ua en ru

ВК: У законопроекті про вибори депутатів ВР відсутня ясність у питанні можливості оскаржити результати голосування

Автор: RBC.UA
У Виборчому кодексі відсутня ясність у питанні можливості оскаржити результати виборів. Про це йдеться в попередньому неофіційному висновку Венеціанської комісії (ВК) щодо проекту закону "Про вибори народних депутатів України", опублікованому на сайті Міністерства юстиції України.

У Виборчому кодексі відсутня ясність у питанні можливості оскаржити результати виборів. Про це йдеться в попередньому неофіційному висновку Венеціанської комісії (ВК) щодо проекту закону "Про вибори народних депутатів України", опублікованому на сайті Міністерства юстиції України.

Висновок грунтується на коментарях до законопроекту, наданих двома членами Венеціанської комісії, - Айварс Ендзінсом (Латвія) та Срджан Дармановічем (Чорногорія), а також правовим експертом ОБСЄ Доном Біссон.

Один з моментів, який відзначається у висновках - законопроект зачіпає тільки вибори народних депутатів. "Це не відповідає резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ) про те, що всі правила проведення виборів повинні бути кодифіковані в єдиний Виборчий кодекс, щоб забезпечити єдині процедури, які застосовуються до всіх виборів", - говориться у звіті.

При цьому члени ВК відзначають такі позитивні зміни в законопроекті:

- засобам масової інформації (ЗМІ) надається необмежений доступ до всіх публічним заходам, пов'язаних з виборами, засідань виборчих комісій та приміщень виборчих дільниць у день виборів;

- голови, заступники голови та секретарі окружних виборчих комісій (ОВК) повинні пройти обов'язкове навчання в Центральній виборчій комісії (ЦВК) до вступу на посаду;

- у членів комісії, не згодних з рішенням, є два дні на подачу письмових коментарів, які повинні бути включені до протоколу;

- законопроект виключає положення, які надають членам виборчої комісії від партій право видалити члена ІК без пояснення причини;

- пропонується скасувати право дільничних виборчих комісій (ДВК) вносити виборців у списки в день виборів. Виборці можуть бути внесені на підставі судового рішення;

- надання незалежним кандидатам можливість для участі у виборах;

- законопроект не містить положення, що дозволяє подавати скарги або у вищестоящу виборчу комісію, або до суду.

У висновках зазначається, що законопроект передбачає детальне регулювання парламентських виборів в Україні зі спробою передбачити непередбачувані обставини, які можуть виникнути під час виборчого періоду."Текст проекту закону деколи занадто докладний і надмірно складний, що може створити труднощі з його розумінням і здійсненням у виборчих комісіях", - говориться в коментарях до законопроекту.

При цьому, в звіті наголошується, що ряд питань, порушених у попередніх доповідях ОБСЄ та ВК в законопроекті залишаються невирішеними. "Слід приділити увагу виконанню цих рекомендацій у законопроекті до його подання до парламенту", - вважають експерти. Ці питання включають в себе:

- обмеження права балотуватися для тих, хто засуджений за умисний злочин, незалежно від тяжкості вчиненого злочину;

- відсутність чітких критеріїв та строків визначення меж виборчих округів;

- відсутність ясності в питанні можливості оскаржити результати виборів;

- відсутність повної інформації до і після виборів про джерела та суми фінансових внесків, видів та обсягів витрат кампанії. Також відсутній незалежний контроль за фінансуванням політичних партій і виборчих кампаній. У документі також відсутні ефективні, співмірні та стримуючі санкції за порушення положень фінансування виборчої кампанії;

- деякі положення обмежують право на свободу вираження поглядів;

- максимальна кількість виборців на кожній дільниці обмежена 2500;

- дозвіл спостерігачам "вживати всіх необхідних заходів для припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці";

- два або більше міжнародних груп спостерігачів, які бажають координувати свою діяльність, повинні попередньо отримати згоду ЦВК;

- для легітимності бюлетеня, члени ДВК мають його підписати, перш ніж давати виборцям;

- законопроект містить положення, що дозволяють ДВК оголосити недійсними результати на підставі довільних стандартів щодо неприпустимих зловживань.

Члени Венеціанської комісія також зазначили, що, крім прийняття поправок до законодавчої бази, для забезпечення проведення виборів відповідно до міжнародних стандартів необхідна повна і ефективна реалізація закону.

Раніше представник Президента в парламенті Юрій Мірошниченко заявив, що Законопроект про вибори народних депутатів буде внесено до ВР тільки після експертизи провідних експертних інститутів світу. "Саме через критику з боку європейських інституцій оприлюднений Мінюстом проект закону про вибори народних депутатів не зареєстрований в парламенті, саме тому він буде відправлений у провідні експертні інститути світу - у Венеціанську комісію і Міжнародний фонд виборчих систем в США. І тільки після цього Президент внесе цей законопроект до парламенту ", - зазначив Мірошниченко.

Нагадаємо, 27 травня ц.р. міністр юстиції Олександр Лавринович повідомив, що проект закону про вибори народних депутатів України буде передано на експертизу до Венеціанської комісії і провідну установу в галузі виборчого права - Міжнародний фонд виборчих систем (США).

Міністр нагадав, що так званий "технічний" варіант проекту закону був розроблений Міністерством юстиції на підставі концептуальних пропозицій, розроблених робочою групою при Президенті України з питань удосконалення законодавства про вибори і схвалених главою держави.

Нагадаємо, доопрацьований проект закону України "Про вибори народних депутатів України" в кінці травня був оприлюднений на сайті Міністерства юстиції України. Законопроект містить норму про підвищення прохідного бар'єру для партій до 5%. 50% депутатів парламенту обиратимуться за партійними списками, інші 50% - по одномандатних округах. Проект закону забороняє участь у виборах до Верховної Ради блоків. У бюлетені для голосування буде виключена графа "Проти всіх".

У документі наголошується, що до складу дільничної виборчої комісії звичайної або спеціальної виборчої дільниці обов'язково включаються (за наявності відповідного подання) по одному представнику від партій, що сформували депутатські фракції на першій сесії ВР цього скликання.

Не більше ніж по одному представнику від інших партій - суб'єктів виборчого процесу включаються до складу дільничної виборчої комісії шляхом жеребкування, що проводиться окружною виборчою комісією не пізніш як на третій день після закінчення строку внесення подань.

Раніше, 11 квітня ц.р. Лавринович заявив, що нове виборче законодавство не передбачатиме можливості проголосувати "проти всіх" на виборах до ВР. Він зазначив, що відповідна графа ("не підтримую жодного кандидата") є пережитком радянського минулого.

Крім того, міністр повідомив, що законопроект про вибори передбачає внесення кандидатами, які висуваються від партій, або самовисуванцями внесення грошової застави в розмірі 12 мінімальних заробітних плат.

Також він додав, що, згідно із законопроектом, виборчі комісії зможуть зняти кандидата з виборчих перегонів лише в двох випадках: коли дані кандидата не відповідають вимогам законодавства, або за власним бажанням.

За словами міністра, нове виборче законодавство буде прийнято за рік до парламентських виборів 2012 р. - восени 2011 р. Він заявив, що законопроект передбачає право на самовисування кандидатів в одномандатних виборчих округах і скасовує можливість виборчих блоків приймати участь у виборах народних депутатів. Він пояснив, що мається на увазі те, що ліквідація виборчих блоків і введення самовисування кандидатів унеможливить покупку політичних партій і окремих кандидатів зацікавленими структурами для того, щоб провести їх до ВР.

Законопроект викликав гостру критику всередині країни. Опозиція назвала такі зміни до виборчого законодавства шляхом до згортання демократії в Україні. 22 березня ц.р. про це заявив екс-віце-прем'єр, віце-спікер ВР Олександр Турчинов. На його думку, основними позиціями змін до виборчого законодавства є контроль над виборчими комісіями всіх рівнів, безконтрольний друк бюлетенів, а також полегшення процедури зняття будь-якої кандидатури з виборчого процесу.