ua en ru

Урок самозахисту: все, що стартапери повинні знати про права інтелектуальної власності

Урок самозахисту: все, що стартапери повинні знати про права інтелектуальної власності

Тільки за 2017 рік українським стартапам вдалося зібрати за допомогою найбільших світових краудфандингових платформ Kickstarter і Indiegogo $1,8 млн (що в 4 рази перевищує заплановані суми). В рамках фестивалю Startup Kultur, який проходив під патронатом Goethe-Institut в Україні, Дарія Валявська, керівник практики інтелектуальної власності юридичної фірми Redcliffe Partners, пояснила, як кожен творець бізнесу може успішно захистити його.

Для початку варто розібратися, що представляють собою права інтелектуальної власності і що можна захистити за їх допомогою. Виділяють два блоки: авторське право та право промислової власності. Перший з них регулює права на твори науки, літератури і мистецтва, а другий — торговельні марки, промислові зразки, винаходи і корисні моделі.

Захистити права на об'єкти інтелектуальної власності варто ще до виходу стартапу на ринок. В першу чергу, потрібно звернути увагу на назву продукту, який ви плануєте виробляти чи продавати, – воно має бути зареєстроване як торговельна марка. "Це можуть бути словесні та графічні елементи, а також колір та комбінації кольорів", — пояснює Дарія.

Стартапам може знадобитися оформити права і на інші об'єкти – наприклад, на промислові зразки, корисні моделі та винаходи. Тому варто детально проаналізувати свій бізнес і зрозуміти, які його складові потребують правового захисту.

Коли ви починаєте стартап, насамперед варто придумати назву своєї компанії і визначитися з позначенням – основним брендом або лінійкою. Саме це позначення і ви можете зареєструвати як торгову марку. До речі, не зайвим буде перевірити, не встиг чи хто-то до вас зареєструвати аналогічну або подібну марку.

найпоширенішою помилкою молодих стартаперів Дарія називає несвоєчасне оформлення прав на об'єкти інтелектуальної власності. Що може статися? Наприклад, вашу незареєстровану торговельну марку будуть використовувати треті особи. У разі якщо ці особи почнуть виробляти продукт сумнівної якості, авторитет вашого бренду і кредит довіри до нього неминуче стане зменшуватися. Також складності можуть виникнути, якщо ви захочете домовитися про спільне використання назви бренду.

Придумуючи назву або бренд, потрібно пам'ятати, що існують законодавчі обмеження, згідно з якими ваша айдентика не зможе отримати правовий захист. Це станеться, наприклад, якщо торгова марка вказує на рід, вид або характеристику ваших товарів і послуг. Словом, ви не зможете назвати кондитерську "Смачна випічка", тому що така назва дає певний опис продукції зовсім не означає, що ваша випічка дійсно смачніше будь-який інший.

Зареєструвати права на ідею або отримати на неї патент неможливо. Але ви можете отримати права на об'єкти, які можуть виникнути в комплексі з реалізацією вашої ідеї. Наприклад, якщо ви придумали сюжет книги, навряд чи ви зможете зареєструвати його, але зате вам вдасться захистити унікальну схему відносин між головними героями або, наприклад, назви та імена в книзі. Але в кожному конкретному випадку необхідно розглядати реалізацію проекту комплексно: кращим варіантом буде консультація з фахівцем з питань інтелектуальної власності.

Ще один важливий нюанс – завжди варто уважно ставитися до юридичного оформлення відносин з дизайнерами, розробниками та іншими людьми, які приймають участь у створенні продукту. Навіщо? Все просто: вам важливо відразу сказати, хто буде мати права на торговельну марку, винаходи і продукцію, що вийшла під цією самою маркою.