ua en ru

Facebook перед IPO розкрив структуру власників

Соціальна мережа Facebook, минулої ночі оголосила про намір провести IPO, розкрила структуру власників, як того вимагають правила Комісії з цінних паперів і бірж США (SEC). Як повідомляється в проспекті Facebook, найбільшим акціонером компанії є її засновник і виконавчий директор Марк Цукерберг, що володіє 28,2% голосуючого капіталу.

Другий найбільший акціонер (11,4%) - венчурний інвестор Джеймс Брейер і фонд Accel Partners, де Брейер є керуючим партнером. Дастін Московіц, навчався разом з Цукербергом в Гарвардському університеті і брав участь у створенні Facebook, володіє 7,6% голосів.

Інвестфонд DST Global Limited російських бізнесменів Юрія Мільнера і Алішера Усманова контролює 5,5% голосуючого капіталу через 36,71 млн акцій класу A і 94,57 млн акцій класу B. Раніше з неофіційних джерел стало відомо, що DST володіє приблизно 5% акцій Facebook, проте точні цифри не публікувалися.
На кожну акцію класу A припадає один голос, тоді як акція класу B дає право на 10 голосів.

Як повідомляється в матеріалах Facebook, між Цукербергом і DST діє угода, за якою всі акції, що належать DST, голосують на користь Цукерберга з усіх питань, окрім випуску акцій Facebook в кількості, що перевищує 20% акціонерного капіталу, а також рішень, які "непропорційно і несприятливо істотно зачіпають" DST.

З урахуванням усіх таких угод з акціонерами про делегування голосів Цукерберг контролює приблизно 57% голосуючих прав, випливає з проспекту.

Facebook 1 лютого 2012 р. подав первинні документи в SEC на проведення первинного публічного розміщення акцій (IPO). Про прийдешнє IPO найпопулярнішою на планеті соцмережі активно заговорили в минулому році, і ці чутки посилилися з початку 2012 р. Минулого тижня американські ЗМІ повідомили з посиланням на джерела, що Facebook готується оголосити про плани IPO, в рамках якого компанія і її існуючі акціонери можуть продати акції на суму 10 млрд дол. Весь бізнес Facebook буде оцінений в 75-100 млрд дол.
У попередньому проспекті, направленому в SEC, компанія вказала 5 млрд дол. в якості потенційного розміру IPO, однак ця цифра носить умовний характер і, швидше за все, буде змінена в більшу сторону. Але навіть при такому обсязі проданих акцій IPO Facebook стане найбільшим розміщенням в історії інтернет-сектора. Зараз утримує рекорд Google, яка в 2004 р. продала акції на 1,67 млрд дол.

В опублікованому проспекті Facebook не вказала ні кількості акцій, яке буде виставлено на продаж, ні очікувану ціну розміщення, а також зберегла інтригу щодо біржовий майданчики, яка візьме акції соцмережі після IPO (це буде або NYSE, Nasdaq). Тим не менш потенційні інвестори з ентузіазмом аналізують документ, в якому вперше настільки детально розкрита інформація про діяльність і фінансові результати Facebook.

Виручка Facebook в 2011 р. досягла 3,7 млрд дол., збільшившись на 88% у порівнянні з 2010 р. (1,97 млрд дол.). В 2007 р. виручка соціальної мережі становила лише 153 млн дол. Чистий прибуток за 2011 р. склав 1 млрд дол. (тобто 27% від виручки). На прибутковість компанія вийшла в 2009 р., коли чистий прибуток склала 229 млн дол., а в 2010 р. показник виріс до 606 млн дол. Кількість активних користувачів Facebook, які хоча б раз на місяць заходять в свій аккаунт, становить 845 млн осіб.

Facebook відзначає, що найбільш перспективними для неї ринками є Бразилія, Німеччина, Індія, Японія, Росія й Південна Корея. Однак на цих ринках компанія бореться з сильними регіональними конкурентами, такими як Cyworld в Кореї, Mixi в Японії і "ВКонтакте" в Росії.

Ідея Facebook сходить до ранньої юності Цукерберга, коли він навчався у приватній школі Phillips Exeter Academy в Нью-Гемпширі. Щороку В школі публікувався довідник з іменами, адресами і фотографіями учнів (буквально "книга осіб" - Facebook), і коли Цукерберг поступив в Гарвард, то виступив з ініціативою створення аналогічного мережевого ресурсу. Проте адміністрація навчального закладу відмовила йому, пославшись на політику конфіденційності, після чого Цукерберг зламав базу даних університету і створив простий сайт з кодовою назвою Facemash - прообраз майбутньої глобальної соцмережі. Цікаво, що сервіс Facemash, спочатку доступний тільки всередині Гарварду, пропонував відвідувачам порівняти фотографії студентів і студенток і оцінити їх за шкалою привабливості.