ua en ru

Зниження гарантованого "зеленого" тарифу суперечить європейським нормам ведення бізнесу, - експерт

Голова Держенергоефективності Сергій Савчук зазначив, що перед Україною стоїть мета досягти 11% відновлюваної енергетики в кінцевому споживанні енергоресурсів до 2020 року. Про це він заявив в ході дискусії "Вирішення проблеми енергетичної залежності України" в рамках Європейського Форуму енергетичної безпеки, що пройшов у Брюсселі 26 вересня.

"З одного боку - це досить амбітне прагнення, а з іншого - життєва необхідність для майбутнього сталого розвитку країни", - зазначив глава агентства, підкресливши, що відомство активно працює над створенням умов для заміщення використання газу.

На думку Савчука, умовою динамічного розвитку відновлюваної енергетики і використання альтернативних видів палива в Україні стануть законодавчі ініціативи та фінансові механізми, розроблені агентством для залучення інвестицій в цю галузь.

Однак реалізація цих планів в Україні може виявитися під питанням. В Асоціації учасників ринку альтернативних видів палива та енергетики (АПЕУ), що об'єднує понад 50 компаній, які розвивають більш 80% проектів у сфері альтернативної енергетики, вважають, що запропоноване Кабміном зниження "зеленого" тарифу для вже побудованих сонячних електростанцій (ретроспективна зміна), що відображено в проекті Комісії з енергетики (НКРЭКУ), призведе до невиконання зазначеного зобов'язання України перед ЄС.

Нагадаємо, Україна взяла на себе зобов'язання перед ЄС і Європейським енергетичним товариством розвивати альтернативну енергетику, зокрема, довести частку споживання відновлюваної енергетики до 11% у загальному споживанні енергії до 2020 року. У Стратегії розвитку енергетики до 2030 року Україна передбачила план виконання і повинна довести обсяг встановлених потужностей таких станцій мінімум до 8 ГВт, зокрема, сонячної генерації - до 4 ГВт.

"У результаті ретроспективної зміни законодавства в сфері відновлюваної енергетики Україна зробить крок назад у виконанні взятих на себе зобов'язання перед ЄС (а саме Директиви № 2009/28/ЄС)", - підкреслив президент АПЕУ Віталій Давій.

Крім того, пропоноване українським урядом гарантованого зниження "зеленого" тарифу суперечить загальноприйнятим європейським нормам ведення бізнесу, призведе до невиконання зобов'язань перед банками і міжнародними кредитними інституціями, а після набрання чинності Асоціацію з ЄС такі дії можуть ускладнити майбутні відносини з європейськими партнерами, впевнені учасники ринку.

Говорячи про розмір "зеленого" тарифу в Україні, експерти нагадали про те, що величина тарифу гарантує інвесторам певний термін окупності. І Україна, щоб залишатися конкурентною на ринку "зелених" інвестицій і перекривати високі ризики, змушена пропонувати більш високий "зелений" тариф в порівнянні з європейськими країнами. В іншому випадку, при однаковому розмірі тарифу інвестор віддасть перевагу країни з більш низькими кредитними ставками, що дозволить окупити проект набагато швидше.

Раніше АПЕУ неодноразово закликала Кабінет міністрів відмовитися від практики кулуарного обговорення законодавчих ініціатив, які можуть негативно вплинути на ринок відновлюваної енергетики.

Мова, зокрема, йде про розпорядження Кабінету міністрів "Про вдосконалення системи розрахунків за електроенергію з альтернативних джерел енергії», яким НКРЕ пропонується при розрахунку "зеленого" тарифу для всіх суб'єктів господарювання, які виробляють електроенергію з альтернативних джерел енергії, за винятком міні-ГЕС, знизити коефіцієнт пікового часу з 1,8 до 1,01. Це, в свою чергу, зменшить величину гарантованого законом "зеленого" тарифу майже в два рази. Це розпорядження викликало гостру критику міжнародних інституцій, зокрема ЄБРР. Ряд гравців ринку альтернативної енергетики вже оскаржують в суді законність даного розпорядження.