою причиною падіння літака була названа недостатньо кваліфікована підготовка борту і екіпажу. Крім того, експерти МАК прийшли до висновку, що пілоти президентського Ту-154 діяли в умовах психологічного тиску з боку високопоставлених пасажирів лайнера, в тому числі головнокомандувача Військово-повітряними силами Польщі Анджея Бласіка, в крові якого після смерті був виявлений алкоголь.
Разом з тим, польська сторона неодноразово висловлювала незгоду з результатами розслідування МАК. Так, за матеріалами польського розгляду, керівництво російських диспетчерів змусило останніх давати команди на посадку літака на аеродромі під Смоленськом, незважаючи на погані погодні умови. Вони також звинувачували Москву в спробах приховати або підробити документи, які були необхідні для розслідування. В остаточному звіті польської комісії з розслідування причин аварії кажуть, що причиною катастрофи Ту-154 Качиньського під Смоленськом стали зниження нижче мінімальної висоти при надмірній швидкості зниження в складних метеорологічних умовах і запізнення відходу на друге коло.