РБК-УКРАЇНА
Особливий режим: що дасть державі та айтішникам запуск Дія City
У кінці літа Міністерство цифрової трансформації представило концепцію спеціального правового режиму для IT-індустрії – Дія City. На цей час зареєстровано 2 законопроекти, незабаром буде зареєстровано й податковий. Однак, на основний законопроект №4303 вже подали два альтернативних. Очікується, що проект запрацює вже в першій половині 2021 року.

РБК-Україна розбиралося, для чого Міністерство цифрової трансформації створює Дія City, як проект буде працювати, і що його запуск означає для IТ-сектору та економіки України в цілому.
Як розповідають в Міністерстві цифрової трансформації, Дія City являє собою особливий правовий режим, у якому український сектор високих технологій зможе повністю реалізувати свій потенціал, а IT-бізнес стане більш конкурентоспроможним на міжнародній арені.

Одна з амбітних цілей проекту – залучити в країну гігантів рівня Google, Amazon і Apple, які хоч і давно працюють з Україною, але не поспішають розміщувати тут свої R&D через великі податки.

Ідейним натхненником і автором концепції є безпосередньо міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. Його заступник Олександр Борняков керує проектом і відповідає за його реалізацію. Legal Lead Дія City Денис Олейников раніше втілював у життя Парк високих технологій у Мінську, а також кілька схожих проектів по світу.

Як відомо, Володимир Зеленський також підтримав проект, доручивши уряду розробити закони, які ляжуть в основу Дія City. Власне, дату, коли Верховна рада прийме ці законопроекти, можна буде вважати повноцінним стартом проекту.

"Парламент вже зареєстрував необхідні для запуску Дія City законопроекти. Вони містять зміни до 26 законів, Кодекс законів про працю, КК і КПК. Найближчим часом у ВРУ будуть подані відповідні зміни в Податковий кодекс. Плануємо, що в першому кварталі наступного року Дія City уже запрацює", – заявив Михайло Федоров в ефірі одного з телеканалів.
Що запуск проекту дасть компаніям та айтішникам
Згідно з концепцією, резиденти Дія City будуть платити за працівників 5%-податок на доходи фізичних осіб, 22% ЄСВ від мінімальної заробітної плати й військовий збір до 1,5%. Податок на прибуток замінять податком на виведений капітал зі ставкою 9% при виведенні дивідендів.
Також в рамках Дія City будуть діяти елементи англійського права, різноманітні інструменти інвестування. Вводяться й нові бізнес-інструменти для захисту інтересів роботодавця та працівника – договори про нерозголошення, неконкуренцію та непереманювання. Також буде чітко регламентовано авторське право на створювані продукти в компанії, а всі додаткові опції можна буде передбачити в окремих угодах.

Резидентам та їх співробітникам стане доступна нова форма працевлаштування – GIG. Така модель буде поєднувати гнучкість і низькі податки (характерні для ФОП) з соціальними гарантіями для працівників і простотою адміністрування.

Щоб стати резидентом, середній рівень зарплат в компанії повинен складати не менше $1400, число співробітників – не менше 9, а рівень доходу від профільної діяльності у сфері IT – понад 90%. Для стартапів вимоги простіше – якщо компанія створена за останні 24 місяці, потрібно представити бізнес-план, а вимоги по зарплаті й кількості співробітників почнуть діяти через півроку і рік відповідно.

Дія City не буде мати локалізації – правовий режим почне діяти на всій території України, і буде повністю добровільним для компаній. Автори концепту переконані, це допоможе залучити інвестиції, підвищити зайнятість шляхом залучення талановитих працівників та розвитку освіти у сфері цифрових технологій.
У Міністерстві прогнозують, що за 5 років Дія City дозволить збільшити обсяг IT-ринку вдвічі – до $ 11,8 млрд, а кількість робочих місць до 450 тисяч.
Користь Дія City для компанії, айтішника та держави
Для співробітника
фінансові гарантії (розмір середньомісячного винагороди (включаючи заробітну плату), незалежно від форми працевлаштування — зарплата співробітника повинна бути не менше $1400 за офіційним курсом на 1 січня 2021 року); новий формат співпраці — GIG-контракт, в рамках якого співробітники будуть мати право на відпустку, на лікарняний і на інші соціальні гарантії, чого ФОП позбавлені за визначенням
Для компанії
можливість відкривати бізнеси та R&D-центри за спрощеними процедурами, використовувати елементи англійського права і сплачувати 9% податку на виведений капітал замість податку на прибуток. Система державних гарантій захисту інвестицій, передбачена законодавством України про інвестиційну діяльність та режим іноземного інвестування, авторського права на створювані продукти в компанії. Крім того, резиденти Дія Сity отримають вигідну альтернативу ФОП – вони зможуть наймати працівників і GIG-співробітників, доходи яких будуть обкладатися податком з доходів фізичних осіб за ставкою 5%, військовим збором 1,5%, а також за кожного з них резидент Дія Сity буде платити ЄСВ з мінімальної зарплати.
Для держави
розвиток цифрової економіки країни, створення можливостей та екосистеми в високотехнологічних індустріях, збільшення надходжень до бюджету, зупинка трудової міграції з України, залучення інвестицій і світових IT-гігантів.

Компанії з інших галузей економіки зможуть створювати дочірні R&D центри і розвивати власні розробки в рамках Дія City. Це стимул для розвитку економіки знань для всієї країни, а не тільки для IT-індустрії.
Чому саме IT?
У Мінцифрі переконані, саме ця галузь зараз може стати драйвером зростання економіки України з перспективою на 20-30 років і трансформації країни в цілому.

Крім того, IT – це галузь, яка конкурує в усьому світі. Коли компанії шукають підрядників, вони можуть вибрати будь-якого розробника з Індії, Білорусі, України і будь-якої іншої країни. Але основну роль відіграє саме вартість послуг. І коли до середньої зарплати айтішника додається ще й великий податок, українські компанії стають менш привабливими, адже їх послуги стають просто дорожче. Тому в пріоритеті для творців Дія City – дати такі умови, щоб українські продуктові і сервісні компанії стали більш конкурентно привабливими у світі.

У міністерстві підкреслюють, що Дія City – це не ще один законопроект для айтішників. Це модель сучасної економіки, яку, в разі успіху, можна масштабувати і на інші галузі українського бізнесу. Це, своєю чергою, допоможе перейти з ресурсної економіки, за якою працюють пострадянські країни, на економіку з високою доданою вартістю, як у Західній Європі, США та інших розвинених країнах.
У Мінцифрі переконані, саме IT може стати драйвером росту економіки України.
Як реагує галузь?
За словами керівника проекту Дія City Олександра Борнякова, участю в проекті вже зацікавилися десять компаній. Це і аутсорсингові компанії, і продуктові, як Reface, Ajax та інші.

"З моменту презентації Дія City Мінцифри отримало багато позитивних відгуків. Учасники ринку розуміють, що до проблем нарешті підійшли комплексно і з урахуванням інтересів галузі. Деколи ми отримуємо відгуки з певним скепсисом щодо впровадження Дія City, але це нормально – багато років галузь годували обіцянками, нереалістичними проектами або просто обманювали", – розповідає Борняков.

Зокрема, на думку СЕО Ajax Systems Олександра Конотопського, концепт Дія City, дійсно, перспективний і вигідний для індустрії.

Інвестор Reface, партнер Cyprus IT Forum Сергій Токарєв також вважає, що Дія City – не просто правильний, а єдино можливий шлях розвитку ІТ в Україні.

Голова найбільшої ІТ-компанії України ЕРАМ Юрій Антонюк також розглядає можливість стати резидентом Дія City. У компанії сподіваються, що проект зможе стати драйвером подальшого розвитку ІТ-індустрії в країні.
Вже зараз близький консенсус між продуктовими та сервісними компаніями. Те, що було на останній презентації і втілилося вперше в законопроекті, виглядає ідеально - є підрядники, прийнятні податки, британське право, захист від неправомірних дій силовиків і так далі. Умови для ведення бізнесу будуть точно кращими в Європі, якщо не в усьому світі
Олександр Конотопський
СЕО Ajax Systems
Я не тільки розглядаю можливість приєднання до неї, але і постійно адвокатую цю ідею в професійному співтоваристві. Я вірю, що Дія City в проекті Мінцифри дозволить привернути увагу до України з боку іноземних компаній, інвесторів і венчурних фондів, зменшити податкове навантаження на українських розробників, зміцнити IT-співтовариство і взагалі виведе Україну на нове місце на світовій технологічної арені
Сергій Токарєв
Інвестор Reface, партнер Cyprus IT Forum
Запропоновані нова форма зайнятості GIG та умови оподаткування для нас дуже прийнятні і відповідають специфіці ведення креативного бізнесу. Серед всіх умов для нас найбільш важливими (пріоритетними) є принцип екстериторіальності, прийнятне податкове навантаження, чіткі та зрозумілі принципи входу
Юрій Антонюк
Голова ЕРАМ
Підтримують концепцію Дія City також в холдингу TECHIIA, розповідає Chief Public Engagement Officer компанії Маріанна Коніна. За її словами, важливо спільними зусиллями бізнесу та влади доопрацювати його для максимального ефекту.

Керуючий директор Luxoft Україна Віталій Кармазінський також звертає увагу на те, що деякі важливі деталі концепції поки остаточно не узгоджені й продовжують обговорюватися, як в Мінцифрі, так і в індустрії.
Важливо зробити його механізмом, який реально працює, а не є черговою відірваною від життя фантазією. Залучення в процес створення Дія City представників ІТ-індустрії говорить про те, що цей інструмент може дійсно ефективно працювати
Маріанна Коніна
Chief Public Engagement Officer TECHIIA
Luxoft Україна бере активну участь в обговоренні проекту Мінцифри Дія City з колегами по індустрії. Ми неодноразово вивчали варіанти участі в цифровій економічній зоні, пропоновані державою, і звертали увагу чиновників на моменти, які необхідно доопрацювати. Для нас важливо, щоб процес участі в проекті був прозорим і однаковим для всіх, а держава зберігала свої гарантії сприятливого оподаткування та безпечної діяльності
Віталій Кармазинський
Керуючий директор Luxoft Україна
Альтернативна версія Дія City
Варто відзначити, що паралельно з презентацією Мінцифрою ключового для запуску Дія City законопроекту і його реєстрації, у Верховній раді зареєстрували ще два альтернативні проекти закону – № 4303-1 і № 4303-2.

Ініціаторами альтернативних законопроектів про Дія City стала партія "ОПЗЖ". Другого альтернативного – 19 народних депутатів – переважно з "Голосу", "Батьківщини" і "Європейської солідарності".

За словами лідера "Голоси" Кіри Рудик, їх варіант законопроекту містить ряд істотних поліпшень для концепції Дія City і розроблявся за участю 4 найбільших бізнес-асоціацій (AmCham, EBA, IT Ukraine, UVCA).

Що про запропоновані зміни думають в Дія City?

Як повідомили РБК-Україна в Мінцифрі, в проектному офісі Дія City проаналізували представлені документи й прийшли до висновку, що вони об'єктивно не можуть стати основою для розвитку IT-індустрії в Україні, оскільки орієнтовані на вузькі завдання.

Зокрема, альтернативні законопроекти фіксують наявні недоліки ІТ-індустрії. Не дають альтернативних сценаріїв та вигоду для не-аутсорсингових компаній.

Крім того, альтернативні законопроекти не передбачають захисту працівників IT-компаній, залишаючи соціальні гарантії та дотримання трудових прав на розсуд роботодавця.

З альтернативних законопроектів виключені положення про імплементацію сучасних бізнес-інструментів і міжнародних норм корпоративного права для IT-компаній, виключені також передумови для розвитку венчурного інвестування та відсутні стимули для стартапів.

В альтернативних законопроектах проігноровані норми про захист авторського права і службових творів, які є частиною процесу гармонізації українського права з правом ЄС.

Також в офісі Дія City звертають увагу, що в альтернативних проектах були частково або повністю виключені статті, що стосуються самоврядування резидентів Дія City, а також положення про Об'єднання резидентів (резиденти добровільно встановлюють власні внески до Об'єднання), що є найважливішою частиною розвитку IT і країни в цілому.

"Ці положення є ключовими для розвитку IT-індустрії, які наближають законодавства України до кращих світових стандартів, роботи з іноземними компаніями та залучення інвестицій", – додають у Дія City.

Крім того, відсутні альтернативні пропозиції щодо законопроекту 4305, який покликаний захистити резидентів Дія City від неправомірного втручання правоохоронних органів.
Відповідно, законопроекти 4303-1 та 4303-2 не покращують умови розвитку IT-індустрії у порівнянні з основним законопроектом 4303, а лише виступають його стислою версією
Олександр Борняков
заступник міністра цифрової трансформації
У цілому ж, в офісі Дія City зазначають, що готові до діалогу з представниками ІТ-галузі, щоб законопроект відповідав потребам всіх гравців ринку і створював економічні та правові умови для розвитку індустрії високих технологій, а не закріплював її статус-кво.

"Мінцифра відкрита до діалогу і приймає, наприклад, зауваження щодо розширення видів діяльності, вступ до Об'єднання резидентів з відстрочкою", – підсумували в офісі Дія City.
Міфи навколо Дія City
Безумовно, як з будь-яким новим проектом, навколо Дія City існує безліч міфів та домислів. І оскільки багато років ідеї різних відомств так і залишалися в результаті ідеями, скепсис стосовно Дія City теж цілком очікуваний. РБК-Україна зібрало найпоширеніші міфи про проект, і попросило міністерство їх прокоментувати.

Міф №1 – "Щоб стати резидентом доведеться платити мільйонні внески, проект стане просто клубом для обраних"
Для проекту розроблено чіткий перелік умов, які визначать, хто зможе претендувати на статус резидента Дія City, а хто ні. Як відзначають в Мінцифрі, вичерпний і досить жорсткий перелік вимог до потенційних резидентів є головним запобіжником проти податкового канібалізму, шахрайства недобросовісних підприємців. Адже головна концепція проекту – створення стимулів для IT-компаній. Резидентсво не передбачає "членських" внесків регламентованих державою, щоб стати резидентом треба лише відповідати вимогам проекту.
Міф №2 – "Просто ще один орган, щоб контролювати і кошмарити бізнес"
Насправді ситуація виглядає кардинально іншим чином. У Дія City компанії будуть захищені від необґрунтованих перевірок та розслідувань завдяки особливій процедурі процесуальних дій. На проведення будь-яких слідчих дій (таких, як обшуки, вилучення техніки й документації) у резидентів Дія City для правоохоронців розробили підвищений санкційний механізм.

У Міністерстві також заявляють, що запуск проекту не стане додатковим способом регулювання або контролю галузі. "На наш погляд, IT-бізнес сам може себе регулювати. Проект Дія Сity реалізується таким чином, що Мінцифри буде виконувати функцію остаточної верифікації та підтвердження заявки на резидентство в Дія City", – пояснює Борняков.

У Мінцифри не буде повноважень регулятора. МЦ не зможе вимагати і видавати ліцензії, контролювати роботу галузі, вимагати від компаній виконання певних дій, діяти у встановлених рамках, накладати штрафи тощо.
Міф №3 – "Якщо я не стану резидентом Дія City, а продовжу бути ФОП (або співпрацювати з ними) – у мене будуть проблеми"
Уряд створює можливість для прискореної капіталізації IT-підприємств, пропонуючи ринку проект Дія City, приєднання до цієї ініціативи – право, а не обов'язок кожної ІТ-компанії. Тому запуск проекту Дія City не передбачає обов'язкове резидентство в ньому.

"Старі правила не будуть мінятися, гравці ринку як працювали, так і зможуть продовжувати працювати далі. Однак, якщо у власників або менеджменту стоїть завдання капіталізувати бізнес, то резидентство Дія City допоможе і полегшить процеси нових трансформацій", – зазначає Олександр Борняков.
Міф №4 – "Ніяка це не економічна зона, просто внутрішній офшор"
Вільна економічна зона – це територія, де здійснюється вибіркове скорочення державного втручання в економічні процеси, тобто складає відособлену частину національного економічного простору, де застосовується визначена система пільг, яку використовують на інших територіях даної держави.

Віртуальність зони передбачає, що вона буде діяти на всій території України, а її резиденти зможуть працювати в будь-якому місті або області. Тобто резидентом Дія City будуть вважатися не компанії, зареєстровані на конкретній території, а ті, які будуть входити в певний перелік та відповідати чітким критеріям.
Чи стане Дія City українською success story? Прогноз економістів
Згідно з дослідженням незалежної групи макроаналізу економічного Ukraine Economic Outlook, над яким працювали Михайло Кухар, Григорій Кукурудза, Микола Лесик і Адріан Пантюхов, у 2019 році оборот IT-галузі був розподілений між юридичними особами та фізичними-особами підприємцями в пропорції 47% і 53% ринку відповідно.

Дані за січень-червень 2020 також свідчать про збереження тренду: частка фізичних осіб-підприємців склала 55% від усього обороту галузі.

У 2021 році, на думку авторів дослідження, з урахуванням додаткового запиту на цифровізацію і перехід в онлайн, український IT-сектор зможе вирости ще на 10-13%. Зростання відбуватиметься в основному шляхом експорту, в той час, як частка внутрішнього ринку продовжить зменшуватися.
Водночас "білий" фонд оплати праці в 10,6 млрд грн за 2019-й рік передбачав, що один працівник отримує менш як 12 тис. грн в місяць, що істотно нижче реальних ринкових ставок.

Згідно з масштабним дослідженням DOU і опитуваннями гравців ринку, реальний рівень середньої заробітної плати становить 48,2 тис. грн. Таким чином, 2/3 реального фонду оплати праці штатних працівників перебуває в "тіні".

Автори Ukraine Economic Outlook переконані, зниження податкового навантаження на заробітні плати до оптимального рівня – буде першим фактором збільшення податкової бази та надходжень до бюджету.
Виходить, що розрахункова сума тіньового обороту ІТ-галузі у 2019-му році могла скласти 39, 5 млрд грн. У 2020 та 2021 вже 49,3 і 57, 9 млрд грн відповідно. З них прибуток за оцінками економістів становить до 25 млрд грн у 2019-му році й 34,1 млрд грн у 2021 році.

Враховуючи реальний оборот сумлінних фізичних осіб-підприємців у розмірі 45 млрд грн, виходимо на 192 млрд грн обороту ІТ-галузі у 2019-му році. Віднявши з поточного обсягу задекларованого обороту подвійні рахунки у вигляді виплат за 157 ознакою – бачимо, що різниця становить 58 млрд грн. З них, чистий прибуток 25 млрд грн.

За оцінками економістів, після запуску проекту Дія City, надходження в бюджет України будуть, як мінімум, на 1,7 млрд грн (+ 10,6% на тлі 7,1% прогнозованої інфляції урядом) вище, ніж у 2020-му році.

При цьому економісти оцінюють надходження максимально консервативним чином: за висновок дивідендами всього 9% від чистого прибутку компаній. В довгостроковому періоді за висновок 50% прибутку дивідендами для цієї ж податкової бази у 2021 році надходження зростуть з 430 млн грн до 2,1 млрд грн, або сумарно до 19,6 млрд грн.

Водночас шляхом детінізації та зменшення витрат на податкову оптимізацію, як операційних, так і сплати податків в інших країнах, фіскальний % ВВП галузі знизиться до 6,8% (проти поточних 9,3%).

Підсумовуючи, експерти відзначають, що сценарій 100% детінізації галузі передбачає 17,9 млрд грн надходжень, проти 16,2 млрд грн у 2020-му році. Що дозволяє говорити про позитивний ефект режиму Дія City без ризику порушення структурних маяків у меморандумі з МВФ.

Паралельно, галузь зможе відмовитися від так званої непрямого податкового навантаження у вигляді витрат на оптимізацію, відповідно номінальне навантаження в Україні – буде рівним ефективному для галузі. За зазначеними розрахунками це знизить реальний фіскальний відсоток галузі з 9,4% у 2020-му році до 6,8% у 2021.
Made on
Tilda