ua en ru

Рада відмовилася звільнити НБУ від надання прогнозу валютного курсу

Рада відмовилася звільнити НБУ від надання прогнозу валютного курсу Фото: Верховна Рада

За відповідне рішення проголосував лише 221 нардеп

Верховна Рада України не підтримала в першому читанні законопроект №2743 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розбудови інституціональної спроможності Національного банку України". За відповідне рішення проголосували лише 221 нардеп при 226 мінімально необхідних, передає кореспондент РБК-Україна.

Нардепи кілька разів намагалися повернутися до розгляду цього документа, проте жодного разу в сесійній залі не набралося необхідної кількості голосів.

Як заявив перший заступник голови Національного банку України Олександр Писарук під час представлення даного законопроекту в парламенті, цей законопроект тісно пов'язаний із законопроектом №2742 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституційної спроможності Національного банку України", який був підтриманий Верховною Радою України в першому читанні і є структурним маяком програми розширеного кредитування МВФ.

"Основні принципові положення два: перше з них пов'язане зі зміною механізму розподілу прибутку Національного банку. По-перше, передбачається направляти прибуток Національного банку насамперед на поповнення резервів НБУ на рівні 10% грошово-кредитних зобов'язань. По-друге, заборонити авансове перерахування прибутку НБУ в бюджет і зробити його можливим тільки після затвердження фінансової звітності НБУ зовнішнім аудитором", - заявив Писарук.

За його словами, у разі ухвалення закону, таке перерахування буде мати місце з квітня по травень кожного року.

Друга норма, за словами Писарука, передбачає скасування імперативної норми, яка зобов'язує НБУ давати прогнози валютного курсу і прибутку НБУ під час бюджетного процесу.

"Це не означає, що НБУ відсторонюється від відповідальності за ці показники, ще тільки говорить про те, що ми намагаємося уникнути надмірного тиску на НБУ, який може призвести до того, що твін буде морально зобов'язаний дотримуватися цих показників, що може зробити залежною курсову політику ", - сказав представник НБУ.

Так, законопроект пропонує скасувати норми Бюджетного кодексу України (далі - Кодекс) щодо:

- залучення Національного банку України до складання прогнозу державного бюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди (зміни в частині першій статті 21 Кодексу);
- надання Національним банком Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету міністрів України прогнозних монетарних показників та інформації про розрахунок частини прогнозованого прибутку до розподілу, яка підлягатиме перерахуванню до державного бюджету (зміни у частині другій статті 33 Кодексу);
- передбачення у прогнозі держбюджету України на наступні за плановим два бюджетні періоди та проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період прогнозних показників валютно-курсової політики (зміни в частині першій статті 21 та частини четвертої статті 33 Кодексу).

Законопроектом також передбачається доповнити Кодекс положенням, згідно з яким частина прибутку до розподілу Нацбанку визначається і перераховується до державного бюджету після підтвердження зовнішнім аудитом та затвердження Радою Нацбанку річної фінансової звітності та формування НБУ резервів у порядку та розмірах, визначених законом України "Про Національний банк України" ( нова частина дев'ята статті 45 Кодексу). При цьому, таке положення буде застосовуватися починаючи з формування проекту державного бюджету на 2016 рік.

Нагадаємо, 19 травня 2015 р. Верховна Рада України з другої спроби підтримала в першому читанні президентський законопроект №2742 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституційної спроможності Національного банку України".