ua en ru

Standard & Poor's: Для підвищення суверенних рейтингів Росія повинна злізти з нафтогазової голки.

Перспективи стійкого економічного зростання в Росії і, як наслідок, підвищення суверенних рейтингів країни безпосередньо залежать від того, чи зможе уряд прийняти заходи по зниженню залежності економіки від нафтогазового сектора. Такий висновок міститься в опублікованій сьогодні доповіді міжнародного рейтингового агентства Standard & Poor's. "Досвід інших економік, в основі яких лежить експорт вуглеводнів, показує, що величезні валютні вливання в нафтову галузь роблять інші сектори економіки неконкурентоздатними, що, у свою чергу, виливається в залежність всієї фінансової системи від коливань світових цін на енергоносії", - затверджують аналітики S&P. В даний час нефтедоллари складає близько половини всіх надходжень до бюджету РФ і близько 65% всіх доходів від експорту, що приблизно на 10% більше, ніж в період 2001-2004 рр. На тлі високої інфляції (13% в 2005 р. проти 11% в 2004 р.) це привело до зниження реального курсу рубля з 2001 р. на 37%, наголошується в повідомленні рейтингового агентства. Уникнути підводних каменів нафтогазової залежності, на думку експертів S&P, можна, приймаючи заходи, які дозволили б пом'якшити можливі наслідки коливання світових нафтових цін. Головні з них - жорстка податкова політика і поліпшення інвестиційного клімату. На практиці ж, наголошується в доповіді, податкове навантаження з 2001 р. було значно понижене, що стало можливим завдяки величезним доходам від нафтогазового експорту на тлі стрибка світових цін на енергоносії. Кількість держслужбовців в період з 2001 р. по 2005 р. збільшилася більш ніж на третину - з 1,1 до 1,5 млн чоловік, що створило додаткові фінансові зобов'язання для уряду, від яких не можна буде відмовитися у випадку, якщо нафта і газ раптом подешевшають. Інвестиції ж як в державний, так і в приватний сектори економіки, на думку експертів агентства, зараз утруднені. У першому випадку стримуючим чинником є уповільнення реструктуризації і приватизації бюджетного сектора. Напередодні виборів 2007-2008 рр. навряд чи в цій сфері буде помітні який-небудь прогрес, вважають аналітики S&P. У приватному секторі каменем спотикання для інвесторів стала "справа Юкоса", яка, на думку аналітиків S&P, є прикладом втручання держави в справи бізнесу. Зняття обмежень, що залишилися, на вільний рух капіталу, який запланований на 2007 р., може привести до Росії додаткові потоки "гарячих грошей", що в перспективі може зробити російську економіку ще більш нестійкої. У цій ситуації буде потрібно стабілізуючі і збалансовані кроки, укладають аналітики рейтингового агентства.