ua en ru

Інвестори стали більш розбірливими

До недавнього часу інвестори прагнули вкладати мільйони в стрімко розвиваються інтернет-стартапи незалежно від того, чи складали дохід або тільки планували зробити це. Але після того як компанія Facebook вперше розмістила свої акції на біржі, а також після падіння акцій Groupon і Zynga, венчурні інвестори стали більш розбірливими, пише Ateamworks.

"Раніше підприємці не потребували реальної стратегії монетизації, - стверджує Брайан О' Меллі, один з перших інвесторів Battery Ventures. - Вони могли отримувати доходи нескінченно довго, оскільки їх ивестиционные долари і були їх доходами".

Не в фаворі тепер і стартапи, які займаються інтернет-продажами: у них проблеми з логістикою, і вони вимагають великих грошових вливань. Знаменитий бум продажів смартфонів, який колись радував припливом інвестицій, тепер змушує інвесторів переживати, оскільки монетизація мобільних пристроїв стає важче, ніж монетизація веб-ресурсів.

Інвестори також втомилися від стартапів і програм, які розраховані тільки на Facebook, Twitter і LinkedIn, адже тепер ці компанії зосереджені тільки на свого прибутку. А в Силіконовій долині помітили, що, хоча сьогодні як ніколи просто відкрити компанію, але от побудувати стабільний бізнес як ніколи важко.

Більш молоді стартапи починають відчувати брак грошей. Дослідницька фірма CB Insights проаналізувала 4056 первинних, або посівних інвестицій у високотехнологічні стартапи, які були зроблені в США з 2009 року. Дослідження показали, що більше 1000 стартапів, яким вдалося отримати посівні інвестиції від бізнес-ангелів - заможних інвесторів, готових вкладати в проекти власні гроші, - опиняться в цьому році не в самому вдалому положенні, коли венчурні інвестори відкинуть їх прохання про додаткових вкладеннях. В результаті 1 мільярд доларів інвестицій просто випарується.

Ця кривава ситуація навряд чи зрівняється з тією, що сталася в 2000 році, коли лопнув міхур dot-com - тоді 3 трильйони доларів згоріло на фондовій біржі Nasdaq - але її буде достатньо, щоб інтернет-інвестори і підприємці тимчасово припинили свою діяльність.

CB Insights вважає, що інтернет-стартапи постраждають найбільше, оскільки вони отримали більше посівних інвестицій, ніж промислові підприємства і компанії з виробництва обладнання. Найвірогідніше, їм буде непросто отримати подальші інвестиції.

Частина проблеми - це звичайні підрахунки. Бізнес-ангели вкладають у підприємства невеликі суми, зазвичай вони становлять менше 1,5 мільйона доларів. Але для розвитку бізнесу підприємцям зрештою доводиться просити грошей у венчурних інвесторів, капітали яких формуються з коштів благодійних організацій, пенсійних фондів та інших подібних організацій. І якщо кількість бізнес-ангелів, готових інвестувати гроші збільшилася, то кількість венчурних інвесторів, навпаки, знизилася.

Але інвестори стверджують, що проблема не тільки в цьому. Тепер багато хто починає розуміти всі складнощі побудови стабільної компанії. "Почати бізнес завжди було непросто, як і побудувати стабільну компанію", - стверджує Девід Лі, венчурний капіталіст із SV Angel, молодий інвестиційної компанії.

Девід О. Сек, управлінець із Силіконової долини, який у минулому році продав створену їм соціальну мережу Уаммегкомпании Microsoftза 1,2 мільярда доларів, проаналізував, які висновки можна зробити після падіння акцій Facebookв минулому серпні.

"Я думаю, тієї Силіконової долини, яку ми знаємо, скоро не буде, - пише Сек. - Щоб створити успішну молоду компанію, підприємцям потрібно відшукати ідею, яка ще не потрапила в поле зору великих інтернет-компаній, які сьогодні керують як ніколи добре". Щоб залучити нові інвестиції, компанії повинні дати зрозуміти, що на розвиток їм потрібно менше 5 мільйонів.

Крім того, вони повинні бути захищені від нападу цих великих компаній, якщо вони прознают, що ви щось придумали, - стверджує Сек. - Скільки подібних ідей так і не використовуються?"

Висловлювання Сека викликали жаркі спори в Силіконовій долині. Одним із найзапекліших критиків Сека був Марк Андерсен, співзасновник Netscapeи венчурної фірми Andreessen-Horowitz. У Facebook on написав, що можливості для стартапів "безмежні".

Ось тільки самі стартапи розуміють, що джерела інвестування далеко не безмежні. "Тепер інвестори прораховують все на багато днів вперед, - стверджує Рік Вонг, венчурний інвестор з Фссуд Partners. - Раніше вони звертали увагу лише на кілька місяців, а зараз можливі результати прораховуються більш ніж на рік".

На думку Вонга, найбільш пильну увагу приділяється компаніям, що займаються інтернет-продажами. Інвестори, які пильно стежили за тим, як Amazon купив Zappos за 1,2 мільярда доларів і компанію Quidsiза 540 мільйонів, що володіє інтернет-магазином Diapers.com, вклали в електронну комерцію мільйони доларів заради того, щоб зрозуміти, що такими магазинами управляти дуже важко.

Фешн-сайт моментальний акційних пропозицій (ці пропозиції в електронному магазині тривають обмежену кількість часу - прим.пер.) GiltGroupполучил 220 мільйонів доларів інвестицій, але досі не приносить доходу. У минулому році компанія була змушена скоротити персонал. Це все негативно позначається на більш дрібних проектах, таких як Gilt Taste (продають їжу, вино і солодощі - прим.пер.) і Park & Bond, а їх сайт про подорожі взагалі Jetsetter виставлений на продаж. Fab.com (магазин одягу, взуття, домашнього декору, освітлювальних приладів та інших корисних в побуті дрібниць - прим.пер.) залучив кошти за більш низької вартості акцій, ніж розраховував. І все з-за того ж первинного розміщення акцій Facebook.

Інвестори також передбачають, що інтернет-магазин дитячих товарів Zulily доведеться сильно постаратися, щоб виправдати свою вартість, яка становить 1 мільярд доларів.

Взуттєвий магазин Кім Кардашьян ShoeDazzle отримав 66 мільйонів, а магазин вина Lot18 - 45 мільйонів від інвесторів, впечатленных кількістю відвідувачів цих магазинів. У минулому році ці два сайту змушені були скоротити персонал.

"Я скептично ставлюся до інтернет-комерції, яка передбачає знижки і так звані пропозиції", - говорить Пітер Фентон, венчурний партнер Benchmark Capital. За словами Фентона, сайти типу Zulily і Gilt "вимагають великих капіталовкладень, мають проблеми з прибутком, і, якщо вони випустять свої акції на ринок, їх ринковий показник не буде високим. Я серйозно сумніваюся в їх здатності змагатися з таким гігантом, як Amazon".

Більше того, інвестори починають ставитися з недовірою до ігор і додатків у соціальних мережах на базі Facebook, Twitter і LinkedIn. Ці соціальні мережі не можна вважати стабільними платформами для розвитку бізнесу, оскільки у них самих є проблеми з отриманням прибутку.

Наприклад, Facebook минулої осені вніс зміни в свій новинний алгоритм. Вони скоротили кількість користувачів, які можуть бачити оновлення статусів цієї соціальної мережі. Компанія стверджує, що ці зміни допоможуть користувачам отримувати більш якісний контент, але рекламодавці почали скаржитися, що ці зміни вдвічі зменшили аудиторію, яка переглядає їхні пости.

За словами рекламодавців, головний мотив всіх цих змін - спроба змусити компанії використовувати нову рекламну технологію Facebook, яка дає можливість користувачам за певну плату розширити аудиторію людей, яка буде читати їх оновлення.

Мережа Branch Out, яка збирає дані з LinkedIn і Facebook, отримала від венчурних інвесторів 49 мільйонів, але в 2011 році вона змушена була змінити свою бізнес-модель після того, як LinkedIn перекрив їй доступ до своїх даних. А в листопаді Tweetro, Twitter-додаток для Windows 8, взагалі вилучили з ринку, коли додаток перевищило ліміт нових сторонніх користувачів.

"Інвестори тепер краще розбираються в джерелах трафіку, - стверджує Брайан О' Меллі з Battery Ventures. - Компаній, які сильно залежать від Twitter, Facebook або мобільних пристроїв, переживає зараз нелегкі часи".

За даними CB Insights, у перші 9 місяців 2012 року венчурні інвестиції в мобільні компанії збільшилися на 75% порівняно з аналогічним періодом 2011 року, але розробники, в даний час відчувають більше труднощів зі смартфонами, ніж до цього з Інтернетом.

"Хоча перехід на мобільні пристрої так сильно розрекламували, люди все одно розуміють, що мобільні пристрої ще приховують безліч проблем", - говорить Брайан о'меллі. Одна з труднощів полягає в тому, що розробники надто залежні від примх Apple. Крім того, їм необхідно переконати людей завантажити їх застосування при тому, що реклама на маленьких екранах не така ефективна.

Так які ж споживчі стартапи все таки виживуть в цій м'ясорубці?

"Люди тепер більш пильно стежать за статистикою відвідувань, - стверджує о'меллі. - Який відсоток користувачів повертається на сайт? Наскільки вони зацікавлені в інформації на сайті? Є вони прискіпливими користувачами?"

Такий реалістичний підхід дуже гарний. Девід Лі з SV Angels стверджує, що ще 18 місяців тому, кожна бізнес-ідея, про яку він чув, була соціального, локальної або мобільного. Сьогодні від відзначає, що компанії почали пропонувати більш різноманітні ідеї, і їх бізнес-моделі стали більш прогнозованими і надійними.

"Сьогодні компанії з більш передбачуваними бізнес-моделями або ті, хто знає способи, як привернути увагу користувачів і глобальних цільових ринків, мають високу вартість активів... що змушує мене витрачати більше грошей", - говорить Лі.

Джерело: UBR