ua en ru

Плюси і мінуси податкових пільг для учасників АТО

Держбюджет України щоденно витрачає на проведення антитерористичної операції (АТО) близько 70 млн грн. Ця цифра була озвучена місяць тому Президентом Петром Порошенком.

Павло Костіцин, спеціально для РБК-Україна

Держбюджет України щоденно витрачає на проведення антитерористичної операції (АТО) близько 70 млн грн. Ця цифра була озвучена місяць тому Президентом Петром Порошенком. Виходить, що щомісяця "на війну" держскарбниця виділяє більше 2 млрд грн. При дефіциті бюджету на рівні 30 млрд грн країна витримати таке навантаження не в силах. Тому залишається тільки одна надія - на благодійні внески і пожертвування з боку небайдужих громадян, які перераховують гроші, купують військову форму, засоби захисту, продукти, ліки тощо

Однак проблема полягає в тому, що сьогодні кошти, які одержують військовослужбовці або їх родичі, а також гроші, які збирають волонтери, включаються до складу річного оподатковуваного доходу. Зрозуміло, стягнення прибуткового податку в даному випадку демотивує тих, хто готовий надати допомогу військовим, а також є певною несправедливістю до одержувачів допомоги.

У підсумку, Адміністрація Президента ініціювала від імені Порошенко законопроект №4455а, який пропонує нехай і тимчасово, але звільнити від прибуткового податку суми благодійних відрахувань військовим. Причому цей документ депутати перед відходом на літні канікули вже прийняли у першому читанні, віддавши за нього 281 голос.

Трохи полегшає

Суть змін в Податковий кодекс полягає в тому, що на час проведення АТО і протягом року, наступного за роком, коли війна в країні закінчиться, благодійна допомога на адресу військовослужбовців, а також членів їх сімей, які отримали поранення або загиблих, не включається до складу річного оподатковуваного доходу.

"Дуже добре, що норми законопроекту будуть діяти "назад у часі": з початку оголошення антитерористичної операції. Тобто, податковими пільгами зможуть скористатися ті учасники АТО, які отримали благодійну допомогу після 18 березня 2014 р.", - зазначив партнер правової групи "Домініон" Михайло Гончарук.

При цьому, допомога, яка призначена для закупівлі товарів та продукції на потреби армії, або отримана у вигляді таких матеріальних благ, буде звільнена від оподаткування незалежно від витраченої суми.

Ще одна цікава норма: волонтери, які внесені у відповідний реєстр (його має сформувати Державна фіскальна служба та оприлюднити на своєму сайті), і отримують гроші на свої рахунки для допомоги учасникам АТО, прибутковий податок платити не будуть.

Не забули і про бізнес. Так, компанії та підприємства, які будуть працювати на благо військових, надаючи їм послуги, перераховуючи гроші, зможуть без обмеження включати ці суми в видатки. Та зменшувати, таким чином, базу оподаткування податком на прибуток. Правда, це застереження стосується лише тих військових частин, які утримуються за рахунок держбюджету.

Хто перевірить?

Незважаючи на логічність законопроекту №4455а, до нього є цілий ряд питань. І всі вони стосуються прозорості виконання заявлених норм.

Наприклад, з боку військових та членів їх сімей ризики зловживань мінімальні, оскільки вони є кінцевими отримувачами допомоги. І не в їх інтересах, коли потрібно придбати екіпіровку або провести операцію в результаті поранення, витрачати гроші "наліво".

Однак, і тут не обійшлося без нюансів. "Для того, щоб благодійна допомога потрапила в розряд пільгованої, її одержувач повинен набути статус учасника бойових дій АТО - спеціальне посвідчення. Сьогодні порядку надання такого статусу зазначених осіб немає. Це означає, що неможливо визначити, з якого та по який момент особа є учасником бойових дій. Тому у податкових органів логіка дуже проста: немає статусу, значить, немає звільнення", - вважає юрист юридичної фірми FELIX Інна Плескач.

Контроль діяльності волонтерів виглядає ще більш туманно. По-перше, реєстру, про який йдеться в законопроекті, не існує і на його створення буде потрібно час. Відповідно, навіть у разі ухвалення документа, якийсь період волонтери будуть працювати "поза законом".

По-друге, немає ні слова про те, як буде відслідковуватися використання коштів, отриманих волонтерами. І це велика проблема, враховуючи, що волонтерська діяльність в нашій країні останнім часом набула характеру нечистого на руку бізнесу.

Не все прозоро з пільгами для компаній і підприємств, які сплачують податок на прибуток. "Необмежене включення витрат на армію до складу витрат може сприяти виведенню коштів", - припускає Інна Плескач.

Оголити суть

Експерти вважають, що найкращий шлях досягти цільового використання коштів - відкритість грошових потоків, які пов'язані з військовослужбовцями та АТО.

"Великі організації, які займаються благодійністю регулярно проходять аудит і надають підтверджені аудитором звіти своїм меценатам. Зобов'язати робити такий аудит волонтерів - не варіант, а от забезпечити публічність надходжень і витрат - інструмент для запобігання зловживань", - пояснив керуючий партнер аудиторської компанії PSP Audit Дмитро Сушко.

Не меншу ступінь ризику несе і схема перерозподілу благодійних коштів через державні органи: Міноборони, СБУ і т.д. "Саме коррумпированость державних інституцій і викликає сумнів у чесності і ефективності використання благодійних пожертв", - підкреслив Михайло Гончарук.

Наприклад, на порталі госузакупок можна перевірити, за якою ціною придбане паливо або обмундирування для потреб армії. Але там в кращому випадку вказана сума договору. Ніяких деталей, що саме було куплено, на яких умовах, ціна за одиницю і т.д.

При цьому публічний збір благодійних пожертв повинен буде проводитися у порядку, затвердженому Кабінетом міністрів України. Знову ж таки, яким буде порядок справляння такого збору, залишається тільки гадати.

А якщо приймуть?

Допомагати армії - мета явно блага. Але те, в якому вигляді її намагаються реалізувати - не найкраща ідея. Принаймні, ризик того, що гроші, спрямовані на допомогу бійцям, осяде в чиїхось кишенях, дуже великі. Адже сюди ще додається і кабмінівський законопроект №4514а, який пропонує дозволити Міноборони публічний збір благодійних внесків. Тобто, фактично - узаконити те саме нецільове використання.

Враховуючи, що обидва документи спущені зверху, є надія, що до остаточного затвердження вони трансформуються в ту версію, яка влаштує і держава, і громадськість.

"І було б непогано, якби державні органи були зобов'язані надати публічний аудований звіт про цільове використання благодійної допомоги", - резюмував Михайло Гончарук.