ua en ru

Кабмін може підвищити акцизи на пальне за допомогою позафракційного нардепа

Нардеп Анжеліка Лабунська (раніше працювала в структурах мільярдера Костянтина Жеваго) зареєструвала в парламенті законопроекти No.2149а та No.2159а про підвищення акцизів на нафтопродукти у два рази. Аналіз законопроекту показує, що його ключові норми повністю співпадають з версією законопроекту про підвищення акцизів, яку готував Кабінет міністрів.

"Поступове підвищення ставок акцизного податку на нафтопродукти до розмірів, відповідних мінімальним середньоєвропейський, дозволить поліпшити якість доріг в Україні ... Якщо у роздрібній вартості бензину в Україні частка податків становить 30-35%, то в більшості європейських країн цей показник може досягати 70-80%", - наголошується в пояснювальній записці до законопроекту. Згідно з документом, ставки акцизу на бензини моторні (в т.ч. з додаванням біоетанолу), інші бензини (в т.ч. спеціальні) пропонується збільшити з 198 євро/ т до 396 євро/ т, а на дизельне палива (газойлі) - у залежно від вмісту сірки, з 98-46 євро/т до 196 - 92 євро/т, на скраплений газ - з 44 євро/т до 88 євро/т. Таке ж підвищення, за даними ЗМІ, пропонувалося і в урядовому законопроекті.

Єдиною відмінністю проекту Лабунської від урядового є пропозиція направити 50% від надходжень від підвищення акцизного податку з реалізованих нафтопродуктів, скрапленого газу, та речовин, що використовуються як компоненти моторних палив - у спеціальні фонди місцевих бюджетів. "Це убезпечить місцеві бюджети не лише від нерівномірного розподілу коштів, що отримані з продуктів нафтопереробки, і підвищить ступінь відповідальності місцевих органів за ремонт доріг", - коментує свою ініціативу Анжеліка Лабунська. У пояснювальній записці до законопроекту Лабунською про підвищення акцизів вказано на необхідність посилити контроль за якістю нафтопродуктів, які надходять в Україну за допомогою зусиль Міністерства доходів і зборів та Держспоживстандарта.

Між тим експерти звертають увагу на те, що по факту нардеп зареєструвала 2 законопроекти - один про зміни у Податковий кодекс щодо підвищення акцизів на пальне (2150А), який співпадає з урядовим, а інший - про зміни до Бюджетного кодексу щодо спрямування частини надходжень від акцизу у місцеві бюджети (2149А). "Верховна Рада може легко ухвалити Податковий законопроект, та відхилити зміни до бюджетного кодексу", - каже співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.

Нагадаємо, минулого тижня "Укравтодор" публічно виступив за двократне збільшення акцизів на нафтопродукти. Відповідний законопроект готувався Мінфіном та мав виноситися на розгляд уряду. На знак протесту проти підвищення акцизів громадські активісти проводили збір підписей, а також влаштували автопробіг під стінами Кабміну. За оцінками директора Консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, наслідком підвищення акцизів на пальне стане подорожчання бензину на 2 грн/л, а дизпалива - на 0,5 грн/л.

Водночас за висновками експертів перед тим як піднімати акцизи держава повинна була б посилити контроль за якістю нафтопродуктів при перетині кордону та при перепродажу їх на АЗС. За словами експерта з питань енергетики Валентина Землянського, аби на автозаправках продавалося якісне пальне, водії могли б скоротити споживання нафтопродуктів на 25-30% від поточних значень, що в т.ч. дозволило б мінімізувати негативні наслідки підвищення акцизів (якщо законопроект таки буде проголосований Верховною Радою).

За словами директора енергетичних програм Центру Разумкова Володимира Омельченка, через відсутність повномасштабних перевірок АЗС існування стандартів якості в Україні фактично немає ніякого сенсу, оскільки учасники ринку можуть вільно порушувати нормативні вимоги. "Про це давно кажуть - потрібно збільшити фінансування на проведення перевірок. Однак цього не роблять", - резюмував експерт.