ua en ru

Домовленість про зміни в закон про вибори Президента України потрібно досягти до березня 2014 р., - нардеп ПР

Домовленість про зміни в закон про вибори Президента України потрібно досягти до березня 2014 р. Про це "Комерсант-Україна" заявив член комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, народний депутат від Партії регіонів Анатолій Близнюк.

Він визнав, що закон про вибори доведеться міняти і бажано зробити це заздалегідь, але в нинішньому році змін чекати не варто: "В поточному році цю тему треба обговорювати, а в наступному - перейти до роботи. На мій погляд, до березня 2014 р. варто досягти політичної домовленості". Експерти вважають, що терміни, запропоновані представником ПР, занадто затягнуті, адже вже наприкінці 2014 р. починається передвиборна кампанія. "Відповідно до європейської практики, закон про вибори не повинен змінюватися за рік до початку кампанії. Але схоже, що вони будуть тягнути до останнього із змінами, щоб потім, в разі політичної необхідності, перейти, наприклад, до виборів президента в один тур", - побоюється голова Комітету виборців України Олександр Черненко.

Тим часом законопроект про внесення змін у закон про вибори Президента підготував і вніс у Верховну Раду секретар парламентського комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Руслан Князевич ("Батьківщина"). 75-сторінковий документ стосується переважно технічних і юридичних аспектів виборчої кампанії. У пояснювальній записці до документа його автор зазначає, що чинний закон, прийнятий напередодні президентських виборів 2010 р., "робить практично неможливим ефективне і чесне функціонування виборчих комісій" і не дозволяє розраховувати на проведення чесних і прозорих виборів в 2015 р.

Експерти позитивно сприйняли новину про появу такого проекту, хоча зазначили, що автор не консультувався з ними при його підготовці. "Зараз у Міністерстві юстиції проходять круглі столи, присвячені виборчому законодавству, але мова там йде тільки про парламентські вибори. А коли ми нагадуємо, що закон про вибори Президента також недосконалий, Мін'юст відповідає, що ця тема сьогодні не піднімається політиками. Тому дуже добре, що в Раді починається дискусія і про це", - заявив Черненко.

Експерти підтримують ряд правок, запропонованих законопроектом Князевича. Серед них - зниження кворуму в дільничних комісіях з двох третин до половини членів: висока планка кворуму давала можливість впливовим політичним силам блокувати засідання комісії. Пропонується також ряд механізмів боротьби з подачею кандидатами фіктивних списків членів виборчкомів за своєю квотою. Після того як комісія створена, кандидат не може відкликати своїх представників в ній, зриваючи кворум - дозволена лише заміна на людину, яка погодилася продовжити роботу в комісії.

Автор пропонує знизити до мінімуму контроль Центрвиборчкому за процесом висування партіями кандидатів у Президенти, а окружкомів - за ходом виборчої кампанії. Відповідно до законопроекту, різко знижується число підстав для відмови в реєстрації кандидата. Зокрема, причиною для цього може бути наявність у програмі кандидата положень, спрямованих на ліквідацію незалежності, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави". "За такі дії, якщо вони будуть, кандидат повинен нести відповідальність у кримінальному процесі, а не у виборчому", - підтримує зниження відповідальності кандидатів координатор громадянської мережі "Опора" Ольга Айвазовська.

Законопроект пропонує дозволити громадським організаціям спостерігати за виборами. У нинішньому законі така можливість не передбачена, і організаціям, які спеціалізуються на тематиці виборів, доводиться видавати своїм активістам фіктивні посвідчення журналістів. "Думаю, це вдасться змінити, адже в рамках парламентського виборчого процесу ми цього досягли", - каже Айвазовська.

Не всі зміни, запропоновані Русланом Князевичем, знайшли підтримку експертів - частина норм законопроекту є спірними. Наприклад, народний депутат пропонує скасувати заборону на публікацію соціологічних опитувань в останні два тижні перед виборами, а також екзит-полів - до закриття виборчих дільниць. Між тим подібні норми діють у більшості європейських країн.

Айвазовська констатує, що публікація екзит-полів у день голосування, по суті, є агітацією, а агітувати до завершення виборів категорично заборонено. "Оприлюднення соцопитувань безпосередньо перед виборами може мати маніпулятивний характер, тому обов'язково повинен бути "період тиші". Інша справа, що нинішні 14 днів можна замінити на 10", - вважає вона.

Серед нововведень, запропонованих Князевичем, є й ті, які у разі прийняття гарантовано зашкодять його однопартійцям. Так, депутат запропонував боротися з прихованою агітацією в день голосування та в суботу напередодні цього дня. Для цього він запропонував законодавчо заборонити масові акції - збори, мітинги, походи, демонстрації та пікети від імені кандидатів у президентів і партій, від яких зареєстровані кандидати" з півночі п'ятниці, що передує дню виборів, і до закінчення виборчого процесу. Автор проекту не врахував, що цей період закінчується лише після оголошення ЦВК імені переможця. Таким чином, запропонована Князевичем норма ставить поза законом традиційні мітинги з метою "захисту результатів виборів".

Крім технічних правок, законопроект містить низку норм, що міняють політичну картину президентської кампанії. Пропонується заборонити висунення кандидатів від партій і блоків та прибрати з бюлетеня пункт "проти всіх". Вводиться пряма заборона на визнання недійсними результатів голосування в межах округу. Водночас ЦВК може визнати недійсними вибори в цілому - ст. 15 визначає, що в цьому випадку проводяться повторні вибори.

Пропонується змінити норму про заборону екс-Президенту, який займав цю посаду два терміни поспіль, балотуватися втретє. Чинний закон категорично забороняє, а Руслан Князевич пропонує не дозволяти одній і тій же особі займати пост глави держави лише три терміни поспіль, але дозволити екс-Президенту знову брати участь у виборах після паузи. Таким чином, згідно з його ініціативи, Леонід Кучма може отримати право брати участь в виборах 2015 р.

І, нарешті, прогнозованим є пропозиція пана Князевича зняти заборону на участь у виборах громадян з непогашеною судимістю, що відкриє можливість для участі в гонці екс-прем'єра Юлії Тимошенко. Як відомо, дане обмеження не передбачено Конституцією, але є в законі про вибори Президента.

У Партії регіонів (ПР) зазначають, що підготовка законопроекту є особистою ініціативою Руслана Князевича, автор не проводив консультацій з колегами в профільному комітеті Ради. "Якщо там є конструктивні пропозиції, я їх підтримаю. Але зовсім інша розмова, коли це перетворюється на гасло "Юлі - волю!", на відстоювання партійних або шкурних інтересів", - зазначив Анатолій Близнюк.