ua en ru

Експерти: Український ринок нафтопродуктів демонструє стабільне ресурсне наповнення

Автор: RBC.UA
Постачання ринку України нафтопродуктами у ІІ кварталі 2012 р. здійснювалося з Білорусі, Литви, Румунії, Польщі, Угорщини, Болгарії, Росії, Бельгії і Туркменістану. Про це йдеться у звіті "Консалтингової групи А-95", присвяченому ситуації на ринку нафтопродуктів у квітні-червні 2012 р.

Постачання ринку України нафтопродуктами у ІІ кварталі 2012 р. здійснювалося з Білорусі, Литви, Румунії, Польщі, Угорщини, Болгарії, Росії, Бельгії і Туркменістану. Про це йдеться у звіті "Консалтингової групи А-95", присвяченому ситуації на ринку нафтопродуктів у квітні-червні 2012 р.

За інформацією експертів, ринок був забезпечений всіма марками палива, випадків нестачі не відзначалося. За оперативними даними, баланс ринку Україні (сукупність імпорту, експорту та виробництва) у квітні-червні склав 874,6 тис. т бензинів (-6,4% до аналогічного періоду 2011 р.) і 1452,1 тис. т дизельного палива (+1%). Ключовими чинниками зниження балансів бензину стало скорочення на 30,5% поставок низькооктанового бензину А-76/80 і бензину А-92 (-16,5%). Причини зниження балансів бензину стануть більш ясними після обробки остаточних, уточнених, даних.

Крім того, у ІІ кварталі продовжився процес зміни структури наповнення ринку у зв'язку із зупинкою в березні 2012 р. Лисичанського НПЗ. По бензину А-92 ключовим компенсатором лисичанських нафтопродуктів були поставки з Білорусі, по А-95 - з Литви, Румунії та Білорусі.
У структурі наповнення ринку баланс бензину А-95 зріс на 4,9%. У той же час наповнення ринку дизельним паливом у ІІ кварталі переважно здійснювалося за рахунок поставок з Білорусі та Росії. У той же час на ринку ДП поступово знижувалася частка палива з Росії (-25,9%) і росли поставки з Білорусі (у 2,3 рази).
У ІІ кварталі споживання бензину (роздрібний сегмент і промислове споживання) в Україні фактично збереглося на рівні аналогічного періоду 2011 р., склавши 1,07 млн т. Разом з тим, у роздрібному сегменті продовжує значно скорочуватися частка споживання низькооктанових марок бензину (-32% ). Також у минулому кварталі незначно покращилася динаміка продажів через мережі АЗС бензину А-92 (+1%) і А-95 (+3%).
Реалізація дизельного палива в роздробі у ІІ кварталі збільшилася на 10% (з 405,3 тис. т до 447,2 тис. т), з урахуванням промспоживання загальне зростання продажів ДП склало 12%. Збільшення споживання промисловим сектором стало ключовим фактором зростання у ІІ кварталі і, на думку експертів "Консалтингової групи А-95", було викликано активною фазою підготовки до Євро-2012.
Найбільше скорочення споживання бензинів (з урахуванням промспоживання) зафіксовано в Закарпатській (-14%), Волинській і Чернівецькій (по -9%) областях. Максимальне зниження споживання ДП відбулося в Закарпатській і Харківській (по -8%) областях. Падіння споживання ДП "підтримала" Чернівецька область (-1%), решту регіонів збільшили споживання дизпалива.
Позитивна динаміка споживання бензинів зафіксована, зокрема, у Криму (+10%), столичному регіоні (+7%) та Києві (+4%). Максимальне зростання продажів ДП відзначено в Київській області (+30%).

На думку директора "Консалтингової групи А-95" Сергія Куюна, український ринок продовжує демонструвати свою головну перевагу - стабільне ресурсне наповнення за будь-яких умов. "Незважаючи на зупинку Лисичанського НПЗ, на ринку спостерігається перманентний надлишок продукту всіх марок. Не викликає сумнівів, що якби така зупинка сталася до 2005 р., коли ринок жив винятково за рахунок внутрішніх виробників, країну би чекав серйозний дефіцит палива, зірвана посівна і т.д. ", - зазначив експерт.

За словами Куюна, сьогоднішня стабільність обумовлена ​​диверсифікацією джерел поставок нафтопродуктів, в результаті чого Україна не залежить від одного виробника або країни походження палива. Як зазначив експерт, вкрай непокоїть відновлення спроб окремих урядовців повернутися до питання введення мит або квот на імпорт нафтопродуктів, а також до надання фантастичних пільг українським нафтопереробним заводам. "Все це призведе до згортання диверсифікаційної системи поставок нафтопродуктів в Україну, підвищення цін пропорційно до розміру мит, зниження якості нафтопродуктів, адже українські НПЗ ще мінімум два роки не зможуть забезпечити адекватну заміну високоякісному імпорту", - прогнозує Куюн.

Втім, як вважає експерт, геть ігноруються більш "трудомісткі" і "незручні" для чиновників шляхи ринкового регулювання галузі: забезпечення своєчасного повернення ПДВ нафтопереробникам, надання пільг на ввезення обладнання для модернізації НПЗ, розробка тимчасового порядку пільгового оподаткування прибутку та інших податків на період технічного озброєння підприємств галузі. "Істинне бажання чиновників відновити роботу заводів продемонстровано на прикладі Одеського НПЗ, який простоює другий рік. Для відновлення роботи підприємства досить забезпечити подачу нафти по непрацюючому нафтопроводу Одеса-Броди", - резюмував Куюн.

Нагадаємо, роздрібні ціни на паливо на АЗС Києва 30 липня не змінилися. У той же час ціни на крупнооптовому ринку нафтопродуктів України 30 липня переважно знизилися. Так, середня по ринку вартість бензину А-80 - 11080 грн / т (-230 грн), А-92 - 12630 грн / т (-60 грн), бензину А-95 - 12930 грн / т (-90 грн), дизельного палива - 9890 грн / т (+30 грн).