ua en ru

Гонка за мільярд

У МОЗ розпочата боротьба за тендер на закупівлю «швидких допомог». Всі виробники представили свої зразки спецавтомобілів, на які виділено майже 1 млрд грн бюджетних коштів.

У МОЗ розпочата боротьба за тендер на закупівлю «швидких допомог». Всі виробники представили свої зразки спецавтомобілів, на які виділено майже 1 млрд грн бюджетних коштів.

24 і 26 липня 2013 р. в МОЗ пройшли покази спецавтомобілів для швидкої допомоги від виробників, які хочуть взяти участь у тендері на їх закупівлю державою. У міністерстві були представлені автомобілі А2-класу, В-класу і класу від виробників: ТОВ «Віді Юнікомерс» (автомобіль на базі Peugeot Boxer) і ПРАТ «НВО «Практика» (на базі Ford Transit), АІС (на базі «ГАЗель»), ТОВ «Автоспецпром» (на базі Mercedes Sprinter) і ЛАЗ (на базі Renault).

За інформацією РБК-Україна, технічне завдання тендера буде відправлено на погодження міністру охорони здоров'я Раїсі Богатирьовій протягом тижня. Але вже сьогодні є підстави підозрювати, що не всі виробники ведуть чесну гру, маючи намір заробити за рахунок бюджету, представляючи дорогі зразки з невизначеною комплектацією та обладнанням для порятунку життів пацієнтів, які потребують екстреної допомоги.

Нагадаємо, Верховна Рада 4 липня прийняла зміни до бюджету, виділивши 922 млн грн на закупівлю медавтотранспорта. На цьому тижні Президент Віктор Янукович підписав цей закон.

У минулому році в результаті такого тендера для чотирьох областей було закуплено лише близько 300 автомобілів - 216 автомобілів В-класу і 70 автомобілів С-класу. Тоді вартість автомобіля В-класу склала 650 тис. грн і С-класу - 850 тис. грн, відповідно.

Якщо в цьому році, як і при попередньому тендері, співвідношення автомобілів В-класу і класу буде становити приблизно в такій же пропорції - близько 70% В-класу і близько 20% автомобілів С-класу, то в пропорційному співвідношенні на кожен клас автомобіля буде виділено: на В-клас - близько 650 млн грн, на С-клас - близько 185 млн грн, на А-клас - до 90 млн грн. Відповідно, якщо вартість автомобілів В-класу залишиться на торішньому рівні 650 тис. грн, а вартість автомобілів С-класу 850 тис. грн, то тендер буде оголошений на закупівлю близько 1тис. автомобілів В-класу, близько 200 автомобілів С-класу і на решту суми будуть закуплені автомобілі А-класу.

У світовій практиці кількість автомобілів С-класу має становити 20-30% від загальної кількості закуповуваних автомобілів, але в МОЗ не планують проводити закупівлю відповідно таким стандартам. За словами першого заступника міністра охорони здоров'я Олександра Качура, на найближчому тендері буде закуплено до 1500 автомобілів. «Сьогодні ми розглядаємо ситуацію не 30% - ми обов'язково до європейського стандарту прийдемо, сьогодні ми розглядаємо ті автомобілі, які потрібні в першу чергу, тому будуть закуповуватися і автомобілі А2-класу, В-класу і класу», - сказав Качур.

Виробники ховають справжню комплектацію

Проте, вже на стадії підготовки тендеру стало зрозуміло, що не всі виробники можуть прогнозувати вартість і навіть комплектацію таких авто.

Так, ПРАТ «НВО «Практика» представило автомобіль із заявленою вартістю, яка майже в півтора рази перевищує розцінки тендеру минулого року. Для показу був представлений дорогий автомобіль вартістю майже 1 млн грн С-класу. За інформацією РБК-Україна, цей автомобіль був підготовлений ПРАТ «НВО «Практика» для Нацбанку і вартість лише автомобіля склала майже 650 тис. грн, не рахуючи дорогого обладнання.

В ході демонстрації представник ПРАТ «НВО «Практика» Юлія Борисова повідомила, що вони не зможуть поставляти автомобілі на базі Ford, оскільки представлена модель Transit знята з виробництва та ймовірно автомобілі будуть пропонуватися на базі Peugeot Boxer.

За словами Борисової, комплектація автомобіля для тендеру буде інший, частина устаткування буде замінена на інші аналоги. «Якщо говорити конкретно про цей автомобіль, який був представлений, то в ньому було представлено обладнання різних марок. Так, вартість автомобіля висока, це автомобіль класу С. Але в якості постачання ми плануємо, що вартість буде нижче, враховуючи обсяги і самі можливості бюджету», - сказала вона.

За її словами, їх автомобіль має одну унікальну технологію: «Унікальна технологія та особливість - скловолоконні панелі, що веде до мінімізації та відсутності стиків, щоб машина не розвалювалася в процесі експлуатації на наших "чудових" дорогах, щоб вона краще проходила миття, дезінфекцію».

За таким же принципом демонстрації зробила і компанія ТОВ «Автоспецпром», яка показала чиновникам МОЗ автомобіль на базі Mercedes-Benz Sprinter. Вже зараз можна з повною впевненістю говорити про те, що на базі цієї моделі вартість автомобіля підстрибне до 1 млн грн (середня вартість лише автомобіля Sprinter 2013 р. випуску близько 400 тис. грн) або ж він буде укомплектований дешевим обладнанням.

Один з керуючих партнерів ТОВ «Автоспецпром» Володимир Фісталь заявив, що в автомобілі було представлено обладнання провідних європейських і американських виробників. Втім, Володимир Фісталь не зміг сказати скільки коштує представлений компанією автомобіль: «Клас А коштує від 500 тис. грн, клас В - від 640 тис. грн, клас С - від 850 тис. грн».

За словами директора компанії ТОВ «Автоспецпром» Євгена Бубнова база автомобіля буде представлена в залежності від того, який автомобіль захоче Моз. «Це може бути база і Сітроен, Рено, Мерседес. Поки ми не знаємо вимоги, які представить в підсумку міністерство. Якщо на тендер буде представлений автомобіль на базі Мерседеса, то порядок цін теж різний: все залежить від комплектації обладнання. Яка ж буде вартість такого авто, складно сьогодні говорити. Ми чекаємо вимог МОЗ", - повідомив РБК-Україна Євген Бубнов.

У свою чергу, ТОВ «Віді Юнікомерс» представило автомобіль вже в готовому вигляді до участі в тендері. Як повідомив РБК-Україна директор компанії Олександр Кучерявин, при розробці автомобіля основними завданнями ставилися зручність і безпеку пацієнта і роботи персоналу, а також комплектація автомобіля обладнанням з сучасними технологіями.

Такі авто, за оцінками фахівців, крім іншого сучасного європейського обладнання, оснащені сучасними дефібриляторами. І найголовніше, технологією контролю якості серцево-легеневої реанімації (СЛР), від наявності якої багато в чому залежить порятунок життя пацієнта, що потребує такої екстреної терапії.

Четвертим в «гонці за мільярд» виступила компанія ТОВ «Сіті Транспорт Груп» (управляє активами «ЛАЗ»). Про те, яким обладнанням будуть оснащені автомобілі Renault директор з маркетингу Олександр Строганов сказати не зміг. «Унікальність нашого автомобіля - це цілісна пластикова капсула, яка дає можливість працювати в більш комфортних умовах. Ми не виробники медичного обладнання за бажанням замовника ми можемо встановлювати будь-яке обладнання», - повідомив на презентації Олександр Строганов.

За його словами, представлений Рено є автомобілем українського виробництва. "Підтвердженням цього є той факт, що наші машини катаються по Україні: в минулому році було продано близько 50 машин. Найбільша поставка була здійснена Запорізької ОДА. «Вони закупили 26 одиниць. Все що у нас французького - це шасі, які ми закуповуємо. У нас є сертифікат від Рено, компанії відповідає за трансформацію. Але у нас 100-% українська машина», - зазначив Строганов.

Автомобіль останнього учасника, який представив свій зразок «ГАЗель», було розкритиковано ще на етапі виїзду нош, коли представник заводу не зміг відразу відкрити блокуючий пристрій. В автомобілі не було визначено місце для слідкуючої апаратури, а самі представники виявилися непідготовленими до презентації. Представлене обладнання було українського, білоруського і китайського виробництва, проте основний акцент виробники робили на підвищену прохідність авто.

«Особливим предметом нашої гордості є можливість комплектування автомобіля повним приводом, а також дизельним двигуном. У селах і регіонах це збільшує шанси довезти пацієнта до лікарні, на відміну від автомобілів з низьким кліренсом, з заднім або переднім приводом», - сказав представник холдингу АІС Артем Синенко.

Лікарі - за «швидкі» з новими технологіями

Кандидат медичних наук, докторант кафедри медицини катастроф Національної медичної академії ім. Шупика, голова правління ГО «Всеукраїнська рада реанімації та екстреної медичної допомоги» Віталій Крилюк впевнений, що Україні потрібно купувати такі автомобілі швидкої допомоги, які будуть оснащені обладнанням з передовими технологіями.

«Обладнання повинно відповідати стандартам прийнятих у країнах світу з функціонуючими системами надання екстреної медичної допомоги. Це дозволить досягти рівня якості надання екстреної медичної допомоги постраждалим на рівні країн ЄС, США. Технічні характеристики автомобіля безумовно важливі. Але для лікаря головне зручність в роботі і ефективність встановленого обладнання, це також впливає на якість надання екстреної допомоги пацієнтам і підвищує рівень виживання. Навіть якщо машина буде розміром з кімнату, але там буде стояти низькоякісне і нефункціональне обладнання - пацієнта буде все так само складно врятувати», - заявив РБК-Україна Віталій Крилюк.

Причому, він зазначив, що дефібрилятори в таких каретах «швидкої допомоги» повинні бути нового покоління - не одно-, а двухфазными, оскільки у всьому світі однофазні апарати давно не випускають. У нас же в багатьох авто, які експлуатуються, встановлені застарілі зразки. Ідеальний варіант, коли у дефібрилятора є технологія контролю якості проведення СЛР, яку в Україні пропонує три світових виробника медобладнання.

Використовуючи саме таке обладнання, вдається врятувати максимально велику кількість постраждалих. Це науково доведено і внесено в сучасні алгоритми надання екстреної медичної допомоги у більшості країн світу.

«Це апарат, який вказує на якість дій лікаря, коли і якою потрібно наносити розряд, як глибоко і швидко робити компресію грудної клітини. Насправді це наріжний камінь, від якого і залежить відсоток виживання людей. Тому потрібно комплектувати «швидкі» обладнанням з технологіями, які в першу чергу збільшать виживаність пацієнтів. Потрібно пам'ятати, що дефібриляція сама по собі небезпечна. Використання сучасних дефібриляторів зменшує пошкодження клітин міокарда, що в кінцевому підсумку призводить до підвищення відновлення серцевого ритму і рівня виживання з адекватною неврологічної картиною у постраждалих», - підкреслив Крилюк.

З ним згоден доктор медичних наук, доцент кафедри анестезіології НМУ ім. Богомольця, виконавчий директор «Асоціації анестезіологів України», президент БО «Фонд розвитку інтенсивної терапії та анестезіології» Сергій Дубров. «Я впевнений, що моя позиція буде збігатися з позицією більшості наших лікарів. Нам потрібно купувати такі автомобілі «швидкої допомоги», де обладнання буде довго служити, щоб на ньому було зручно працювати лікарям. Виробниками такої техніки на реанімобілях мають бути не якісь сумнівні компанії, а зарекомендовані роками виробники, адекватні світові бренди», - заявив РБК-Україна Сергій Дубров.

Він додав, що у двох третіх випадків при зупинці кровообігу має місце неякісний непрямий масаж серця навіть фахівцями, тому в реанімобілях і, тим більше, в автомобілях-класу повинна бути технологія контролю якості СЛР, яка збільшує виживаність пацієнтів. Ця опція дозволяє провести адекватні реанімаційні заходи, адекватний масаж серця. Це багато в чому може коштувати життя людини. «Наскільки я знаю, тільки незначна частина автомобілів оснащені цією технологією, тому нам потрібно закуповувати сучасні автомобілі з необхідним обладнанням», - підкреслив виконавчий директор «Асоціації анестезіологів України».

Чию сторону займе МОЗ

За інформацією РБК-Україна, далеко не всі автомобілі, закуплені на минулому тендері, були сумлінно оснащені довгоочікуваним лікарями обладнанням. Тільки автомобілі С-класу були оснащені дефібриляторами з технологією контролю якості СЛР, а всі автомобілі В-класу були обладнані українськими дефібриляторами «Метекол» без такої технології. Однак, на думку фахівців, саме автомобілі-класу, де сидять менш кваліфіковані фахівці, потребують сьогодні в цій технології.

Не виключено, що на цьому тендері, де обсяги більше в п'ять разів, виробники обладнують свої автомобілі не передовим обладнанням. Плутанина з вартістю автомобілів і кінцевої комплектацією окремих виробників дає підстави робити такі припущення. Адже на кожне обладнання, яке встановлюється в спецавтомобілі «швидкої допомоги», існує маса аналогів низької якості та за ціною в два рази нижче якісного обладнання.

На даний момент робоча група МОЗ з підготовки техдокументації і визначає, яким саме обладнанням будуть оснащені швидкі в Україні. Втім, міністр охорони здоров'я Раїса Богатирьова зараз перебуває у відпустці. Чи встигне міністр розібратися з підготовленою для неї документацією - це питання залишається відкритим, а торги можуть відбутися вже на початку вересня.

Тим більше, що, як мінімум, п'ять груп впливу будуть боротися за власну комплектацію в процесі освоєння бюджетних коштів у рамках реформи охорони здоров'я. Вже зараз видно, що кожен з виробників готовий запропонувати вартість свого автомобіля на рівні 650 тис. грн. за В-клас і 850 тис. грн. за С-клас і забезпечити поставку всіх автомобілів.

Однак якою буде начинка - це сюрприз, який буде чекати лікарів вже восени. У міністерстві поки обіцяють краще. За словами Олександра Качура всі представлені автомобілі відповідають ДСТУ 7032:2009.

«Ми будемо вибирати хороші машини з високим класом обладнання», - заявив перший заступник міністра Олександр Качур.