ua en ru

Не нарікай на дзеркало: Україна допустила помилку, давши Росії привід поскаржитися в СОТ

Не нарікай на дзеркало: Україна допустила помилку, давши Росії привід поскаржитися в СОТ З-за дзеркальних санкцій щодо Росії СОТ може пред'явити претензії і до України
Росія вигадує все нові способи блокування зовнішньоекономічних операцій України. Після введення з 1 січня обмежень на транзит по своїй території українських товарів у треті країни, РФ заборонила переміщення товарів з ЄС і Молдови. Не пропускає російська сторона і українських водіїв через кордон Білорусь-Росія. Порушення правил міжнародної торгівлі будуть розглянуті на Генеральній раді СОТ вже в кінці лютого. У той же час, Україна допустила технічну помилку і фактично сама на кілька тижнів стала порушником, обмеживши транзит.

Росія вигадує все нові способи блокування зовнішньоекономічних операцій України. Після введення з 1 січня обмежень на транзит по своїй території українських товарів у треті країни, РФ заборонила переміщення товарів з ЄС і Молдови. Не пропускає російська сторона і українських водіїв через кордон Білорусь-Росія.

Порушення правил міжнародної торгівлі будуть розглянуті на Генеральній раді СОТ вже в кінці лютого. У той же час, Україна допустила технічну помилку і фактично сама на кілька тижнів стала порушником, обмеживши транзит.

Блокадні нововведення

За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, щодня Україна отримує нові факти економічної агресії з боку Росії. Не встигла російська сторона з 1 січня ввести повна заборона на транзит по своїй території українських товарів в країни Азії (25 пунктів пропуску, 9 з яких - у зоні АТО повністю закриті для транзитних операцій), як вигадуються все нові і нові способи блокування торговельних відносин.

Незважаючи на те, що транзит до третіх країн через територію РФ дозволений Україні через Білорусь, навіть це право обмежується. У такому режимі працюють всього 2 пропускних пункти - Червоне (для автомобілів) і Смоленськ-сортувальний (для ж/д транспорту).

З початку року, повідомляє МЕРТ, в Україну повернуто 197 вагонів, 128 з них перенаправлені через Білорусь. 21 вагон залишається не розподіленою, 48 пройшли кордон, але очікується, що частина з них буде повернута.

З 11 січня весь автомобільний транспорт оформляється через Білорусь. "На території РФ вони змушені чекати формування конвою, обладнання системою Глонасс, тобто автомобілі простоюють ", - зазначила заступник міністра економіки-торговий представник України Наталія Микольська.

Тільки вчора через кордон Білорусь-РФ у Казахстан пройшов перший транзитний конвой із 8 українських автомобілів. За оперативними даними, вартість конвою становить 350 доларів (26 тис. рублів) за один автомобіль. Таким чином, для українських експортерів зміна транзитного маршруту призвело до збільшення транспортних витрат на 23-50% в залежності від номенклатури товару і відстані 600-1100 км. Обсяг транзиту через РФ в МЕРТ оцінюють в 1,8 млрд доларів.

З нововведень російської сторони - відмова від пропуску українських водіїв через кордон Білорусь-РФ. За їх версією, пояснює Микольська, водії можуть в'їжджати на територію Росії на українських транспортних засобах тільки через пункти пропуску Україна-РФ. "Мотивація російської сторони: або пересаджуйте, або наймайте російських водіїв", - уточнила вона.

"Це дурниця якась. Ну як можна віддати свою машину? Ми не будемо йти на їхні вимоги, - додав прес-секретар Асоціації міжнародних автомобільних перевізників (АсМАП) В'ячеслав Клименко. - Російська сторона ніяк не пояснює свої дії. Ми намагалися вийти на російський АсМАП, до недавнього часу ми дружили, вони допомагали нам, ми-їм, щоб хоча б отримати якесь пояснення. Вони нічим нам допомогти не можуть, кажуть, всі вказівки йдуть зверху ". За оцінками АсМАП, втрати автомобільних перевізників в 2016 році можуть скласти до 4 млрд доларів, якщо проблема не буде вирішена.

Крім того, крім блокування українського експорту, Росія заборонила транзит через кордон Україна-РФ товарів з інших країн, які переміщувалися територією. Так, кордон не змогли пройти 20 вагонів з товарами з країн ЄС і Молдови.

Симетрична відповідь

Україна на дії Росії вже звернулася до СОТ. І розгляд цього питання заплановано на засіданні Генеральної ради організації наприкінці лютого. "Щиро сподіваюся, що наші європейські партнери, з якими у нас підписана угода про ЗВТ, разом з Україною будуть боротися за економічні інтереси України і ЄС проти неадекватної російської економічної агресії", - заявив учора прем'єр-міністр Арсеній Яценюк.

Порушення правил міжнародної торгівлі може загрожувати Росії новими санкціями, впевнені в уряді. Якими вони будуть - економічними або ж будуть введені окремі обмеження для фізичних або юридичних осіб - поки не зрозуміло. "Для нас важливі не стільки санкції, скільки обговорення цього питання і залучення уваги членів СОТ", - уточнює співрозмовник РБК-Україна в Кабміні.

У той же час, Україна на кілька тижнів сама опинилася в списку порушників норм СОТ, як і Росія.

Кабмін, приймаючи 30 грудня в оперативному режимі постанову про заборону ввезення на митну територію низки російських товарів, фактично обмежив можливість транзиту через Україну. "Митниця сказала, що заборона на ввезення, це і заборона на транзит теж. Якщо б було прописано чітко про режим імпорту, тоді б усе було правильно, - говорить співрозмовник РБК-Україна в уряді. - А варто було просто не поспішати в грудні і спокійно допрацювати всі механізми".

По суті тільки вчора Україна визнала технічну помилку. Кабмін прийняв нову постанову, якою затвердив перелік пунктів пропуску на кордоні Україна-Росія, Україна-Білорусь для автомобільного та залізничного сполучення, через які буде здійснюватися транзит. Таким чином, можливість транзитного переміщення товарів фактично розблокована.

"Документ прийнятий для того, щоб ГФС спокійно пропускала транзит, тому що суто бюрократично на підставі наших зобов'язань в Генеральній угоді з тарифів і торгівлі СОТ вони вважають, що не можуть пропускати. Тому це чисто технічне постанову. Ніхто нічого не забороняє і не обмежує", - пояснило РБК-Україна джерело в Кабміні.

За словами чиновника, було б в рази гірше, якщо б не лише Молдова, але і ЄС почав скаржитися: "А так вони тільки попереджали, що будьте обережні. І, до речі, не факт що ЄС свого "фе" не висловить. Тепер нам всьому світу доведеться доводити, що обмежень немає. Найголовніше, що тепер ми не такі вже білі і пухнасті".

Росія не застосує скористатися ситуацією. Технічна помилка стане приводом для звинувачення України в порушенні правил міжнародної торгівлі.

За даними В'ячеслава Клименко, на кордоні Білорусь-Росія заблоковані фури з такими групами товарів як продукти харчування, метали і хімія. У той же час президент об'єднання "Металургпром" Олександр Каленков розповів РБК-Україна, що в основному їх продукція транспортується залізничним або морським транспортом. "Щомісяця по 150-200 вагонів і відправляємо по ж/д повідомленням поки проблем немає, - каже він. - Будь-який інший альтернативний шлях може бути витратним. І, якщо ситуація не вирішиться, то готові навіть деякі втрати і нести", - зазначає Каленков.

Масштаби проблеми

Як відомо, Мінінфраструктури зараз відпрацьовує альтернативний, так звані "Шовковий шлях" в обхід Росії Чорного та Каспійського морів. 15 січня був запущений перший контейнерний склад.

Тариф у міністерстві поки не називають, але запевняють, що він буде конкурентний. "Білоруською та російською територією склад йде приблизно 10-14 днів, у нас 10-12, сподіваємося вийти на 9 з хвостиком. У нас є невеликий запас по території Казахстану, є гак, але є можливість скоротити транспортне плече на 1000 км плюс оптимізувати час для завантаження/вивантаження на поромних переправах, - розповів РБК-Україна заступник міністра інфраструктури Володимир Омелян. - З тих цифр, які у нас є, тариф не суттєво вище від тарифів білоруських чи російських. Коли ми відпрацюємо тариф, всі скажімо, це буде публічно ".

У той же час експерт з питань транспорту Олександр Кава підрахував, що тариф альтернативним маршрутом може бути вдвічі вище, ніж транзит територією Росії. Якщо через РФ вартість маршруту складає близько 3900 доларів за автомобіль, то новий шлях може обійти в суму близько 7950 доларів.

Дорожнечу цього маршруту підтверджує і голова правління "Дубномолоко" (ТМ "Комо") Олег Волошин. Його рік тому компанія здійснювала експортні поставки до Казахстану морем, і це було практично вдвічі дорожче і довше, ніж сухопутним транспортом.

"Тому у нас приблизні розрахунки є. Якщо цей шлях буде більш продуманим, оптимізованим за витратами, а це можливо, якщо налагодити великий потік, але все одно він буде дорожче в будь-якому випадку, - вважає Волошин. - Поки шлях через Білорусію дешевше".

Поки що його компанія поставки за новими правилами не здійснювала, в кінці 2015 року збільшила обсяги експорту, розуміючи, що будуть проблеми з Росією. Масштаб проблеми експортер зможе оцінити з наступного тижня: з понеділка починаються поставки в Казахстан. Якщо сухопутний шлях буде закритий, то використання більш дорогого маршруту призведе до подорожчання експортної продукції і зробить її менш конкурентною.

Про блокування вантажів поки нічого не можуть сказати і кондитери, транзитні обсяги поставок яких через РФ в країни Центральної Азії становили близько 15%. Поки асоціація "Укркондпром", за словами її голови Олександра Балдынюка, збирає інформацію від виробників.