ua en ru

ДП "Антонов" може втратити контракти через проблеми з поставками запчастин "Південмашу"

ДП "Антонов" ризикує втратити контракти через проблеми з поставками "Південного машинобудівного заводу". Про це повідомив генеральний конструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа, передає "Комерсант Україна".

Ківа повідомив, що державне підприємство "Антонов" не зуміє забезпечити запланований обсяг виробництва літаків - 10-12 одиниць в рік - через те, що постачальник шасі "Південмаш" не в змозі виробити необхідну кількість продукції. "Коли "Антонов" робив невеликі замовлення у "Південмаш", то проблем не виникало. Незважаючи на те, що у нас були пропозиції від російських заводів, ми вирішили довірити велике замовлення українському підприємству. Однак після підписання договору з'ясувалося, що підприємство не має достатньої кількості обладнання для виконання нашого замовлення. Також на заводі не бажали підписувати графіки поставок",- зазначив Ківа.

У 2013 році "Антонов" отримав три комплекти шасі за договором 2012 року, що дозволило випустити і передати замовнику аналогічне число літаків. На початку нинішнього року "Антонов" підписав новий контракт на десять комплектів шасі і вніс аванс 60% - це близько 42 млн грн. Однак, за словами Ківи, на сьогоднішній день поставок за цим договором не було. В результаті зараз в цехах підприємства очікують остаточного складання два літаки Ан-148 і п'ять Ан-158.

Внаслідок цього зриваються терміни поставок літаків в Корею, Кубу та інші країни, відзначають в "Антонові". Підприємству доводиться нести додаткові витрати, викликані штрафними санкціями, однак з деякими замовниками "Антонов" зміг вирішити цю проблему, запропонувавши додаткові послуги, розповідає Ківа. Втім, ситуація з нестачею шасі вже настільки критична, що підприємство уклало договір на поставку в другій половині 2014 року 12 комплектів шасі з нижегородським заводом "Гідромаш". За словами Дмитра Ківи, "Антонов" вже передав російському підприємству всі креслення та технічну документацію. Крім того, Ківа уточнив, що "Антонов" готується подати до суду на "Південмаш" з вимогою виконати умови контракту.

На "Південмаші" розповіли, що постачали шасі "Антонову" в збиток іншим замовникам. "У нинішньому році "Антонов" просив три комплекти шасі, і ми їх поставили, проте, підприємство не сплатило частину коштів за метал, для одного-двох комплектів довелося брати матеріал інших замовників, через що ми тепер затримуємо їм постачання",- говорить заступник генерального директора з виробництва "Південмаш" Віктор Денисов. "Що стосується контракту на десять комплектів, то він був укладений в березні і відповідно "Антонов" перерахував "Південмашу" кошти в кінці цього місяця, а мінімальний термін виробництва становить дев'ять місяців. Ми вже домовилися з підприємством, що наступна поставка буде в січні 2014 року",- пояснив Денисов.

Потужності "Південмашу" дозволяють виробляти близько 7-8 комплектів шасі на рік. Для того щоб наростити потужності, підприємство планувало закупити 11 верстатів, проте до цих пір коштів для цього не знайшли. На підприємстві зазначають, що для покупки такого обсягу потрібні десятки мільйонів доларів. Проте, згідно з "Програмою активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки", яку уряд затвердив постановою N187 від 27 лютого, на закупівлю десяти верстатів для "Південмашу" під держгарантії передбачено всього 12 млн грн.

Ще один варіант вирішення проблеми - співпраця "Південмашу" з "Гидромашем". Зараз, за словами Денисова, ведуться переговори про постачання на "Південмаш" деяких дефіцитних деталей, які суттєво збільшать випуск шасі. "Від контракту з "Антоновим" ми не збираємося відмовлятися, так як це для підприємства досить важливий виробничий напрямок, який приносить гарний прибуток. Однак нам відомо, що "Антонов" спільно з "Гидромашем" почали розробляти іншу модифікацію продукції, щоб не працювати з "Південмашем", - зазначив він. Отримати коментар в "Гидромаше" вчора не вдалося.

Труднощі зі складанням літака - досить нетипова ситуація, і швидше за все "Антонов" може уникнути штрафних санкцій, але буде змушений запропонувати замовнику якісь поступки, вважає головний редактор журналу "Авіатранспортний огляд" Олексій Синицький. "Літаки Ан-158 досить важко пробиваються на ринок. В такій ситуації "Антонов" ризикує не отримати деякі великі замовлення і раніше буде задовольнятися невеликими поставками. А країни-замовники будуть прискіпливо ставитися до продукції українського підприємства",- пояснює Синицький.