ua en ru

"Газпром" робить ставку на транспортування.

В умовах падіння попиту на газ "Газпром" вирішив цього року істотно скоротити вкладення у видобуток газу і збільшити - в будівництво газопроводов. Як стало відомо щоденній діловій газеті РБК daily, відповідно до проекту його інвестпрограми капвкладення на стимулювання видобутку на існуючих родовищах скорочені в 2,5 разу - до 9,5 млрд руб. Також істотно впав об'єм вкладень в будівництво і розширення підземних газових сховищ (ПХГ) з передбачених в грудні 13,4 млрд до 5,1 млрд руб. А ось інвестиції в основні транспортні проекти, навпаки, істотно збільшені. Витрати на трубу до Сочі збільшилися в шість разів - до 19 млрд руб. В середині липня "Газпром" виносив на схвалення уряди приблизно ту ж суму капвкладень (474,3 млрд руб.), у результаті була схвалена сума 488,3 млрд руб. Відповідно до липневого проекту інвестпрограми монополії, цього року компанія істотно скоротить вкладення у видобуток газу і збільшить - в транспортування. Зокрема, холдинг має намір витратити на будівництва, компенсуючі зниження видобутку газу і що забезпечують приріст його видобутку на родовищах, що діють, і видобуток нафти 9,5 млрд замість 24,4 млрд руб. в попередній редакції програми. На освоєння Штокмана піде всього 1,3 млрд руб. Проте передбачений ще внесок в статутний капітал Shtokman Development AG у розмірі 11,7 млрд дол. У Пріразломне інвестицій на цей рік не заплановано зовсім. Але для освоєння обох родовищ має бути придбана плавуча бурова установка вартістю 31,2 млрд руб. На розробку родовищ Ямала, що, зокрема, передбачає освоєння Бованенково і будівництво газопроводу Бованенково - Ухта, в грудневій редакції інвестпрограми планувалося витратити 209 млрд руб., до літа сума скоротилася до 147 млрд, а зараз, як вже заявляв "Газпром", від инвестиій в ці проекти відмовилися, на рік відстрочивши введення Бованенково. Також істотно впав об'єм вкладень в будівництво і розширення ПХГ - з передбачених у грудні 13,4 млрд до 5,1 млрд руб. Інвестиції ж в більшість транспортних проектів, навпаки, збільшені. Так, на будівництво ділянки Грязовець - Виборг (сухопутної ділянки газопроводу Nord Stream) буде витрачене майже 40 млрд руб. замість 35,5 млрд руб., які були схвалені радою директорів у грудні минулого року. Трубопровід Лагодження - Грязовець цього року обійдеться в 24,2 млрд руб. замість 20,2 млрд. Витрати на трубу Джугба - Лазаревськє - Сочі піднялося в шість разів - з 3 млрд руб. до 19 млрд. А на газопровід Сахалін - Хабаровськ - Владивосток, на який тепер планується витратити 50 млрд руб., спочатку закладалося всього 11,5 млрд. У "Газпромі" в п'ятницю не стали коментувати цю інформацію. Скорочення інвестицій в Штокман побічно говорить про те, що проект буде відкладений, коментує аналітик ІФД "Метрополь" Олександр Назаров. Можливості перенесення розробки проекту на пізніші терміни не заперечують і в "Газпромі". У п'ятницю заступник голови правління монополії Олександр Медведєв повідомив, що це можливо, якщо попит в Європі не відновлюватиметься необхідними темпами. Було б логічне відкласти Штокман взагалі на 10-15 років, вважає гендиректор консалтингової компанії East European Gas Analysis Михайло Корчемкин. Нові технології видобутку призвели до надлишку газу, собівартість видобучі якого набагато нижча, ніж на цьому родовищі. Скорочення інвестпрограми "Газпрому" - це адекватна реакція на зниження попиту на газ, і особливо на російський, відзначає А.Назаров. Варто пам'ятати, що відбулося падіння цін на будматеріали, говорить він. У рублях падіння швидше за все було не таким значним, як в доларах, проте холдинг зможе понизити фізичний об'єм робіт у меншій мірі, ніж грошові витрати. Проте вкладення в газопроводи експерти вважають завищеними. Грязовець- Виборг будують з грудня 2005 р., значить, його підсумкова вартість буде просто величезна, відзначає М.Корчемкин. Витрати на 1 км. лінійної частини цього проекту в два з гаком разу вище нормативних (у прес-релізі "Газпрому" від 23 листопада 2005 р. сказано, що 1 км коштує 4,8 млн дол. по курсу того дня). Траса пролягає в розвиненому районі європейської частини Росії і не вимагає будівництва під'їзних шляхів, сервісних доріг і іншої інфраструктури, говорить експерт.