ua en ru

Рахункова палата: Платежі за інформаційно-технічне забезпечення судових процесів двічі порушують українське законодавство.

Платежі за інформаційно-технічне забезпечення судових процесів двічі порушують українське законодавство, повідомляє прес-служба Рахункової палати України.
По-перше, вони дублюють частину судового збору і є несправедливими щодо громадян України, адже ці витрати є, власне, додатковими затратами громадян, бо судовий збір і є оплатою усього комплексу судових послуг. По-друге, такі платежі під виглядом оплати судових витрат були штучно перетворені в адміністративні збори, хоча такими не є, оскільки за своєю природою належать до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів).
Віднесення надходжень за відшкодування цих витрат до адміністративних зборів дозволяло органам виконавчої влади на чолі з урядом самостійно визначати розміри витрат з інформаційно-технічного забезпечення судових процесів та механізм їх справляння. За таких умов Державна судова адміністрація (ДСА) України як головний розпорядник коштів, що надходили від оплати цих витрат, використала у 2007-2009 рр. понад 106 млн грн на цілі, які безпосередньо не належать до відшкодування витрат з інформаційно-технічного забезпечення судових процесів.
Аудит Рахункової палати встановив, що платежі з інформаційно-технічного забезпечення є підґрунтям корупційних схем використання бюджетних коштів.
Зокрема, лише в арбітражному судочинстві упродовж 1999-2006 рр. за такими схемами кошти, які сторони сплачували за інформаційно-технічне забезпечення, зараховувалися не до держбюджету, а як прибуток на реєстраційні рахунки спеціально створеного для цього державного підприємства "Арбітражний інформаційний центр" (згодом правонаступником цього підприємства стало ДП "Інформаційні судові системи"). Протягом 2004-2006 рр. прибутки цього підприємства тільки від надходжень від сплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення судових процесів становили понад 50 млн грн.
У той же час ДСА не набула права власності на програмне забезпечення інформаційних систем судових органів, у тому числі Єдиного Державного реєстру судових рішень, який створювався за рахунок бюджетних коштів, зокрема, отриманих від надходжень до бюджету з оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення. А без такого права ДСА потрапила до прямої залежності від власників інформаційних систем та програм судових органів - ТОВ "Юртах" і ТОВ "Арт-мастер". Ці структури надають право та можливість користуватися ДСА програмними продуктами на платній основі через ДП "Інформаційні судові системи". Лише у 2007-2009 рр. за рахунок надходжень від оплати витрат з інформаційно-технічного забезпечення судових процесів ДСА витратила понад 54,5 млн грн на оплату цьому підприємству послуг з інформатизації.
До того ж створені за державні кошти вказаними структурами комп'ютерні програми інформатизації судів мають недоліки як технічного, так і програмного характеру, що лише ускладнює роботу з базами даних.