ua en ru

У ВР зареєстрований законопроект, згідно з яким визнання банку проблемним є таємницею

У Верховній Раді України (ВР) зареєстрований законопроект № 9342 від 25 жовтня 2011р. ініційований головою комітету ВР з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики, народним депутатом фракції Партії регіонів Віталієм Хомутинніком про систему гарантування вкладів фізичних осіб. Текст законопроекту опубліковано на сайті ВР.

Згідно проекту закону функції реформування та нагляду за проблемними банками та їх ліквідація передається від НБУ Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Законопроект передбачає введення оцінки банківської діяльності на основі системи управління ризиками, введення понять "проблемного банку" і "неплатоспроможного банку" із застосуванням кількісних і якісних критеріїв, що встановлюються законом України "Про банки і банківську діяльність".
законопроект передбачає, що Національний банк Україна буде продовжувати виконувати функції з банківського регулювання і пруденційного нагляду, в тому числі здійснювати посилений нагляд за діяльністю проблемних банків і впроваджувати програми їх фінансового оздоровлення в рамках встановлених законодавством тимчасових обмежень.
До "проблемних", НБУ буде відносити банки, в яких присутній хоча б один з критеріїв. Це зниження регулятивного капіталу та/або нормативів капіталу на 10% за місяць; невиконання банком вимоги вкладника або кредитора протягом 5 днів; системне порушення банком законодавства про відмивання доходів; подача недостовірної звітності; систематичне незабезпечення управління ризиками. Крім того, НБУ зможе встановити додаткові критерії. При цьому рішення про визнання установи проблемним є банківською таємницею. Після цього банку дається до 180 днів для усунення порушень, інакше НБУ визнає його "неплатоспроможним" і передасть у відання ФГВФО. Підставою для цього також стануть зниження регулятивного капіталу або нормативів капіталу до однієї третини мінімально дозволеного рівня, а також невиконання банком 10% своїх зобов'язань протягом 10 днів. І вже ФГВФО буде призначати тимчасового адміністратора і санувати установу.
У той же час, ФГВФО буде здійснювати комплекс дій, пов'язаних з виведенням з ринку неплатоспроможних банків найменш витратним методом шляхом:
ліквідації банку прямого відшкодуванням з боку ФГВФО гарантованих депозитів вкладникам-фізичним особам;
ліквідації банку з передачею/продажем його активів і зобов'язань, зокрема гарантованих депозитів, платоспроможному банку;
передачі / продажу активів і зобов'язань, зокрема гарантованих депозитів, банку платоспроможному банку з подальшим відкликанням банківської ліцензії та ліквідацією неплатоспроможного банку;
освіти перехідного банку з подальшим його продажем інвесторові, який задовольняє певним критеріям, з перекладом на нього працюючих активів і певних зобов'язань неплатоспроможного банку, з подальшою ліквідацією неплатоспроможного банку;
продажу цілого неплатоспроможного банку інвестору, який задовольняє певним критеріям, у тому числі з подальшим приєднанням або злиттям неплатоспроможного банку з іншим платоспроможним банком.
ФГВФО буде мати виняткові функції щодо здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації неплатоспроможних банків.
Законопроектом встановлено порядок процедури тимчасової адміністрації та ліквідації неплатоспроможного банку, функції та повноваження уповноважених осіб на здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації, вимоги до плану врегулювання неплатоспроможного банку.
Крім того, проектом закону передбачено можливість створення ФГВФО перехідного банку з подальшим його продажем за результатами конкурсу (аукціону) інвесторові.