ua en ru

У ТСК пропонують у новій Конституції надати органам місцевого самоврядування фінансування відповідно до їх повноважень

В тимчасовій спеціальній комісії (ТСК) Верховної Ради України з напрацювання проекту змін до Конституції України пропонують закріпити у новій Конституції, що обсяг фінансування органів місцевого самоврядування має відповідати їх повноваженням, передбаченим Конституцією та законами України.

В тимчасовій спеціальній комісії (ТСК) Верховної Ради України з напрацювання проекту змін до Конституції України пропонують закріпити у новій Конституції, що обсяг фінансування органів місцевого самоврядування має відповідати їх повноваженням, передбаченим Конституцією та законами України. Про це йдеться у зведеній таблиці поправок і пропозицій до Основного закону, яку підготувала ТСК і яка є у розпорядженні РБК-Україна.

Так, згідно з таблицею, поправка, яка подається як основна, пропонує в статті 142 Конституції України вказати, що обсяг фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування має відповідати повноваженням, передбаченим Конституцією та законами України.
Також основною поправкою до статті 143 пропонується зафіксувати в Конституції, що органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів державної виконавчої влади.

"Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності", - йдеться у поправці.

Також до статті 143 Конституції України пропонується нести чимало альтернативних поправок.

Зокрема в Конституції пропонується прописати, що громади села, селища, міста через органи місцевого самоврядування здійснюють функції землекористування, управління майном, що є у власності громади; затверджують бюджети і контролюють їх виконання; встановлюють вид і розмір місцевих податків і платежів; забезпечують проведення місцевих референдумів, плебісцитів та виконують їх рішення.

Ще одна альтернативна поправка пропонує записати в Конституції, що сільські та міські громади можуть об'єднувати на договірних засадах об'єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.

Інша альтернативна поправка пропонує у статті 143 прописати, що органи місцевого самоврядування відповідно та у межах і спосіб передбачений Конституцією та законами України: управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних громад і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; визначають та реалізують вільну гуманітарну політику на відповідній території; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; забезпечують охорону довкілля; вирішують питання розвитку закладів освіти, культури, охорони здоров'я; ухвалюють рішення щодо забезпечення охорони правопорядку, громадської безпеки; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Ще одна альтернативна поправка пропонує записати в Конституції, що обласні та районні ради відповідно до закону: затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети та контролюють їх виконання; вирішують питання у сферах виховання та навчання дітей у школах-інтернатах загального профілю; управління транспортною інфраструктурою районного та регіонального значення; районного та регіонального розвитку; розвитку культури, спорту та туризму, охорони культурної спадщини; охорони навколишнього природного середовища; соціального захисту; управління об'єктами спільної власності територіальних громад району та регіону; встановлення місцевих податків і зборів відповідно до закону; проведення місцевих референдумів та реалізація їх результатів у межах та у порядку, визначених законом; утворення та утримання комунальних підприємств; організації системи професійно-технічної освіти; утримання та розвитку системи спеціалізованої медичної допомоги; визначають офіційні мови, які поряд з державною мовою застосовуються на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць в роботі місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, у навчальному процесі в навчальних закладах, а також в інших сферах суспільного життя; вирішують інші питання районного і регіонального значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи вирішують питання місцевого значення віднесені Конституцією та законами України до їх повноважень.

Інший альтернативний варіант взагалі пропонує виключити з Конституції перелік повноважень обласних та районних рад.

Другий варіант - місцеві ради можуть у порядку, визначеному законом, надавати в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці спеціальний статус російській мові, іншим мовам національних меншин України.

Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України та/або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності, що є обов'язковою умовою виконання органами місцевого самоврядування делегованих державою повноважень.

Відсутність фінансування делегованих державою повноважень тягне за собою припинення їх виконання органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному законом.

Ще одною альтернативною пропозицією пропонується взагалі виключити з нової редакції Конституції положення, згідно з яким органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади.

Нагадаємо, у статті 142 діючої Конституції сказано, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси та ін.

Також у статті 143 зазначається, що територіальні громади села та міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку та ін.