ru ua

Критичне фінансове становище ТЕС загрожує зупинкою станцій, - експерт

Вкрай низькі запаси вугілля на ТЕС та фінансова неспроможність теплових електростанцій закуповувати імпортне пальне може призвести до катастрофічної ситуації. Про це заявив президент ГО "Енергетична асоціація України" Василь Котко.

На його думку, єдиний вихід полягає у підвищенні тарифів на електроенергію для промисловості.

"Серйозні фінансові проблеми ТЕС пояснюються тим, що вугілля, яке необхідно закупити за імпортом, буде дорожче, ніж донецьке. В тарифах передбачена закупівля вітчизняного вугілля. Тому, природно, станціям необхідні додаткові кошти", - вважає експерт.

Він зазначив, що через військові дії в Донецькій і Луганській областях подорожчало і українське вугілля.

За словами Котко, на закупівлю палива у ТЕС "просто фізично немає ресурсів". "Фінансове становище теплоелектростанцій не дозволяє їм купувати вугілля. Тут накладається кілька факторів. По-перше, у них немає ресурсів для закупівлі вугілля за підвищеними цінами. Друге - погіршилися платежі з-за того, що Донецьк і Луганськ зараз не платять, а електроенергія туди йде. Відповідно, вимиваються обігові кошти", - пояснив він.

Вирішити проблему могло б повернення боргів ДП "Енергоринок" за електроенергію перед генерацією, що перевищують 5 млрд грн.

Експерт додав, що кошти на закупівлю палива можна отримати також шляхом підвищення тарифів на електроенергію - "дорожче за сировину - дорожче тариф".

"Вугілля стало дорожчим, треба підвищувати тарифи на електроенергію, інакше не буде коштів цей закуповувати вугілля", - сказав він.

"Питання стоїть гостро. У нас скрізь дефіцит. Якби був бюджет, можна з резервного фонду взяти. Але все, що було в бюджеті - пішло на війну, на армію, на переозброєння. Тут у нас немає ресурсу", - переконаний експерт.

Як повідомлялося, станом на 20 жовтня запаси вугілля на ТЕС знизилися порівняно з цією ж датою 2013 р. в 2,5 рази - до 1,5 млн тонн. На деяких теплових електростанціях палива вистачить лише на кілька днів роботи. Особливо це стосується ТЕС, що працюють на дефіцитних марках вугілля А+Т.