ua en ru

Рада з четвертої спроби ввела спеціальне кримінальне провадження за злочини проти нацбезпеки

Народні депутати України з четвертої спроби підтримали у другому читанні та в цілому законопроект № 4448а "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини".

Народні депутати України з четвертої спроби підтримали у другому читанні та в цілому законопроект № 4448а "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини". За відповідне рішення проголосували 253 нардепи при мінімально необхідних 226 депутатів.

Раніше сьогодні голосування за цей законопроект тричі було нерезультативним.

Згідно з пояснювальною запискою, проект закону передбачає, що стосовно підозрюваного (обвинуваченого), який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності, якщо він перебуває поза межами України, здійснюватиметься за обов'язкової участі захисника спеціальне кримінальне провадження.

Можливість спеціального кримінального провадження стосуватиметься злочинів проти основ національної безпеки України та злочинів проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, передбачених розділами I і ХХ Особливої частини Кримінального кодексу України (далі - КК), умисних вбивств (статті 115, 116, 118, 348, 379, 400 КК), злочинів, пов'язаних з терористичною діяльністю (статті 258, 2581, 2582, 2583, 2584, 2585 КК), та корупційних злочинів (статті 191, 364, 3641, 365, 3652, 368, 3682, 3683, 3684, 369, 3692, 370 КК).

При цьому для злочинів, пов'язаних з терористичною діяльністю (статті 258, 2581, 2582, 2583, 2584, 2585 КК), а також для таких злочинів, як легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та напад на об'єкти, на яких є предмети, що становлять підвищену небезпеку для оточення (статті 209 і 261 КК), передбачається встановити альтернативну підслідність, що дозволить здійснювати їх розслідування слідчими того органу, який розпочав досудове розслідування.

Також встановлюється, що до підозрюваних (обвинувачених) у вчиненні злочинів проти основ національної безпеки України, злочинів, пов'язаних з терористичною діяльністю, та деяких інших злочинів проти громадської безпеки (статті 260 і 261 КК), застосовуватиметься запобіжний захід виключно у вигляді тримання під вартою.

Спеціальне досудове розслідування здійснюватиметься на підставі ухвали слідчого судді, а судове провадження - ухвали суду.
Право звертатись до слідчого судді, суду матиме слідчий за погодженням з прокурором або прокурор.

Обвинуваченому, щодо якого судом ухвалено вирок за результатами спеціального кримінального провадження, забезпечуватиметься право на апеляційне оскарження, а у випадку пропуску строку для подання апеляційної скарги - за умови надання обвинуваченим підтвердження наявності поважних причин (обставини непереборної сили, відсутність особи у місці проживання протягом тривалого часу внаслідок відрядження, подорожі тощо).

При здійсненні спеціального судового провадження інформація про процесуальні документи, які підлягають врученню підозрюваному (обвинуваченому), та повістки про його виклик обов'язково публікуватимуться в засобах масової інформації України загальнодержавної сфери розповсюдження. З опублікуванням повістки про виклик підозрюваний (обвинувачений) вважатиметься належним чином ознайомленим з її змістом.

Друкований орган, у якому здійснюватиметься опублікування таких інформації та повісток, а також порядок опублікування визначатиметься Кабінетом міністрів України.

Також проектом закону пропонується передбачити додаткове покарання у виді конфіскації майна за злочини проти національної безпеки України (статті 109, 110, 111, 112, 114 КК), злочини, пов'язані з терористичною діяльністю (статті 258 - 2584 КК), та деякі інші злочини проти громадської безпеки (статті 260, 261 КК).

Нагадаємо, 14 серпня 2014 р. нардепи підтримали цей законопроект в першому читанні. Тоді за нього проголосували 235 нардепів.