ua en ru

Ініціатива Мінфіну щодо здешевлення марки акцизного податку спровокує зростання контрабанди, - експерти

Міністра фінансів Олександра Шлапака підозрюють у лобіюванні інтересів представників тіньового ринку алкогольної та тютюнової продукції. Експерти і чиновники, коментуючи ініціативу глави Мінфіну про здешевлення марки акцизного податку за рахунок зниження її захисних функцій відзначають, що запропоноване Шлапаком "здешевлення" може зіграти на руку "тіньовикам" і спровокувати зростання контрабанди та контрафакту в Україні. Такі результати розслідування журналістів програми "Особливий погляд", що виходить в ефірі 5 каналу.

"Тут не йдеться лише про скорочення ціни на акцизну марку на алкогольні або тютюнові вироби - буде істотно знижено захист цих марок. Це означає, що якщо реалізуються плани Мінфіну - підвищуються можливості для фальсифікації даних марок. На жаль, контролювати ринок наші фіскальні органи, якщо буде застосована схема Шлапака, будуть не в змозі", - зазначив народний депутат, член фракції "Удар" Павло Розенко.

У телепрограмі підкреслюється, що Мінфін вимагає здешевлення марки за рахунок елемента, який є основою для системи "Електронна акцизна марка", яка успішно працює в Європі і не враховує можливість знизити ціну марки за рахунок вилучення голограми, яка малоефективна, тому піддається копіюванню.

"Існує система в нинішній марку, яка дозволяє відстежити в автоматизованій системі продукцію, від початку її виробництва і до каси. Всі інші системи вони або дорожче, або ж вимагають додаткового інвестування, виробництва. І найголовніше - в цій системі забирається людський фактор", - зазначає генеральний директор асоціації "Укргорілка" Володимир Остапюк.

За оцінками експертів, щороку в Україну надходить контрабанди мінімум на 10 млрд дол., левова частка "тіньової" продукції складається якраз з алкоголю.

"Рівень тіньового сектора в економіці досить великий. За нашими власними оцінками, в минулому році він був близько 150 млрд дол., у той час як в тій частині економіки, яка перебувала на світлі, заробляти близько 170 млрд дол.", - говорить виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.

Економісти відзначають, що за 20 років "тіньовий ринок алкоголю і тютюну в Україні вдалося знизити вдвічі, однак повністю побороти контрабанду і контрафакт можна тільки системною роботою. Реалізація такого проекту як Електронна акцизна марка вже допомогла не одній країні Європи. Приміром, Болгарії і Румунії в 2005-2006 роках вдалося вирішити колосальні проблеми з масовим ввезенням контрабандної тютюнової та алкогольної продукції.

За словами експертів, переваги нової системи полягають у тому, що вона мінімізує людський фактор - "замінить" податківців, які зараз не досить старанно виявляють нелегальну продукцію, а також взагалі унеможливить продаж контрабандного і контрафактного товару в легальних мережах.

Нагадаємо, раніше керівник Міністерства фінансів Олександр Шлапак у листі на ім'я голови Державної фіскальної служби України Ігоря Білоуса запропонував суттєво здешевити акцизну марку за рахунок зниження її захисних функцій.

Електронна акцизна марка - автоматизована система контролю за рухом підакцизної продукції - від виробника до кінцевого споживача.

Вона поєднує в собі высокозащищенную акцизну марку, яку так хоче скасувати Мінфін, і програму адміністрування акцизного податку. На кожну акцизну марку наноситься унікальний "трек енд трейс" (track and trace) код. Складається він з графічного захисного елемента і QR-коду. Перший дозволяє визначити справжність марки, другий - містить повну інформацію про тип підакцизного товару, на яку наклеюється підакцизна марка.