ua en ru

Орендарі відмовляються від приміщень на перших поверхах житлових будинків

Орендарі відмовляються від приміщень на перших поверхах житлових будинків Підприємці відмовляються від street retail

Підприємці залишають приміщення на перших поверхах житлових будинків. Про це РБК-Україна стало відомо з публікації на ABCNews.

У матеріалі наголошується, що, за оцінкою спеціаліста з комерційної нерухомості Вадима Зінченка, до кінця цього року вакантність на стріт-ритейлі Києва (об'єкти за межами торгових центрів) складе близько 35%.

Таких низьких показників експерт не пригадає за останні п'ять років.

"Основна маса орендарів, які хотіли закритися, вже зробили це", - повідомив Зінченко. Він розповів ABCnews, що після літа зникнуть невеликі магазини, власники яких ще сподіваються на поліпшення ситуації.

Незадовільні показники

В кінці травня вакантність стріт-рітейла склала близько 30%, що приблизно в три рази вище в порівнянні з аналогічним періодом минулого року, каже Зінченко. "Приміщень, які можна орендувати, дійсно стало набагато більше", - підтверджує тенденцію генеральний директор компанії "Ресторанний консалтинг" Ольга Насонова.

Ситуація відрізняється в залежності від місця розташування об'єкта. Наприклад, біля станцій метрополітену, за словами Зінченка, вільних приміщень практично не знайти. У спальних районах столиці, де пасажиропотік не такий високий, вакантним є кожен другий об'єкт нерухомості. У центральних району Києва ситуація трохи краще.

За даними консалтингової компанії Colliers International, станом на початок травня на Хрещатику пустувало практично кожне п'яте приміщення.

Для центру, на відміну від інших районів столиці, характерна позитивна динаміка. "Попит як і раніше формується переважно за рахунок операторів ювелірних виробів, закладів громадського харчування, компаній, що надають послуги, і магазинів електроніки. Але поточна ситуація по всіх параметрах і близько не дотягує до показників 2012 - першої половини 2013 років", - констатує керуючий директор Colliers International Олександр Носаченко.

Споживачі економлять

Підприємці переживають не кращі часи, тому і змушені згортати свій бізнес, визнає Вадим Зінченко. "Продажі впали абсолютно у всіх категорій споживачів", - зауважив він.

Раніше співвласник компанії Zeebra (мережі Six, I am) Дмитро Єрмоленко підраховував, що обороти fashion-ритейлерів за чотири місяці цього року в натуральному вираженні знизилися на 30-50% по відношенню до аналогічного періоду минулого року. У травні ситуація суттєво не змінилася.
Головна причина відтоку споживачів - різке зростання цін на одяг та взуття: за останній рік вона подорожчала як мінімум в два рази. Доходи українців на цьому тлі не зросли, і більшість населення змушена економити.

За даними дослідницької компанії GFK Ukraine, у квітні споживчі настрої знизилися порівняно з березнем на 0,4 в. п. і становлять 41,4 (максимум 200). Заманити покупців у магазини можна лише за допомогою великих дисконтів. "У цьому році в квітні розпродажу були довше, а знижки - більше.

Наприклад, у наших магазинах вони доходили до 60%", - розповідає генеральний директор групи компаній "Ультра" (мережі одягу Baldinini, levi's, Pierre Cardin, Lagerfeld Guess) Андрій Макаров.

Ще одна причина відтоку орендарів - жадібність власників приміщень, деякі з яких вимагають платити їм по 100 дол. за один квадратний метр в місяць.

"Наприклад, у одного магазину в центральній частині міста обороти сильно впали і продажі становлять 100 євро на один квадратний метр в місяць, тому він не може платити за оренду приміщення половину цієї суми. Для нього реальний показник - це 15-20 євро за квадратний метр на місяць", - говорить керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Віктор Оборський.

Деякі орендарі залишають стріт-рітейл, оскільки змогли отримати місце в торговому центрі. Як раніше писав ABCnews, вакантність у професійних об'єктах також зростає і за підсумками першого кварталу, за даними JLL, склала близько 9,2%, що на три п. п. вище в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

"Торгові вулиці розгубили потоки покупців, які концентрують торгові центри", - пояснює Андрій Макаров.

Якщо ще два роки тому девелопери не хотіли розміщувати у себе в центрах магазини приватних підприємців, то зараз вони стали набагато поступливішими.

Цінові поступки

Основна маса власників приміщень йде на поступки орендарям.

"Максимальна орендна ставка на кінець першого кварталу 2015 року склала 120 дол. за один квадратний метр в місяць, що практично в два рази нижче аналогічного показника минулого року", - повідомила керівник відділу торгових площ компанії JLL в Україні Анна Чуботіна. Вона додала, що оренда інших, не преміальних приміщень, за цей же період подешевшала на 12-13%.

Андрій Макаров говорить, що їх компанія змогла домовитися з усіма орендодавцями про фіксації ставки в національній валюті. "Деякі власники об'єктів готові прив'язувати розмір плати виключно до відсотку від обороту ресторану. Як правило, мова йде про 10-15% від виручки", - розповідає Ольга Насонова. На такі кроки власники торгових центрів поки не йдуть.