ua en ru

Що криється під новим податком на житло?

Кабінет міністрів України в межах своєї податкової реформи хоче, щоб податок на нерухомість платили всі - тобто, зняти пільги на метри і обкласти податком комерційні об'єкти. Якщо Верховна Рада підтримає ініціативи уряду, то вони ляжуть важким тягарем на плечі як бізнесу, так і пересічних громадян, а також відіграють певну роль у корупційних сценаріях.

Кабінет міністрів України в межах своєї податкової реформи хоче, щоб податок на нерухомість платили всі - тобто, зняти пільги на метри і обкласти податком комерційні об'єкти. Якщо Верховна Рада підтримає ініціативи уряду, то вони ляжуть важким тягарем на плечі як бізнесу, так і пересічних громадян, а також відіграють певну роль у корупційних сценаріях.

Обкладуть всіх

Уряд пропонує встановити граничний розмір ставки податку на нерухомість у розмірі не вище 2% від мінімальної заробітної плати за 1 кв. м. На сьогоднішній день, «мінімалка» становить 1218 грн. Виходячи з цього, максимальна ставка податку 2% буде становити 24,36 грн/кв. м. Таким чином, за середню трикімнатну квартиру площею 70 кв. м пересічному українцю доведеться заплатити 1,7 тисячі гривень податку на рік, а за будинок в 100 квадратів - 2,4 тис. грн.

За даними Держстату, на початок 2014 року житловий фонд України становив майже 1,1 млрд кв. м - це і є потенційна база оподаткування. Нескладно підрахувати, скільки зможуть зібрати з такої площі житла податку у разі встановлення місцевою владою максимально допустимого розміру його ставки (саме місцеву владу Кабмін хоче наділити цим правом), пише УНІАН.

Скасування законодавчого регулювання «пільгової» площі житла викликає масу питань у експертів. З одного боку, вони визнають - податок на нерухомість існує практично у всіх європейських країнах, а його розмір найчастіше значно вище, ніж пропонований українським урядом. Причому цей податок - один з найбільш легко і прозоро адмініструються: вся нерухомість, її площа та власники міститися в державному реєстрі.

«До того ж цей податок відображає якусь соціальну справедливість. Якщо у людини багато нерухомості, значить, у нього більше грошей, і він може більше заплатити в казну. Якщо мало - то й платити треба менше», - відзначає партнер юридичної фірми «КПД Консалтинг» Владислав Кисіль.

Але з іншого боку - у поточних умовах підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, а також на тлі зростання інфляції і зниження рівня реальних доходів населення передбачувані зміни можуть стати непідйомним тягарем для українців.
«На жаль, наш уряд не зовсім розуміє, що не всі проблеми вирішуються збільшенням податків, йому бажано згадати хоча б криву Лаффера. В складній економічній ситуації, це стане додатковим тягарем для простих громадян і буде лише сприяти розвиткові кмітливості у співвітчизників за ухилення від сплати податків», - вважає генеральний директор керуючої компанії «Екторнет менеджмент Україна» Марина Борута.

«По достатку непопулярних рішень уряд «камікадзе» давно вже перевершило всі інші уряди за всю історію незалежності України. Як і щодо інших ініціатив нинішнього уряду, не факт, що це рішення буде мати той прогнозований ефект і принесе корисні плоди у вигляді додаткових надходжень в казну держави», - підкреслила експерт.

*** Відповідно до нинішньої редакції Податкового кодексу, об'єктом оподаткування нерухомого майна є квартири і будинки, площа яких перевищує 120 м кв та 250 кв. м, відповідно. Квартири і будинки меншої площі є предметом податкової пільги. Підлягає оподаткуванню сумарна площа квартири і будинки понад 370 кв. м. Ставка податку - 1% від мінімальної зарплати для загальної площі нерухомості від 370 кв. м до 740 кв. м, 2,7% - понад 740 кв. м. При цьому податок нараховується на кількість метрів, що перевищує «пільгове», що не обкладається податком значення. На об'єкти комерційної нерухомості податок не поширюється.

Є питання і щодо головної «тонкощі» ініціативи Кабміну - встановлення «пільг по сплаті податку на нерухомість, чим займуться місцеві влади. Експерти підкреслюють, що законопроектом передбачається саме можливість, а не обов'язковість встановлення пільг, тобто, вони можуть і не вводитимуть.

«Встановлення пільг, згідно з проектом, віддано на відкуп місцевих - міських, сільських і селищних - рад. Вони зможуть встановлювати додаткові пільги щодо податку, який сплачується на відповідній території. Але які саме пільги можуть встановлюватися, не зазначено», - розповів Кисіль.

За словами юриста, пільги не можуть встановлюватися для комерційної нерухомості і навіть для житлових об'єктів, які перебувають у власності юридичних осіб.

І все-таки, послаблення для ряду категорій громадян залишаться. Як зазначає Кисіль, в урядовому варіанті податкової реформи виключається з режиму оподаткування всього кілька категорій нерухомості. Зокрема, не буде обкладатися податком державна і комунальна нерухомість, гуртожитку, а також об'єкти, розташовані в зонах відчуження або відселення. Крім того, в «недоторканності» залишаться житлові будівлі, що належать громадянам, які належать до уразливих верств населення (наприклад, багатодітні та малозабезпечені сім'ї, сім'ї з дітьми-інвалідами або одинокими матерями) будівлі дитячих будинків сімейного типу. Також не підлягають оподаткуванню гаражі площею до 30 кв. м (за умови, що вони не належать юридичним особам) та садові або дачні будинки.

«Ось весь остаточний перелік винятків. Все інше, в тому числі, комерційні об'єкти, згідно із законопроектом, буде підпадати під податок на нерухомість», - підкреслив Кисіль.

Що криється під новим податком на житло?