ua en ru

Рахункова палата: Вартість робіт на об'єкті "Укриття" збільшилась із 758 млн євро до 1,6 млрд євро і продовжить зростати.

План здійснення заходів на об'єкті "Укриття" не виконується, а розрахункова вартість робіт з його виконання зросла із 758 млн євро до 1,6 млрд євро "та, мабуть, зростатиме і надалі", за даними Рахункової палати України.

Результати аудиту Рахункової палати щодо ефективності реалізації міжнародних проектів на майданчику Чорнобильської АЕС і використання коштів державного бюджету, виділених на зняття станції з експлуатації, перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, засвідчили, що відповідні роботи виконуються системно. Заходи, спрямовані у 2007-2009 рр. на зазначені цілі, забезпечили збереження загальної тенденції зі стабілізації показників радіаційної обстановки на Чорнобильській АЕС

Проте відсутність належної організації взаємодії та координації діяльності центральних органів виконавчої влади у виконанні ними завдань, пов'язаних із вирішенням проблем Чорнобильської АЕС з боку Міжвідомчої комісії з комплексного вирішення проблем Чорнобильської АЕС, не сприяла ефективному використанню коштів як міжнародної технічної допомоги, так і державного бюджету, спрямованих у цей період на виконання заходів комплексної програми.

Щорічні програми робіт на майданчику Чорнобильської АЕС мали формальний характер і не відображали заявленої в бюджетних запитах потреби, затверджувалися і корегувалися фактично після закінчення фінансового року під уже виділені обсяги фінансування та виконані роботи. У наслідку планування робіт та управління коштами держбюджету здійснювалося безсистемно. Аудитори Рахункової палати встановили, що фінансування видатків бюджетних програм на ці цілі здійснювалось за залишковим принципом.

Свідченням цього є той факт, що видатки у 2007-2009 рр. на підтримку у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС становили 56,2%, а на заходи з підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків і поводження з відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами на Чорнобильській АЕС - 14,5% від загальної потреби, зазначеної у бюджетних запитах МНС, та 97,7% і 68,4% від обсягу коштів, передбачених законами про держбюджет на відповідні роки. При цьому у цей період у порушення п. 1 ст. 24 Бюджетного кодексу та пунктів 2, 6 і 7 порядку використання коштів резервного фонду бюджету Кабміном виділено МНС з резервного фонду 89 млн 169 тис. грн, що унеможливлює системне планування фінансування та виконання заходів на майданчику Чорнобильської АЕС.

Як наслідок, програми припинення експлуатації енергоблоків №1, 2, 3 в повних обсягах не виконані. Блоки ЧАЕС від ядерного палива повністю не звільнені. Відпрацьоване ядерне паливо зберігається в їх приреакторних басейнах витримки.

Перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, а саме введення в експлуатацію Нового безпечного конфайнменту, повинно завершитися в 2012 р., проте затримується майже на рік лише на стадії проектування, що свідчить про незадовільну організацію та управління коштами, спрямованими з усіх наявних джерел фінансування на його виконання (як з боку уряду України, так і з боку ЄБРР), не виключає подальше зростання вартості будівництва НБК.

Введення в експлуатацію Сховища відпрацьованого ядерного палива - 2 та заводу з переробки рідких радіоактивних відходів затримується більш ніж на 10 років.

Таким чином, подолання наслідків катастрофи здійснюватиметься із затримкою, а Чорнобильська АЕС несе потенційну загрозу і через 24 роки після катастрофи, відзначає Рахункова палата.