ua en ru
РБК-Україна» Досьє політиків» Олександр Щуцький

Олександр Щуцький

Досьє

Олександр Геннадійович Щуцький – український державний службовець, перший заступник голови Державної митної служби України. Раніше керівник Сумської та Чорноморської митниці.

З 22 листопада 2019 р. до переходу в центральний апарат Державної митної служби (навесні 2021 р.) очолював Чорноморську митницю (об'єднує Херсонську та Миколаївську область).

Олександр Щуцький

Біографія

Олександр Щуцький народився 27 червня 1978 року в Києві. Закінчив Київський державний університет технологій і дизайну (до цього інститут легкої промисловості) за спеціальністю "Економіка підприємства".

До роботи в державних органах займався бізнесом. У 2010 році через розбіжності з партнерами вирішив вийти із загального бізнесу і піти в приватне консультування.

Кар'єр на митниці

Олександр Щуцький почав працювати в митних органах у вересні 2016 року, зайнявши за підсумком конкурсу посаду начальника митного поста "Луцьк" Волинської митниці.

У жовтні 2017 року брав участь у конкурсі на керівника начальника Волинської митниці. Пізніше в інтерв'ю РБК-Україна Щуцький розповідав, що на ряду з ним у цьому конкурсі брав участь Віктор Кривицький (який представляє команду тодішнього прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана).

Перевага була віддана саме Кривицькому, Щуцькому ж надійшла пропозиція обійняти посаду виконуючого обов'язки голови Митної служби в Закарпатській області.

З 2017 по 2019 рр. керував Сумською митницею. У цей період під його керівництвом Сумська область вийшла на новий рівень боротьби з контрабандистами. Зокрема, було проведено низку гучних затримань контрабандних товарів, серед яких великі партії культурних цінностей, мобільних телефонів, наркотиків, ліків, заборонених до переміщення через митний кордон та багато іншого.

З 22 листопада 2019 р. до переходу в центральний апарат Державної митної служби (навесні 2021 року) очолював Чорноморську митницю.

Олександр Щуцький: останні новини

Під час роботи на Чорноморській митниці Олександром Щуцьким було прийнято ряд гучних рішень. Зокрема, наприкінці 2019 року Чорноморська митниця зупинила контрабанду чорногорського токсичного піску.

"Європа бореться з брудом, а контрабандисти ввозять її сюди, перетворюючи Україну на звалище європейських відходів. Вартість операції, яку ми запобігли – близько 50 млн євро", – писав тоді в Facebook Щуцький.

У лютому 2020 року Щуцький заявив, що контрабандисти в Україні почали застосовувати нові схеми, при яких їх набагато важче викрити.

"Крім того, потрібно розуміти, що контрабанда в Україні будувалася не протягом місяця або двох, багато контрабандистів за ці роки вже встигли стати мультимільйонерами. У них ресурсів вистачить на будь-яку "війну" щодо митниці", – розповідав Щуцький.

Навесні 2020 року Чорноморська митниця пішла на конфлікт з Миколаївським глиноземним заводом (МГЗ). За словами Щуцького, підприємство свідомо піддавало регіон екологічній катастрофі.

Як відомо, на території Миколаївської області величезна кількість червоного шламу – токсичної речовини.

Олександр Щуцький

"На наше переконання, вони зобов'язані його утилізувати. Якщо ви вважаєте, що це не відходи, а товар, тоді введіть його в режим товару і реалізовуйте. Але вони вирішили накопичувати його тут, створюючи бомбу уповільненої дії. Я вважаю, що на сьогодні ми підійшли до тієї стадії, що Або ми приводимо бізнес і екологічну ситуацію в порядок, або завтра наші діти будуть жити в іншій країні. Іншого виходу немає. Просто згадуємо Угорський проект і отримуємо ситуацію в рази гірше", –пояснював тоді в інтерв'ю Щуцький.

У серпні 2020 року Чорноморська митниця за підтримки голови Херсонської облдержадміністрації Юрія Гусєва ініціювала введення заборони на в'їзд перевантажених вантажівок в порти України. Детальніше про причини й перші результати рішення Щуцький писав у колонці на сайті "Економічної правди".

Суть пропозиції: дати доступ інспекторам митниці до вагових комплексів при в'їзді в порти та в разі виявлення порушень в адміністративному порядку заборонити перевантаженим фурам в'їзд на територію. За словами Щуцького, перші 14 днів експерименту відразу дали результат: потік фур з перевантаженням вдалося знизити більш ніж на 80%.

Навесні 2021 Щуцький був переведений в центральний апарат Державний митний служби України, ставши директором Департаменту ризиків ГТС.

"Це не новий департамент, він був і раніше, але називався департаментом "таргетингу та ризиків". Його функціонал полягає в тому, щоб аналізувати нетипові маршрути, ризикових суб'єктів і, відповідно, мінімізувати кількість ризикових ситуацій на постах", – пояснював таким чином завдання департаменту Щуцький в інтерв'ю РБК-Україна.

У комплексі завдання Департаменту, за його словами, зробити так, щоб перевірок стало менше, і щоб вони були спрямовані саме на тих, хто займається діяльністю поза правовим полем.

У червні 2021 року Щуцький знову заявив про тиск на митницю з боку контрабандистів. За його словами, таким чином контрабандисти намагалися перешкодити впровадженню реформи в Україні.

"Контрабанда зрозуміла, що з реформою можна воювати не політмашиною, не нападаючи, як у дев'яностих, а медіаресурсами. Медіа-війна на сьогодні — найсильніший механізм у цій хвилі і медіа може спокійно вбити будь-яку реформу, або ж її створити", – переконаний Щуцький.

План Щуцького по боротьбі з контрабандою

Фактично, з перших днів роботи на митниці Олександр Щуцький заявляв про необхідність комплексної роботи державних і правоохоронних органів для боротьби з контрабандою в Україні.

На його думку, для того, щоб мінімізувати рівень контрабанди в Україні, в першу чергу, необхідно повернути кримінальну відповідальність за контрабанду.

Як відомо, до 2012 року контрабанда в Україні була кримінальним злочином, притому з досить серйозною санкцією – аж до 12 років позбавлення волі. 

"Другий момент, про який ми говоримо, забезпечення митників. У 2010 році був крайній раз, коли їх одягали в нову форму. Те ж саме стосується і зарплат, соціальних пакетів", – переконаний перший заступник голови Державної митної служби України.

Крім цього, додає Щуцький, в Україні митники найчастіше борються з контрабандистами підручними засобами, без сучасних скануючих засобів та іншого технічного забезпечення.

"І коли говорять, що ми хочемо домогтися європейського або американського результату на українській митниці, виходить, що ми при мінімальному фінансуванні хочемо відразу максимального результату... ми зараз боремося з контрабандою палицями, а не як Європа – скануючими системами і всім іншим. У цьому сенсі, ми знаходимося в кам'яному столітті й навіть в цій ситуації даємо ефективність і надходження до бюджету", – розповідав чиновник в інтерв'ю "Політика".