ua en ru

В.Ющенко призупинив розпорядження Кабміну про призначення т. в. о. голови АМКУ О.Мельниченка (повтор).

Президент України Віктор Ющенко указом від 2 липня призупинив дію розпорядження Кабінету міністрів від 18 червня "Про тимчасове покладення виконання обов'язків голови Антимонопольного комітету України на Мельниченка О.І.", яким вирішено питання про тимчасове виконання обов'язків голови АМКУ на період до призначення в установленому порядку голови цього комітету. Згідно з указом, назване розпорядження видано Кабміном всупереч Конституції. Зокрема, згідно з пунктом 12 частини першої статті 85 Конституції України голову АМКУ призначає Верховна Рада України за поданням прем'єр-міністра. Внесення прем'єр-міністром подання щодо кандидатури на посаду голови АМКУ згідно з вимогами Основного закону держави має здійснюватися у межах парламентських процедур. У такому ж порядку за Конституцією України призначаються і міністри (крім Міністра оборони України та Міністра закордонних справ України). Проте, якщо Конституцією України прямо встановлено, що міністри входять до складу Кабінету міністрів (частина перша статті 114), а міністерства належать до центральних органів виконавчої влади (пункти 9, 91 статті 116, частина третя статті 117), то щодо АМКУ норми, які б визначали його як орган, що належить до системи органів виконавчої влади, в Основному законі держави відсутні. Чинним же Законом України "Про Антимонопольний комітет України" АМКУ визначено як державний орган зі спеціальним статусом (частина перша статті 1), який будує свої відносини з Кабінетом міністрів України на засадах взаємодії (стаття 20 ). Згідно з пунктами 9, 92 статті 116 Конституції України до повноважень Кабінету міністрів України належать спрямування і координація роботи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, призначення на посади та звільнення з посад за поданням прем'єр-міністра України керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету міністрів України. Законом України "Про Кабінет Міністрів України" деталізовано повноваження Кабінету міністрів України стосовно спрямування і координації роботи органів виконавчої влади, вирішення кадрових питань діяльності органів виконавчої влади (статті 22, 44, 46, 49) і водночас визначено, що з державними органами Кабінет міністрів України взаємодіє з питань, що належать до його компетенції (стаття 40). Участь Кабінету міністрів України у вирішенні кадрових питань діяльності Антимонопольного комітету України за Конституцією України зводиться до внесення прем'єр-міністром України до Верховної Ради України подання щодо кандидатури на посаду голови Антимонопольного комітету України (пункт 12 частини першої статті 85); цю конституційну норму відтворено і в Законі України "Про Кабінет Міністрів України" (пункт 3 частини першої статті 44). За таких обставин, вирішивши питання про тимчасове виконання обов'язків голови Антимонопольного комітету України - органу, який не є центральним органом виконавчої влади, Кабінет міністрів України вийшов за межі повноважень, визначених для нього Конституцією України, діяв у спосіб, що не передбачений ані Основним законом держави, ані чинними законами. Отже, розпорядження Кабінету міністрів України від 18 червня 2008 року №839-р прийнято на порушення вищезазначених норм Конституції України, частини третьої статті 113, частини першої статті 117 Основного Закону держави, які є нормами прямої дії і зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися, зокрема, Конституцією та законами України, видавати постанови і розпорядження в межах своєї компетенції. Крім того, В.Ющенко звернувся до Конституційного суду з проханням розглянути відповідність Конституції зазначеного розпорядження уряду.