ua en ru

Mott MacDonald: Реконструкція та модернізація ГТС України обійдеться мінімум в 4,8 млрд дол

Автор: RBC.UA
Експерти Mott MacDonald визнали високим рівень компетенції фахівців "Укртрансгазу" - дочірньої компанії НАК "Нафтогаз України", яка обслуговує ГТС. І технічний стан ГТС, виявляється, не настільки плачевний, як про це кричить всюди російський "Газпром". За розрахунками Mott MacDonald, разом з ремонтом магістральних газопроводів, компресорних станцій і установкою нових газовимірювальних агрегатів, а також сучасної системи управління ГТС реконструкція і модернізація обійдеться "Укртрансгазу" ("Нафтогазу України", а значить, і газоспоживачам країни) мінімум в 4,8 млрд дол за семирічний період, пише "Дзеркало тижня. Україна".

Експерти Mott MacDonald визнали високим рівень компетенції фахівців "Укртрансгазу" - дочірньої компанії НАК "Нафтогаз України", яка обслуговує ГТС. І технічний стан ГТС, виявляється, не настільки плачевний, як про це кричить всюди російський "Газпром". За розрахунками Mott MacDonald, разом з ремонтом магістральних газопроводів, компресорних станцій і установкою нових газовимірювальних агрегатів, а також сучасної системи управління ГТС реконструкція і модернізація обійдеться "Укртрансгазу" ("Нафтогазу України", а значить, і газоспоживачам країни) мінімум в 4,8 млрд дол за семирічний період, пише "Дзеркало тижня. Україна".

При цьому пріоритезація проектів заснована на порівняно недорогих ремонтах, що дозволить утримувати газотранспортну систему України в нормальному робочому стані до повної модернізації.

Для цього Mott MacDonald рекомендує протягом найближчих восьми-десяти років інвестувати (освоїти) мінімум 2,8 млрд дол в мініпроекти. Ці витрати необхідні для підтримки системи в робочому режимі. Простіше кажучи, у таку суму виливається багаторічне недофінасування газотранспортної системи України.

Mott у своєму дослідженні стану української газотранспортної системи підтвердила, що ГТС, крім проектних і будівельних неточностей, в основному страждає через відсутність належного фінансування планових робіт. А відомі аварії - результат заводських дефектів і корозії або ж будівельних недоліків при укладанні лінійної частини трубопроводів та будівництві компресорних станцій.

Другий висновок компанії: на основі статистики аварій і дефектів магістральний газопровід Уренгой-Помари-Ужгород (протяжність по території України - 1137,97 км) названий пріоритетним для реконструкції, чим зараз і займається "Укртрансгаз" і про що сказано вище.

Пріоритетність реконструкції МГ визначена в такій послідовності: газопроводи "Союз", "Прогрес" і Єлець-Кременчук-Ананьїв-Тирасполь-Ізмаїл (Екате). Але без детального обліку завантаження цих газопроводів в даний час і в майбутньому.

Компресори на компресорних станціях, які обслуговують магістральні газопроводи, здебільшого вичерпали свій технічний ресурс і потребують заміни. Старіюче обладнання ще працює завдяки професіоналізму обслуговуючого персоналу. Але експерти Mott поки не змогли точно оцінити залишки технічного ресурсу через відсутність повної картини і комплексних даних.
Для підвищення к.к.д. теплової ефективності пропонується більш широко використовувати парові газотурбіни та електрогенератори. Це й економія, і позитивний екологічний ефект.

П'яте. Mott побоюється, що оскільки запропонований в результаті дослідження план реконструкції ГТС буде реалізовуватися сім-вісім років (а за менший строк не впоратися), то існує загроза виходу з ладу частини обладнання, а значить, необхідності його термінового ремонту і заміни, що зажадає додаткових термінових витрат.

Газовимірювальні станції (ГІС) газотранспортної системи спочатку заплановані тільки на виході - на західних кордонах України. До того ж вони застаріли і не відповідають вимогам комерційного обліку газу. Їх необхідно замінити ультразвуковими поряд з реконструкцією діючих ГІС.

Mott зазначає, що в принципі втрати газу невеликі (крім паливного і так званого технологічного газу) в порівнянні з обсягами транзиту - 205,6 млн кубометрів за 2010 рік. До того ж їх можна скоротити, замінивши застаріле обладнання.

Що стосується інших причин втрати газу (зупинки і запуску системи під час ремонтів і аварій), то тут Mott рекомендує задіяти сучасну систему SKADA для інтеграції систем управління та обліку.

Нагадаємо, британська компанія Mott MacDonald виконує попереднє техніко-економічне обгрунтування (ТЕО) модернізації ГТС України. Як повідомлялося раніше, Mott MacDonald 18 лютого 2011 р. підписала контакт за підсумками тендеру Європейського союзу на проведення попереднього ТЕО модернізації українських магістральних газопроводів і підземних сховищ газу.

У вересні заступник голови правління НАК "Нафтогаз" Вадим Чупрун заявив, що Україна інвестує більше 5 млрд дол в модернізацію і реконструкцію пріоритетних об'єктів газотранспортної системи протягом 7 років.

У грудні 2010 р. "Укртрансгаз" повідомив, що Україна почала модернізувати ГТС власними силами. У 2011 р. в оновлення планувалося вкласти 3,1 млрд грн.

23 березня 2009 в Брюсселі Україна підписала спільну декларацію з ЄС з питань модернізації української ГТС. Тоді мова йшла про виділення Євросоюзом кредиту в розмірі близько 2,5 млрд дол на ці цілі. Однак при цьому Єврокомісія зажадала, щоб Україна реформувала організаційну структуру НАК "Нафтогаз України" і її дочірніх компаній, привівши її у відповідність з нормами європейського законодавства. Зокрема, вимоги ЄК включали відділення "Укртрансгазу" від НАК "Нафтогаз Україна". На початку вересня Президент України Віктор Янукович наказав Кабміну розпочати реформування НАК.

Газотранспортна система України включає 37,5 тис. км газопроводів, 71 компресорну станцію і 13 підземних сховищ газу із загальним активним обсягом газу 32 млрд куб. м. Пропускна спроможність системи на вході - 288 млрд куб. м газу на рік, на виході - 175 млрд куб. м, у тому числі в країни Євросоюзу - 141 млрд куб. м.

Зазначимо, транзит газу до країн Західної Європи за 8 місяців 2011 р. виріс на 13,76% - до 70 млрд 43 млн куб. м. Всього транспортування газу по території України в січні-серпні склав 71 млрд 978,51 млн куб. м, що на 13,24% перевищує показник 2010 р.

Вчора повідомлялося, що німецькі підприємства зацікавлені в модернізації української газотранспортної системи. За словами надзвичайного і повноважного посла Німеччини в Україні Ганса-Юргена Гаймзьота, для Європи найголовнішою є енергетична безпека, а завершення будівництва проекту "Північний потік" сприятиме зміцненню енергетичної безпеки. Однак, як повідомив уповноважений посла, українська ГТС залишається найважливішим транспортним шляхом російського газу в Європу.

Раніше міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко заявив, що українська газотранспортна система є найбільш вигідним напрямком для транзиту російського газу до Європи.

Нагадаємо, 8 листопада країни-учасниці проекту Nord Stream - Росія, Німеччина, Голландія і Франція ввели в експлуатацію першу нитку газопроводу "Північний потік". У число акціонерів проекту входять ВАТ "Газпром" (51%), німецькі E. On Ruhrgas (15,5%) і Wintershall AG (15,5), голландська NV Nederlandse Gasunie (9%), французька GDF Suez (9%).