ua en ru

Тендери по-львівськи: скандальний виробник автобусів знову виграв найбільший замовлення

Тендери по-львівськи: скандальний виробник автобусів знову виграв найбільший замовлення Мер Львова Андрій Садовий задумався про економічний патріотизм
У Львові може розгорітися комунальний скандал. Влада міста збирається придбати рекордну за роки української незалежності кількість комунального транспорту. Втім, львівська мерія, яку очолює Андрій Садовий, вже другий рік поспіль традиційно на всіх тендерах вибирає одного виробника автобусів і тролейбусів. І в цей раз отримати "ласий замовлення" на поставку 55 автобусів може місцевий виробник "Електронтранс". Тобто, у компанії, яка регулярно зривала умови попередніх тендерів, є шанс отримати 260 млн гривень.

У Львові може розгорітися комунальний скандал. Влада міста збирається придбати рекордну за роки української незалежності кількість комунального транспорту. Втім, львівська мерія, яку очолює Андрій Садовий, вже другий рік поспіль традиційно на всіх тендерах вибирає одного виробника автобусів і тролейбусів. І в цей раз отримати "ласий замовлення" на поставку 55 автобусів може місцевий виробник "Електронтранс". Тобто, у компанії, яка регулярно зривала умови попередніх тендерів, є шанс отримати 260 млн гривень.

Поддеживаем своїх

Історія найбільшого за час української незалежності львівського тендеру із закупівлі автобусів почалася в середині січня. Тоді Львівське комунальне автотранспортне підприємство №1, яке повністю належить Львівської міськради оголосило тендер на закупівлю 55 низькопольних автобусів.

Замовник планував витратити на них 200 млн гривень. Переможець тендеру повинен поставити автобуси протягом 2016 року. Спочатку розкриття тендерних пропозицій було заявлено на 26 лютого, однак пізніше воно було перенесено на 11 березня.

У цілому, заявки на участь у тендері подали чотири компанії - "УкрЕвроМАЗ" (вона попросила за автобуси 199 млн гривень), "Електронтранс" (264 млн гривень), "Автоскладальний завод №1" (ДП "Богдан Моторс") (265 млн гривень) і "Авто-Сіті-Бас" (277 млн гривень).

Однак замовник допустив до оцінки пропозицій тільки львівського заводу "Електронтранс" і "Богдан Моторс". Пропозиції від "УкрЕвроМАЗ" і "Авто-Сіті-Бас" були відхилені, оскільки вони не відповідали умовам документації конкурсу.

наприклад, "УкрЕвроМАЗ" готовий був поставити автобуси з максимально дозволеної швидкістю 85 км/год, хоча Львів наполягав на максимальних 80 км/год. Крім того, висота запропонованих автобусів становила 3280 мм, а замовник просив не більше 3200 мм

В реченні "Авто-Сіті-Бас" замовнику не сподобалося, приміром, те, що компанія не вказала виробника сидінь, гальмівної системи, пристрою гучного зв'язку.

З двох пропозицій Львів обрав більш дешеве. Заявка "Электронтранса" була акцептована 24 березня. Договір повинен бути підписаний не пізніше 23 квітня.

Однак не всі учасники тендеру погодилися з таким рішенням Львова. 29 березня компанія "УкрЕвроМАЗ" подала до Антимонопольного комітету скаргу, в якій заявила про порушення Львівським комунальним АТП №1 порядку проведення тендеру. Заявник вимагав скасувати свій недопуск до торгів і акцептування пропозиції "Електронтранс". Розгляд заяви заплановано на 27 квітня.

В "Элетронтрансе" повідомили РБК-Україна, що в компанії утримуються від коментарів до моменту офіційного оформлення договору між сторонами.

На граблі

Примітно, що це вже не перша перемога "Электронтранса" по львівських тендерах. У минулому році компанія виграла конкурс Львівського комунального АТП №1 з постачання 10 автобусів.

Тоді в тендері також брали 4 компанії. Після того як пропозицію однієї з них - "Науково-технічне підприємства "СТГ Інженерінг" - була відхилена через ненадання всієї необхідної інформації про пропоновані автобусах, заявка"Электронтранса" виявилося найдешевшою - близько 35,9 млн гривень. Відповідно з цією фірмою і був укладений у вересні договір.

"Електронтранс" взяв на себе зобов'язання поставити 10 автобусів протягом 5 місяців. Однак це не було виконано - в лютому львівське АТП погодилося продовжити договір поставки до кінця травня поточного року.

Втім, і це не всі зірвані угоди "Электронтранса". У березні минулого року департамент житлового господарства та інфраструктури Львівської міськради оголосив 2 конкурсу на закупівлю 3 низькопольних тролейбусів і 1 електробуса.

Победителем тендерів став все той же "Элетронтранс". Договір на поставку електробуса був укладений в червні на суму 9 млн гривень, а тролейбусів - у липні на 15 млн гривень. Постачання товару очікували в III кварталі 2015 року, проте пізніше замовник погодився на їх продовження майже до кінця минулого року.

Також у липні 2015 року Львів оголосив ще один тендер на закупівлю тролейбуса, який також виграв "Элетронтранс". Терміни постачання цієї техніки не переносилися - вона повинна була бути поставлена до кінця 2015 року. Це був єдиний тендер, реалізований вчасно.

Крім того, як повідомили РБК-Україна в прес-службі Львівської мерії, ЛКП "Львівелектротранс" купить 7 трамваїв у концерну "Електрон", до складу якого входить "Електронтранс".

Ризики непостачання

Колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава дивується, чому в умовах значних затримок поставок, львівські влади продовжують закуповувати комунальний транспорт виключно у однієї компанії - "Элетронтранса".

"Похвально, що мерія підтримує львівського виробника. Але виглядає дивно, що, незважаючи на те, що "Електронтранс" постійно зриває строки поставки своєї продукції Львову, місто продовжує розміщувати у нього замовлення на новий рухомий склад", - каже він.

Начальник відділу інвестицій в інфраструктурні проекти Агентства інвестицій і розвитку Одеської облдержадміністрації Володимир Шемаев називає ситуацію, що склалася у Львові із закупівлею комунального транспорту так званим економічним патріотизмом.

"Це відбувається, коли держава здійснює замовлення на потужностях вітчизняного виробника. Однак така практика не узгоджується з правилами міжнародних фінансових організацій, які передбачають максимальний допуск як національних, так і міжнародних виробників, щоб уникнути будь-яких дискримінаційних умов. Це ж передбачає і українське законодавство", - упевнений він.

За даними Олександра Кави, тролейбуси і электробус, які повинні були бути поставлені місту в минулому році ще до кінця вересня, були відвантажені лише до кінця року.

У такій ситуації мерія однозначно могла вимагати від виробника сплату неустойки. Наприклад, коли українсько-польське СП не змогло своєчасно поставити владі польського міста Люблін тролейбуси, то виробнику виставили штраф 320 тис. доларів, зіставний з вартістю одного тролейбуса.

"Незважаючи на поставку тролейбусів Львову з запізненням майже на три місяці, вони почали перевозити пасажирів тільки в березні поточного року. Але і це не все, - электробус досі не вийшов на лінію", - здивувався Олександр Кава.

Експерт вважає досить дивним те, що місто, маючи такий неоднозначний досвід співпраці з "Элетронтрансом", має намір віддати йому перемогу в найбільшому тендері на поставку 55 автобусів.

"За підсумками виграного у минулому році тендеру на постачання 10 автобусів не поставлена ще ні одна машина, хоча всі 10 повинні були бути поставлені до кінця лютого 2016 року. Виходячи з поставок рухомого складу за попереднім тендерів, всі 65 автобусів "Элетронтранс", швидше за все, не встигне поставити в цьому році, а буде постачати Львову кілька років", - прогнозує Кава.

"Той факт, що ще в минулому році виробник не зміг виконати взяті на себе зобов'язання, повинен був підштовхнути замовника до того, щоб задуматися про надійності і технічної можливості цього підприємства серійно виробляти таку кількість техніки. Незважаючи на гарний дизайн і заявлені технічні характеристики, серійно "Електронтранс" стільки техніки ще не виробляв", - каже Володимир Шемаев.

На його думку, напевно, було б правильно це замовлення в 55 автобусів розбити на кілька лотів, щоб диверсифікувати ризики непостачання автобусів від однієї компанії.

"Коли створюються такі тепличні умови для місцевого виробника, то мотивація до підвищення продуктивності праці, поліпшення технологічної бази, впровадження нових технологій знижується, тому що підприємство звикає до того, що воно гарантовано отримує від міста або іншого замовника замовлення. Завдання зводиться тільки до виробництва. Коли зберігається елемент конкуренції, тоді виробник не забуває про необхідність постійного покращення своєї техніки і бездоганного дотримання термінів поставки", - зазначив Володимир Шемаев.

У Львівському комунальному АТП №1 не вдалося отримати коментар. А у львівській мерії РБК-Україна порадили звернутися за роз'ясненням ситуації до колишньому директору цього підприємства Михайла Сидоровича, який і готував документацію до тендеру про закупівлю 55 автобусів. Він упевнений, що "Элетронтранс" здатний виконати замовлення на поставку всіх цих автобусів в поточному році. За його словами, попереднє замовлення на 10 автобусів не був вчасно виконаний з-за того, що виробника підвів постачальник двигунів.

"Коли був укладений договір на поставку комплектуючих були одні умови, а потім, як це іноді буває, постачальник різко змінив умови поставки. Зараз автобуси повністю зібрані, повністю змонтовані за винятком одного - двигунів. Я думаю, в межах 10-15 днів вони змонтують двигуни і зможуть виконати замовлення", - розповів він РБК-Україна.

За словами Михайла Сидоровича, в "Электронтрансе" взяли до уваги ці проблеми, підписавши новий договір на постачання двигунів з урахуванням попередньої ситуації.