ua en ru

Податкова пільга: наскільки подешевшають автомобілі, бувші у використані

Податкова пільга: наскільки подешевшають автомобілі, бувші у використані З серпня за знижених ставок акцизу українці зможуть заощадити при покупці імпортного б/у автомобіля
З 1 серпня будуть значно знижені ставки акцизного збору на імпортовані в Україну підтримані легкові автомобілі. В результаті, за оцінками експертів, українці зможуть заощадити при покупці б/у автомобіля декілька тисяч євро. Однак для цього доведеться потрудитися – податковою пільгою, швидше за все, можна буде скористатися тільки один раз до кінця 2018 року, а за машиною доведеться самостійно їхати за кордон.

З 1 серпня будуть значно знижені ставки акцизного збору на імпортовані в Україну підтримані легкові автомобілі. В результаті, за оцінками експертів, українці зможуть заощадити при покупці б/у автомобіля декілька тисяч євро. Однак для цього доведеться потрудитися – податковою пільгою, швидше за все, можна буде скористатися тільки один раз до кінця 2018 року, а за машиною доведеться самостійно їхати за кордон.

Різке здешевлення

У понеділок, 4 липня, президент Петро Порошенко підписав закон №3251, ініційований групою депутатів, яким передбачено різке зниження ставки акцизного збору на імпортовані б/у автомобілі. Документ набирає чинності з 1 серпня.

Зараз ставка акцизу на "бензинові" машини віком до п'яти років коливається від 1,094 євро за куб. см (об'єм двигуна до 1 л) євро до 3,329 євро за куб. см (більше 3 л). На більш старі машини акциз ще вище - від 1,438 євро за куб. см до 4,985 євро за куб. см.

З 1 серпня, згідно з новими нормами, - розрахунок буде з 0,102 євро куб. см до 2,209 євро куб. см. Крім того, зменшаться акцизи і на "дизельні" машини – з 1,367 - 4,715 євро за куб. см до 0,103-2,209 євро за куб. см.

Податкова пільга: наскільки подешевшають автомобілі, бувші у використаніІнфографіка: як зміняться ставки акцизного збору на підтримані імпортні автомобілі з 1 серпня

Таким чином, за підрахунками консалтингової компанії AUTO-Consulting, акцизи на імпортні б/у автомобілі знижені в десятки разів: від 7 до 28 разів, і фактично зрівняні зі ставками на нові автомобілі.

"Тепер акциз на б/у автомобілі становить символічні 100 євро на авто з об'ємом двигуна до 1 л замість колишніх 1 436 євро (зниження в 14 разів). А враховуючи, що на акциз ще нараховувався і ПДВ, то зниження ще більше: 120 євро проти 1 723 євро", - йдеться в повідомленні AUTO-Consulting.

Істотно заощадити зможуть покупці автомобілів з бензиновим двигуном об'ємом до 2,2 л. "Тепер, скажімо, за 2-літрову іномарку достатньо сплатити акциз на авто в розмірі 534 євро проти 4 880 євро раніше. З урахуванням ПДВ виходить 641 євро проти 5 856 євро. Різниця – 5 215 євро, або зниження в 9,1 рази", - стверджують в AUTO-Consulting.

Зниженим акцизом на авто при купівлі машини можна буде скористатися тільки один раз в рік. При цьому знижка поширюється на автомобілі, вироблені після 1 січня 2010 року. Не можна буде купити машину, якщо країна виробництва – країна-агресор, а також пільга не поширюються на автомобілі з окупованої території України.

Якщо ж покупець захоче продати машину протягом року після покупки, він повинен буде сплатити акциз на авто за повною ставкою. Закон №3251 про зниження акцизу на б/у авто діє до 31 грудня 2018 року.

Проте вже підписаний закон можуть бути внесені зміни, які значно посилять його норми і зроблять покупку автомобіля більш складної.

"Президент і депутати домовилися про те, що зміни в закон про зниження акцизу на б/у авто, які в невідкладному порядку внесе глава держави, будуть підтримані усіма фракціями і проголосовані у Верховній Раді у найближчий четвер. Зміни торкнуться чіткого регламентування дії закону, а саме - одна машина до кінця дії закону, введення заборони перепродажу та, за умови, що власник авто повинен завезти його в Україну особисто", - вказується в повідомленні прес-служби президента.

Вдарить по своїм

За оцінкою директора AUTO-Consulting Олега Омельницького, після вступу в силу закону №3251 різниця в ціні на імпортні вживані легкові машини буде становити від 500 до 4 000 євро.

Голова Асоціації дилерів автомобілів з пробігом Тараса Коваленко прогнозує, що в результаті вартість підтриманих автомобілів в Україні знизиться приблизно на 25-30%.

Однак, цю думку поділяють далеко не всі експерти і учасники ринку. На думку директора з маркетингу групи компаній АІС Сергія Боровика, підстав для зниження цін на старі машини все ж немає. "В Україні достатньо високий попит на б/у авто - близько 40-45 тис. одиниць в місяць. При високому попиті на ринку формується і висока ціна. І підстав для її зниження", - упевнений він.

Боровик уточнив, що б/у авто з невеликим пробігом 100 тис. км віком до 5 років в Європі коштують досить дорого. "З урахуванням всіх витрат на поїздку та розмитнення підсумкова вартість їх буде більше, ніж ціна аналогічного автомобіля в Україні. Наш прогноз, що кількість людей, які поїдуть в Європу за б/у авто, буде мінімальним. Таким чином, зниження цін на б/у автомобілі в Україні чекати не варто", - зазначив експерт.

За словами Сергія Боровика, у виграші опиняться покупці дорогих марок преміум сегменту. "Тобто, на податки заощадить найбагатша частина суспільства. З урахуванням об'єму двигуна економія складе 5-10 тис. євро", - відзначає він.

Але, будуть і переможені, впевнені експерти. "Найбільше постраждають від зниження акцизу на імпортні б/у машини українці-власники автомобілів випуску 2008-2014 років, особливо вітчизняного виробництва Lanos, Forza. Багато з них розраховували продати свої машини за якусь певну суму і пересісти на новий автомобіль. Але як тільки в Україні будуть їхати Mercedes-Benz, Renault та інші марки 2010 і більш "свіжих" років за цінами цих Lanos'ів, то таким продавцям доведеться знижувати ціни", - вважає Олег Омельницький.

За його словами, раніше високі ставки акцизу на імпортні б/у авто не дозволяли їх активно імпортувати, тому в минулому році їх було ввезено всього близько 5 тис. штук при всьому ринку старих машин в 300 тис. штук.

"Після вступу в силу закону сегмент імпортних б/у машин зросте до приблизно 25 тис. штук в 2016 році. При цьому весь ринок уживаних машин залишиться на рівні 300 тис. штук за рахунок. Покупці перетечуть з сегмента старих машин, які раніше експлуатувалися в Україні, на імпортні", - уточнив Омельницький.

Податкова пільга: наскільки подешевшають автомобілі, бувші у використаніІнфографіка: імпорт легкових автомобілів в Україну за 2008-2015 роки

Втім, експерти побоюються, що прийняття закону катастрофічно позначиться на ринку нових легкових автомобілів. "Після вступу в силу цього закону в поточних економічних умовах українці взагалі перестануть розглядати покупку нових машин", - прогнозує Тарас Коваленко.

На його думку, на ринку нових легкових автомобілів постраждають бренди, які раніше пропонували машини в доступній ціновій категорії, тобто до 20 тис. доларів. "До таких автомобілів, як правило, був великий інтерес з боку покупців. До, прикладу, зараз в Україні в середньому нова машина Renault коштує близько 15 тис. доларів. В Європі ж можна купити аналогічну модель Renault з річним пробігом в хорошому стані за 10 тис. доларів. Єдиний мінус – це відносно великий пробіг", - вважає експерт.

Примітно, але українці можуть і не побачити таких цін у Європі. Після того, як стало відомо, що в Україні будуть знижені акцизи на б/у автомобілі, продавці в прикордонних країнах - Литві, Польщі, Чехії, яких очікують українців за покупкою б/у машин, стали піднімати ціни на 1-2 тис. євро, наголосив Коваленко.

Таким чином, за оцінкою Олега Омельницького, ринок нових легкових автомобілів в 2016 році зросте, порівняно попереднім роком, з 46 тис. штук до приблизно 55-60 тис. штук.

"За перше півріччя поточного року ми вже маємо 50% зростання. Це пояснюється, по-перше, активізацією попиту на нові машини з боку корпоративного сегменту. По-друге, це обумовлено зростанням попиту на машини преміум-сегменту. За три останні роки частка преміум-машин зросла з 7-8% до 15-20%. Покупці таких машин оновлюють свій парк раз в три-п'ять років. Як раз зараз підійшов такий період. Приміром, на шосте місце у загальному рейтингу продажів нових автомобілів вийшов бренд BMW, чого не спостерігалося в останні роки. Ростуть всі преміум-бренди, за винятком, Audi. Ця категорія покупців не буде кидатися купувати імпортні старі машини, навіть після зниження акцизу на б/у авто", - розповів аналітик.

За словами Омельницького, у сукупності, зростання попиту автомобілі преміум класу призвів до того, що за останній рік середня ціна на купується новий легковий автомобіль зросла на 2 тис. євро до 24,75 тис. євро.