ua en ru

Розслідування аварії Як-42 під Ярославлем завершено: винен командир екіпажу

Розслідування аварії Як-42 під Ярославлем з хокейною командою "Локомотив" на борту завершено. На цьому тижні можуть бути оприлюднені його результати. Причиною аварії, очевидно, будуть названі помилкові дії при зльоті командира екіпажу Андрія Соломенцева, пише "Комерсант".
Соломенцев на розгоні мимоволі пригальмував літак, поставивши ступні на педалі, а коли став тягнути на себе штурвал, намагаючись відірвати важку машину від землі, і зовсім уперся в них ногами що було сили.
При цьому розслідування виявило, що гальмування на зльоті у випадку з членами екіпажів Як-42, які перевчилися на новий тип з літаків Як-40, зовсім не рідкісне явище.
Справа в тому, що системи управління цими літаками на розбігу - парні педалі подвійного призначення у кожного з льотчиків - схожі. Щоб підкоригувати напрямок літака, який розганяється, пілот натискає нижню частину педалей, відхиляючи так зване кермо напряму в хвості, а щоб загальмувати, тисне ногою на верхню частину по аналогії з автомобілем.
Проте є і суттєва, як з'ясувалося, відмінність: педалі Як-40 мають знизу спеціальні полички-чашки під каблук, тому ноги в них можна хіба що покласти і тримати постійно, в той час як на Як-42 цих поличок немає. Конструктори нової машини припускали, що при розгоні пілоти будуть тримати каблуки не на педалях, а на підлозі, лише зрідка підправляючи кермо напрямку шкарпетками, однак, як переконалися авіадослідники, цього не сталося. Багато льотчиків, які звикли до зручних "чашок" сорокового, вважали за краще зберегти стару позу - з ногами на педалях - і на новому типі, коректуючи напрям, відповідно, п'ятами.
При цьому керівництво авіакомпаній і контролюючих органів не знали про "гальмівні злети", так як відхилення педалей в бік гальмування бортовими самописцями літака не фіксується. Аварій ж до випадку з ярославської катастрофою не траплялося, оскільки уповільнення, що виникає, пілоти компенсували режимом роботи двигунів і більш енергійним "підривом" передньої стійки шасі.
Як встановило розслідування обидва пілоти злощасного рейсу 7 вересня злітали з ногами на педалях. Що не дивно - такий стан для них був звичним: командир Соломенцев, просидів за штурвалом Як-40 більше 5 тис. годин, другий пілот Ігор Жевело, щойно перевчився на Як-42.
Створене кимось із пілотів легке пригальмовування не привело б до трагедії, однак на цей раз екіпаж, як кажуть фахівці, допустив цілу серію фатальних помилок.
По-перше, командир не правильно розрахував так звану швидкість прийняття рішення, взявши цифру зі стелі, понадіявшись на свій досвід. Вже відправившись в розбіг, один з пілотів, як встановили експерти, трохи відсунув штурвал від себе замість того, щоб тримати його в нейтральному положенні. Крім того грали свою роль два фактора, які вже не залежать від льотчиків, - дрібні нерівності бетонки і підрозбиті амортизаційні стійки переднього шасі, які підсилили вібрацію.
Тряска спровокувала командира, який управляв машиною, почати підрив ще раніше, на швидкості 185 км/год, після чого він і отримав цілком передбачуваний результат - колеса від землі не відірвалися.
По суті, у екіпажа в той момент залишався єдиний вихід - припинити зліт і почати екстрене гальмування. Проте льотчики, як вважають експерти, чудово розуміли, що таке рішення припускає можливий зрив першого матчу на першість КХЛ, на який летів ярославський "Локомотив" в Мінськ, штрафні санкції до "Як Сервісу" з боку керівництва команди, а слідом за цим неминучий "розбір польотів" всередині компанії. У результаті командир Соломенцев прийняв рішення продовжити зліт.
Із зростанням швидкості збільшився тиск зустрічного потоку на відхилене командиром кермо висоти, а відповідно, утримувати штурвал, на якому виникло зусилля в кілька десятків кілограмів, йому стало ще важче. Жевело відірвав машину від землі, тільки потягнувши за штурвал із зусиллям 64 кг і відхиливши при цьому кермо висоти на 13 градусів у положення кабрування. Щоб забезпечити таке зусилля на руках, пілоту довелося вже не злегка, як на розбігу, а що є сили тиснути ногами на гальмівні педалі.