ua en ru

Виробники тютюнової продукції запропонували Міндоходів варіанти вирішення нелегального обігу сигарет

Виробники тютюнової продукції запропонували Міндоходів варіанти вирішення нелегального обігу сигарет, пише "Комерсант. Україна".

Виробники тютюнової продукції запропонували Міндоходів варіанти вирішення нелегального обігу сигарет, пише "Комерсант. Україна".

Найбільші виробники тютюнової продукції вчора представили Міністерству доходів і зборів (Міндоходів) свій варіант вирішення проблеми нелегального обігу сигарет. Вони встановили на своїх фабриках обладнання, що дозволяє наносити на пачки цифровий код, завдяки якому дізнатися всю необхідну інформацію можна буде навіть з допомогою смартфона. Така технологія успішно використовується за кордоном і може бути легко впроваджена в Україні до 2016 р., коли будуть повністю скасовані паперові акцизні марки. Втім, у Міндоходів не поспішають з вибором і аналізують інші методи електронного контролю.

Більше двох годин найбільші гравці тютюнової індустрії, що покривають 98% українського ринку - Philip Morris, JTI, BAT і Imperial Tobacco - розповідали вчора чиновникам Міндоходів про переваги системи електронного контролю за нарахуванням та сплатою акцизного податку, а також над нелегальним оборотом цигарок. Була запропонована альтернатива паперовій акцизній марці - цифрова технологія Codentify. Вона полягає в тому, що на пачку, блок, короб з тютюновими виробами в процесі виробництва лазерним принтером наноситься зашифрований 12-символьний буквено-цифровий код, який формується випадковим чином з нескінченного числа комбінацій. Система, за словами керівника проекту в Асоціації цифрового кодування та відстеження (DCTA, Швейцарія) Маттео Маттея, використовується в 50 країнах світу. З листопада вперше в країнах Центральної та Східної Європи пілотні проекти Codentify запущені на чотирьох фабриках компаній у Києві, Кременчуці, Прилуках та Харкові.

"Ми взяли по одній виробничій лінії, з одного бренду ("Філіп Морріс Україна" завдає коди на дві торгові марки) і генеруємо коди. Ми досягли до листопада готовності маркувати по 10 тис. пачок сигарет за хвилину. Тобто це не зупиняє процес виробництва", - розповідає представник DCTA Олександр Нечитайло. Виробниками вже було замовлено і відправлено на виробництво 20 млн електронних марок.

Цифрові коди наносяться на такі торгові марки, як Marlboro, Chesterfield (обидві - Philip Morris), Pall Mall (BAT), Style (Imperial Tobacco) і "Дукат" (JTI). Вже зараз, наприклад, за допомогою мобільного телефону можна дізнатися про дату, час і місце випуску товару, виробничу лінію, максимальну роздрібну ціну і суму нарахованого акцизного податку. Міндоходів отримає ще й можливість контролювати обсяги виробництва тютюнових виробів, повноту нарахування та сплати податку. Крім того, технологія Codentify також може бути використана як основа для системи відстеження переміщення сигарет по ланцюжку поставок (виробник - оптова торгівля - роздрібна торгівля). Споживачі й торгові мережі зможуть самостійно визначити автентичність товару. За словами Матея, такий контроль в майбутньому можна було б поширити на алкогольний та фармацевтичний ринки. Крім того, ця система менш затратна порівняно з виробництвом і закупівлею паперових аналогів марок.

"Ми витрачаємо 60 млн дол. на закупівлю марок і адміністрування всередині, а система електронного контролю акцизного податку дозволить ліквідувати тіньовий ринок сигарет, який зараз оцінюється майже в 10%", - зазначає генеральний директор асоціації "Укртютюн" Валентина Хоменко.

Виробники підрахували, що вартість доставки та встановлення сервера в Міндоходів може коштувати близько 350 тис. євро, ціна устаткування для функціонування системи - 100 тис. євро для кожної фабрики і 50 тис. євро для однієї виробничої лінії, 100 тис. євро необхідні для навчання.

"Думаю, ринок візьме на себе витрати. Якщо ми говоримо про цій системі, то це, звичайно, їх інтерес, так як держава, застосовуючи акцизи, отримує додаткові доходи. Але в той же час і виробник, якщо ми боремося з контрабандою, також отримує додаткові доходи. Я завжди кажу, що у бюджету для впровадження технологій повинні бути мінімальні витрати, тому ми визначимося ще з формулою", - заявив міністр доходів і зборів Олександр Клименко.

Виробники пропонують перехідний період для впровадження єдиної системи. До кінця цього року - розробити необхідні зміни в законодавство і передати їх у міністерство, а до квітня 2014 р. такі поправки вже повинні бути прийняті, щоб з липня чотири компанії змогли повністю впровадити проект. Повністю галузь, тобто 2% виробників, могла б перейти на нову технологію з 2015 р. Протягом цього року маркування паперовій та електронній маркою могла б відбуватися одночасно, а з 1 січня 2016 р. можна було б повністю відмовитися від паперової версії. Однак у Міндоходів поки не поспішають з рішенням, хоча ще в липні пан Клименко обіцяв впровадити електронну марку вже з 2014 року, причому відразу і на тютюнові вироби, і на алкоголь.

"Нам буде представлений ще ряд моделей. Інші швейцарські компанії також можуть уявити технології і принцип, схожий з Codentify. Може, в технічних моментах є нюанси", - уточнює Клименко.

Поки що, за повідомленням у відомстві, до запропонованої від виробників системі є технічні претензії не влаштовує система передачі даних. Крім того, як зазначив на зустрічі з учасниками ринку директор департаменту податкового та митного аудиту Міндоходів Сергій Крухмальов, учасникам тіньового ринку нічого не заважає встановити собі таке ж обладнання, і візуально споживач товару буде вважати, що купує автентичну пачку. У міністерстві також не впевнені, що при деформації пачки можна буде безпроблемно зчитувати код.

Учасники ринку впевнені, що альтернативи Codentify немає. Хоменко розповідає, що на розгляді у відомстві може бути ще система Sicpa. Це технологія у формі наклейки, як паперова марка, однак містить у собі чіп з інформацією. "Зчитувати його можна тільки за допомогою спеціального обладнання, яке, очевидно, будуть мати тільки контролюючі органи. Тобто можна буде і аутентифікувати, і контролювати, наприклад, обсяги производства.Но для цих чіпів повинна бути налагоджена технологія виробництва, повинні бути конкретні поставки, а це все, як і паперову марку, можна втратити або вкрасти", - уклала Хоменко