Поспішне прийняття законопроекту про санаційний банк неприпустиме, - АУБ
Поспішне прийняття законопроекту "Про санаційного банку" без розгляду висновків Нацбанку, Кабінету міністрів і банківського співтовариства недоцільне. Про це йдеться в листі президента Асоціації українських банків Олександра Сугоняка до Комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики.
Фахівці Асоціації вважають, що даний законопроект не просто не досягає поставленої мети щодо посилення захисту кредиторів банків, але й несе серйозні негативні наслідки як для комерційних банків та їхніх клієнтів (вкладників і позичальників), так і для економіки України і суспільства в цілому.
Зокрема, в АУБ відзначають, що прийняття зазначеного законопроекту в чинній редакції може призвести до посилення інфляції в країні. Як пояснюють в АУБ, відповідно до законопроекту формування статутного капіталу санаційного банку здійснюється за рахунок доходів НБУ і цінних паперів, емітентом яких є НБУ. Разом з тим, згідно з чинним законодавством, НБУ позбавлений права самостійно розпоряджатися своїми доходами. Тому засновником санаційного банку може бути КМУ, а не НБУ. Або Нацбанку доведеться формувати статутний капітал санаційного банку за рахунок емісії цінних паперів.
Розмір проблемних активів, які будуть підпадати під дію Закону, автори законопроекту оцінюють в 177 млрд. грн. Враховуючи це, для роботи санаційному банку знадобиться від 17 до 80 млрд. грн. "Таким чином, випуск цінних паперів в таких обсягах за своєю суттю буде прихованою емісією, яка ляже додатковим податком на все суспільство", - підкреслюють експерти.
Крім того, в АУБ звертають увагу, що ризики погашення заборгованості з цінних паперів, емітентом яких є НБУ, покладаються на платників податків, оскільки відшкодовуватися різниця в разі збиткової роботи санаційного банку відповідно до ЗУ "Про Національний банк Україна" буде з державного бюджету України.
Також в АУБ звертають увагу, що законопроект чітко не визначає модель санаційного банку та сферу його дії, позбавляє правових гарантій захисту вкладників і кредиторів банку. При цьому законопроект передбачає, що санаційний банк не є учасником Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, виведений з-під дії антимонопольного законодавства і звільнений від сплати різного роду платежів.