ua en ru

Карпачова: Для українських моряків головними проблемами є піратські напади і відсутність соцзахисту

У Верховній Раді сьогодні має бути представлена ​​доповідь уповноваженого ВР з прав людини Ніни Карпачової про захист прав моряків. За даними омбудсмена, їх головними проблемами є піратські напади та відсутність соціального захисту, забезпечити який пропонується шляхом ратифікації міжнародної конвенції про працю в морському судноплавстві, пише "Комерсант-Україна".

Доповідь "Про стан дотримання та захисту прав моряків в Україні" опинилася в розпорядженні видання. У звіті обсягом понад 200 сторінок аналізуються проблеми українських моряків та пропонуються шляхи їх вирішення. Серед основних проблем, зокрема, називаються піратські напади біля узбережжя Сомалі. "Україна займає п'яте місце за кількістю моряків, зайнятих на міжнародному ринку праці. При цьому наша країна - друга після Філіппін за кількістю жертв піратських нападів. Кожен п'ятий член екіпажів, захоплених морськими терористами, наш співвітчизник", - стверджується в доповіді.

У числі найбільш відомих захоплень сомалійськими піратами суден з громадянами України на борту в звіті згадуються історії з суховантажем Faina і балкером "Аріана". Нагадаємо, у складі екіпажу Faina було 17 громадян України. Він був захоплений у вересні 2008 року і звільнений у лютому 2009 року за викуп у розмірі 3,2 млн дол. Балкер "Аріана" з 24 громадянами України на борту був захоплений піратами в травні 2009 р. і звільнений в грудні того ж року за 2,5 млн дол. На його борту перебували 24 українських моряка.

"Розглядаються різні варіанти захисту наших моряків від піратів. Наприклад, надати їм дозвіл на носіння зброї, але це питання поки дуже спірне", - пояснила виданню Ніна Карпачова. На її думку, Україні слід активізувати міжнародне співробітництво по боротьбі з піратами.

З методами, запропонованими омбудсменом, згоден перший командир спецпідрозділу СБУ "Альфа" генерал-лейтенант Василь Крутов: "Україні треба приєднуватися до сил коаліції і вибудовувати каравани кораблів з ескортом конвою в місцях, де є небезпека таких нападів. Морське піратство - це глобальна проблема, і боротися з нею треба на суші: об'єднуючи військові зусилля, надаючи гуманітарну допомогу Сомалі. Надавати військовий супровід тисячам українських екіпажів, що працюють під прапорами інших країн нереально". Слід зазначити, що Україна є учасником міжнародної військової операції "Аталанта" щодо захисту суден від піратів в Аденській затоці в районі Сомалі.

Ще однією серйозною проблемою називається питання працевлаштування та соціальних гарантій моряків. Як наголошується в доповіді, станом на 2011 рік в Україні було видано 323 тис. 750 свідоцтв моряка. З них 112 тис. 691 моряк регулярно ходять на суднах вітчизняних та іноземних власників. "Не знаходячи роботи вдома, моряки прагнуть влаштуватися в іноземні компанії, не цікавлячись умовами найму та оплати праці. Вони задовольняються низькою оплатою праці і безвідмовно виконують будь-яку роботу. Ось чому більшість людей опиняються на проблемних судах, стикаючись із затримками виплат заробітних плат та відсутністю соціальних гарантій", - говориться в звіті.

"Україна, велика морська держава, за роки незалежності примудрилася розвалити національний торговельний флот. Ступінь зношеності рухомого складу морських і річкових компаній зараз складає 70%. Це тягне за собою масу проблем", - пояснила Карпачова. Для їх вирішення омбудсмен пропонує нашій країні ратифікувати конвенцію Міжнародної організації праці (МОП) про працю в морському судноплавстві. "Конвенція МОП передбачає механізми соціального захисту моряків і створення системи обов'язкового страхування. Вона зобов'язує судновласників укладати контракт з моряком, легалізувати його заробітну плату, виплачувати компенсації сім'ям моряків. Дія конвенції вже захищає моряків з 25 країн", - підкреслила Ніна Карпачова.

Тим часом рядові моряки ставляться до рекомендацій омбудсмена скептично. "Ми стикаємося з невиплатами зарплат, поборами на митниці, сім'ї моряків не користуються пільгами, у нас навіть профспілки єдиної немає. Ми змушені працювати на іноземних судах, тому що в нашій країні немає торгового флоту, і ніякими конвенціями і доповідями омбудсмена це не виправити", - заявив виданню активіст популярного серед моряків інтернет-сайту "Одеський форум моряків", судновий механік Ренат Сира.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що Мінінфраструктури доручило судновласникам поліпшити умови праці і відпочинку українських моряків.