ua en ru

Державі необхідно захищати насамперед споживача нафтопродуктів, а не власників НПЗ, - учасники ринку

Незалежні автозаправні мережі, «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» і галузеві експерти закликають уряд України віддати пріоритет захисту українського споживача нафтопродуктів і зайняти зважену і прагматичну позицію стосовно ініціатив власників українських нафтопереробних заводів, що наполягають на введенні мит на імпорт нафтопродуктів. Про це заявили учасники прес-конференції «Мито на імпорт нафтопродуктів: наслідки для споживача», яка відбулася сьогодні в Києві.

Учасники ринку вважають, що введення загороджувальних мит зруйнує диверсифіковану систему постачань нафтопродуктів до України і тим самим ризикує потрапити в залежність від декількох власників НПЗ, які диктуватимуть свою цінову політику і створять грунт для маніпуляцій із забезпеченням ринку нафтопродуктами.

«Сьогодні постачання йдуть з Литви, Білорусі, Росії, Румунії, Польщі, Казахстану і навіть з Туркменістану, на частку яких сумарно припадає на частку 40% українського ринку, - заявив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн, - «В сумі з 60%-ою часткою українських виробників наш ринок є украй конкурентним і гарантує об'єктивне ціноутворення у будь-який момент часу. Введення мита зруйнує цю стійку ринкову конструкцію».

Президент ПАО «Концерн Галнафтогаз» Віталій Антонов заявив: «Зрештою питання стоїть дуже просто: хто заплатить за модернізацію застарілих українських НПЗ: споживач або все ж таки власник? При введенні мит модернізація ляже на споживача, а при збереженні конкурентого середовища власникам доведеться інвестувати в модернізацію свої або залучені гроші».

У свою чергу заступник директора мережі АЗС WOG Анатолій Савич спростував тезу власників НПЗ щодо демпінгу з боку білоруських виробників. «У Білорусі функціонує максимально зрозуміла і прозора система реалізації нафтопродуктів - на відкритих електронних торгах, - розповів він. - Окрім українських компаній в них беруть участь європейські компанії, тому про демпінг не може бути і мови. ТНК-ВР, як акціонерові Мозирського НПЗ, це добре відомо». За його словами, нафтопереробники умисне дезінформують уряд з метою введення мит і поліпшення своєї економіки за рахунок українських споживачів.

«Держава йшла назустріч власникам НПЗ з першого дня, продавши заводи за копійки і розраховуючи на їх модернізацію. Пройшло 10 років, і ми як і раніше маємо старі НПЗ з низькою глибиною переробки і нові вимоги про створення для них тепличних умов», - заявив президент Асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук. «Доходи нафтових компаній Росії співставні з бюджетом України, так чому за модернізацію їх заводів повинен фактично заплатити український споживач палива?», - говорить голова галузевого об'єднання. «З дозволу уряду Тимошенко група «Приват» «заощадила» на українській нафті в 2009 році близько 1 млрд доларів, чому ці гроші не були спрямовані на розвиток її заводів в Кременчуці, Надвірній і Дрогобичі?», - запитує Л.Косянчук.

Глава українського представництва «Орлен Летува» Ігор Майстренко поділився досвідом модернізації НПЗ компанії в Мажейкяї (Литва). «У останні два роки маржі переробки низькі по всій Європі, це привело до закриття деяких НПЗ і я думаю, українські НПЗ просто відчули на собі загальноєвропейську тенденцію. Наше підприємство не виключення, і ми боремося з кризою, залучаючи кредити і модернізуючи виробництво, практики застосування мит або іншої держпідтримки в Литві немає, хоча ми також граничимо з Білоруссю», - говорить І.Майстренко.

Гендиректор Shell Retail Ukraine Вільям Козик бачить головним підсумком введення мит бачить сильний удар по споживачах, оскільки не всі з них будуть готові до підвищення цін на нафтопродукти. За його словами, якщо в Україні буде введено мито на бензин у розмірі 120 або 130 евро/т (про що раніше заявляли представники Мінпаленерго), то вартість літра палива на АЗС виросте приблизно на 1,5 грн. «Якщо мита на імпорт будуть введені, і уряд чинитиме тиск, щоб мережі АЗС не піднімали ціни в роздрібі, тоді з ринку практично будуть змушені піти близько 4 тис. незалежних заправок - це станції, які торгують тільки на роздрібній маржі. Адже роздрібна маржа може дуже сильно скоротитися, навіть прийти в нуль», - відзначив В.Козик. Він упевнений, що введення мит приведе до подорожчання не тільки імпортного, але і вітчизняного палива, оскільки на даний момент українські виробники в своєму ціноутворенні орієнтуються на вартість імпортного ресурсу. Таким чином, НПЗ зможуть не тільки зберегти маржу, але і збільшити її. В.Козик не виключив, що така ситуація на ринку може привести до поглинання незалежних компаній сильнішими конкурентами.

Учасники прес-конференції бачать стимулювання розвитку нафтопереробної галузі наступним:

  • Введення податкового заохочення випуску якісних нафтопродуктів (краще якість - менше податок);
  • Посилення вимог до якості палива, що автоматично прибере з ринку низькоякісні сорти палива, місце яких на ринку насамперед займе продукція місцевих виробників;
  • Ухвалення пакету законопроектів про стимулювання модернізації НПЗ шляхом відстрочень зі сплати податків на устаткування, необхідне для модернізації. Це додало серйозний стимул модернізації в Росії і Білорусі.

Спікери відзначили чинник прискореного зростання нафтових цін, які незабаром можуть досягти позначки 100 дол./бар., а також підвищення з січня на 40% акцизного збору на бензин і дизпаливо. Все це створює передумови для зростання цін в Україні, а в сумі з митом збільшення може скласти 20% - до 1 євро/л. У даній ситуації першочерговим завданням є захист українського споживача, якому у разі введення мит доведеться платити підвищені ціни не тільки за бензин, але і за всі товари народного споживання.