ua en ru

В.Ющенко звернувся до КСУ з приводу неконституційності закону про фінансування Нацбанком заходів з підготовки до Євро-2012.

Президент України Віктор Ющенко звернувся до Конституційного суду України для вирішення питання конституційності низки положень деяких законів України,які стосуються фінансування Національним банком України заходів з підготовки до Євро-2012. Про це повідомляє головна служба інформаційної політики Секретаріату президента України.

В повідомленні вказується, що підставою для звернення є невідповідність Конституції низки положень закону "Про державний бюджет України на 2009 р.", закону "Про Національний банк України", а також закону "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України".

Зокрема, частиною другою ст. 4 закону "Про державний бюджет України на 2009 р." (в редакції закону від 21 серпня 2009 р. №1608-VI) передбачено, що НБУ 2009 р. вносить до держбюджету перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами Нацбанку за підсумками поквартального виконання кошторису доходів та витрат НБУ у поточному році на загальну суму не менш як 9,8 млрд грн, у тому числі за перше півріччя не менш як 3,4 млрд грн, за третій квартал не менш як 3,4 млрд грн, за четвертий квартал не менш як 3 млрд грн.

На думку В.Ющенка, це положення названого закону не відповідає Конституції, виходячи з того, що основною функцією центрального банку держави є забезпечення стабільності грошової одиниці. Передбачене ж внесення Нацбанком у 2009 р. до держбюджету перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами поточного року є не чим іншим, як авансовим фінансуванням витрат держбюджету і вимагає здійснення Нацбанком додаткової, нічим не забезпеченої емісії, що призводить до прискорення темпів інфляції, зриву курсу гривні, яка за частиною першою ст. 99 Конституції є грошовою одиницею України, і відтак, не відповідає наведеній нормі частини другої ст. 99 Основного закону.

Президент наголошує також, що зазначений закон розглянутий, ухвалений та набрав чинності з порушенням конституційної процедури. Зокрема, закон №1608-VI "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України" прийнятий Верховною Радою України 1 липня 2009 р. Президент України 3 серпня 2009 р. повернув цей закон зі своїми пропозиціями до парламенту для повторного розгляду. Під час повторного розгляду 21 серпня 2009 р. ВР пропозиції Президента до закону №1608-VI відхилила і прийняла закон 384 голосами народних депутатів, тобто більш як двома третинами від її конституційного складу. Аналіз закону, прийнятого парламентом 21 серпня 2009 р., засвідчив, що його текст відрізнявся від однойменного закону, який Президент, керуючись нормами частини другої ст. 94 Конституції, повернув 3 серпня 2009 р. зі своїми пропозиціями до парламенту для повторного розгляду. Так, законом, прийнятим 21 серпня 2009 р., передбачається частину другу ст. 4 закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." викласти в новій редакції, за якою НБУ у 2009 р. вносить до держбюджету перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами Нацбанку, зокрема, за перше півріччя, упродовж трьох робочих днів з дня набрання чинності законом від 21 серпня 2009 р. №1608-VІ "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України" (підпункт 3 пункту 1 розділу І). Закон же, який було повернуто З серпня 2009 р. Президентом для повторного розгляду парламентом, у цій частині тексту містив посилання на закон "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України", датований 1 липня 2009 р.

У зв'язку з цим В.Ющенко зауважує, що за правовою позицією КСУ, висловленою ним у рішенні від 7 липня 1998 р. №11-рп/98 у справі щодо порядку голосування та повторного розгляду законів парламентом, "термін "закон" вживається в частині четвертій ст. 94 Конституції у значенні юридично цілісного і структурно завершеного нормативно-правового акта, який приймається парламентом відповідно до його конституційних повноважень (п. 3 частини першої ст. 85, ст. 92 Конституції), і не означає за змістом окрему частину закону чи поправку до нього"; "якщо парламент, відхиливши пропозиції Президента або повністю врахувавши їх, вносить за своєю ініціативою додаткові зміни до закону, не передбачені пропозиціями глави держави, то змінений у такий спосіб закон підпадає під дію частини другої ст. 94 Конституції: Президент має право повернути цей закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями для нового розгляду ВР або підписати його, взяти до виконання та офіційно оприлюднити" (абзаци четвертий та восьмий п. 4 мотивувальної частини рішення); на текстуальній незмінності закону навіть у разі відхилення всіх пропозицій Президента КСУ наголошував і в рішенні від 7 липня 2009 р. №17-рп/2009 у справі про конституційно встановлену процедуру набрання чинності законом (підпункт 4.1 п. 4 мотивувальної частини рішення).

Зважаючи на те, що до тексту закону парламентом було внесено зазначені зміни, глава держави, керуючись вимогами частини другої ст. 94 Конституції, якою Президент України наділений правом протягом п'ятнадцяти днів після отримання закону підписати його, беручи до виконання, та офіційно оприлюднити його або повернути закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до ВР для повторного розгляду, повернув названий закон до парламенту для повторного розгляду зі своїми пропозиціями. Однак закон №1608-VI у парламенті після застосування Президентом права вето не розглядався. Натомість парламентом 6 жовтня 2009 р. було прийнято постанову №1631-VI "Про забезпечення виконання конституційної процедури набрання чинності законом України "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України" від 21 серпня 2009 р. №1608-VI, якою доручено голові ВР оприлюднити та опублікувати за своїм підписом названий закон у разі неоприлюднення його Президентом у триденний строк з дня прийняття цієї постанови (п. 2). Голова парламенту Володимир Литвин 15 жовтня 2009 р. опублікував закон від 21 серпня 2009 р. №1608-VІ "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України" в газеті "Голос України" №194 за своїм підписом. Між тим, вказує В.Ющенко, за Конституцією голова ВР наділений повноваженнями щодо невідкладного офіційного оприлюднення та опублікування за своїм підписом лише тих законів, які повторно розглянуті та знову прийняті парламентом не менш як двома третинами від її конституційного складу, але не підписані Президентом (частина четверта ст. 94), і не уповноважений здійснювати опублікування за своїм підписом законів, до яких Президентом застосовано право вето, що має наслідком скасування останніх результатів голосування за них.

"За таких обставин вважаю, що при розгляді, ухваленні та набранні названим законом чинності було порушено встановлену ст. 94 Конституції України процедуру ухвалення законів та набрання ними чинності", - говориться в поданні В.Ющенка до КСУ.

Президент просить КСУ визнати такими, що не відповідають Конституції (є неконституційними):

- положення частин першої та другої ст. 1, п. 44 ст. 2, частини другої ст. 4, п. 45 ст. 6, п. 58 ст. 34, ст. 341, п. 5, абзацу четвертого пункту 7 частини першої та частини третьої ст. 76 закону від 26 грудня 2008 р. №835-VІ "Про державний бюджет України на 2009 р.";

- положення частини третьої ст. 5 закону від 20 травня 1999 р. №679-ХІV "Про Національний банк України";

- закон України від 21 серпня 2009 р. №1608-VI "Про внесення змін до закону України "Про державний бюджет України на 2009 р." та деяких інших законів України".

Для участі в конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника глави Секретаріату президента - представника Президента у КСУ Марину Ставнійчук та керівника головної служби соціально-економічного розвитку Секретаріату президента Романа Жуковського.