Українські дороги врятують річковими перевезеннями, - експерти

Мінінфраструктури реалізувало ще один пункт угоди про асоціацію України з ЄС, скорегувавши законодавство про внутрішні водні шляхи. Про це заявила керівник сектору транспортно-комунікаційної безпеки Національного інституту стратегічних досліджень Катерина Михайличенко.

За її словами, підписання міністром Андрієм Пивоварським наказу №316 внесе суттєві корективи у внутрішні транспортні потоки України.

"Тут зачіпається питання не просто річкових перевезень, а сполучення "річка-море", зачіпаються мультимодальні перевезення. Переорієнтація з автомобільних перевезень на річкові - процес доцільний. Автомобільні дороги розбиті, високі тарифи. На річковому транспорті тарифи однозначно нижчі. Такі вантажі, як зерно, вигідніше возити баржами по річці. У всьому світі річкове судноплавство розвинене. В Америці річка Міссісіпі активно завантажена, Рейн, Дунай - в Європі. Це судноплавні річки, по яких активно здійснюються перевезення вантажів. У нас, на жаль, Дніпро зараз не використовується. А міг би - для зерна, для навалочних вантажів, піску, цементу", - сказала експерт.

В бізнес-середовищі підтримали новацію Мінінфраструктури. Представник стивідорної компанії "Гермес-Трейдінг" Микола Петрунін назвав наказ №316 прогресивним рішенням. Зокрема, на його думку, звільнення від сплати канального збору для суден з осадкою до 4 м за проходження морськими каналами виведе річкові перевезення на новий рівень конкурентоспроможності.

"Згідно зі статистикою, річковий транспорт має значні переваги перед всіма іншими видами транспорту в плані економічності та найменшого негативного впливу на навколишнє середовище. Але сьогодні перевезення вантажів річковим транспортом складають всього 4 млн тонн на рік, при потенціалі в 10 млн тонн. Після скасування тарифних обмежень, вартість доставки вантажів річковим транспортом якщо не зрівняється, то підійде впритул до залізничної. А якщо розглядати логістику в комплексі - доставку генеральних вантажів на рейді морського порту з подальшим перевантаженням на рейді на велике судно, вийде дешевше доставки в порт, і перевалки через морський термінал з причалу. Якщо вантажовласникові буде дешевше доставити зерно, пісок, контейнер по річці - він так і зробить", - упевнений Петрунін.

На думку експертів, переорієнтація вантажів із залізниць на річку поліпшить стан автомагістралей, що руйнуються перевантаженим автотранспортом. Питання особливо актуальне для південних регіонів. Частково проблему вирішить впровадження вагового контролю вантажівок, який виключить появу на дорогах вантажівок вагою понад 40 тонн. Розвиток річкового транспорту - альтернативне рішення, яке дозволить перевізникам уникнути штрафів за перевантажені автомобілі і в цілому знизити витрати на логістику.

"Ефективна реформа річкового транспорту може стати тим самим драйвером розвитку економіки України, яка також надасть перепочинок для оновлення та модернізації критично зношеної наземної транспортної інфраструктури. Запропонована Міністерством інфраструктури новація в наказі №316 є логічною, важливою і економічно виправданою. Вона дійсно полегшить тарифне навантаження на перевізників і вантажовласників", - резюмував Петрунін.