ua en ru

Вибори-2012 в Україні: Права та обов’язки спостерігачів і журналістів в день голосування

Автор: RBC.UA
В неділю, 28 жовтня, в Україні пройдуть вибори до Верховної Ради. РБК-Україна закликає всіх громадян прийти на виборчі дільниці і скористатися своїм правом обирати представників влади. Активну участь в спостереженні за ходом виборчого процесу братимуть спостерігачі та журналісти. Пропонуємо список основних прав та обов'язків спостерігачів і журналістів в день голосування.

В неділю, 28 жовтня, в Україні пройдуть вибори до Верховної Ради. РБК-Україна закликає всіх громадян прийти на виборчі дільниці і скористатися своїм правом обирати представників влади. Активну участь в спостереженні за ходом виборчого процесу братимуть спостерігачі та журналісти. Пропонуємо список основних прав та обов'язків спостерігачів і журналістів в день голосування, підготовлений ГО "Опора".

Спостерігачі від громадських організацій є суб'єктами виборчого процесу, мають такі ж права як і спостерігачі від партій та кандидатів у депутати, і реєструються окружною виборчою комісією.

Представники ЗМІ мають гарантоване законом право на безперешкодний доступ на всі публічні заходи, пов'язані з виборами, а також на засідання виборчих комісій та на виборчу дільницю у день голосування.

Читайте також: В суботу, 27 жовтня, в Україні "день тиші"

Офіційні спостерігачі від ГО та журналісти мають право перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів ВК, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів, не заважаючи членам ВК фізично. Також вони мають право робити фото- та кінозйомку, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування. Спостерігачі від ГО та журналісти мають право бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування та при проведенні такого голосування.

Пам'ятка виборцеві: Права громадян України на виборах 28 жовтня

Також офіційний спостерігач від ГО має право підписувати перші та, у випадках передбачених Законом - другі, примірники актів і протоколів, що складаються ВК, оглядати виборчі скриньки на підготовчому засіданні ДВК та підписувати контрольні листи перед їх вкиданням до виборчих скриньок; складати акт про виявлення порушення Закону про парламентські вибори та подавати його до відповідної ВК чи до суду (як додаток до позову, скарги чи заяви); вживати необхідних заходів в межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Спостерігачі від ГО та журналісти не мають права безпідставно втручатися в роботу виборчої комісії, чинити дії, що порушують законний хід виборчого процесу або неправомірно заважати членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження.

Також спостерігачі та журналісти не мають права заповнювати замість виборця, зокрема і на його прохання, виборчий бюлетень, бути присутнім при заповненні виборцем виборчого бюлетеня у кабіні (кімнаті) для таємного голосування або іншим чином порушувати таємницю голосування. Спостерігачі та журналісти не мають права здійснювати агітацію у переддень чи день голосування.

Особливий порядок видалення спостерігача, або журналіста з засідання ВК. Позбавити спостерігачів/журналістів права бути присутніми на засіданні ВК можна лише 2/3 голосів від присутніх на засіданні членів комісії за умови присутності на засіданні більш ніж половини членів ВК. Таке рішення може бути прийняте лише у разі протиправного перешкоджання спостерігачем чи журналістом проведенню засідання. Повноваження ВК щодо позбавлення спостерігача права бути присутнім на засіданні комісії стосується саме того засідання, на якому приймалось відповідне рішення. Не може вважатись протиправним перешкоджанням проведенню засідання реалізація спостерігачем/журналістом своїх прав.

В той же час, у день голосування ДВК з 8 до 20 години проводить роботу у формі організації голосування, і проведення будь-яких засідань ДВК у цей час не допускається. Спостерігач/журналіст, у випадку прийняття такого рішення ДВК, повинен вимагати видати йому копію відповідної постанови і без цього не покидати приміщення комісії.

Складання актів про порушення. При виявленні випадків грубих порушень спостерігач повинен скласти акт про порушення, який мають підписати ще не менш як два виборці. В акті вказується час та місце його складання, а також описується сам факт порушення виборчого законодавства (хто, що та яким чином порушив). До актів можуть додаватись фото- і відеодокази. Після консультацій з обласним координатором акти як додаток до скарги слід подати в ДВК, ОВК чи суд.

ДВК , до якої надійшли заяви чи скарги стосовно порушень під час проведення голосування, розглядає їх на початку підсумкового засідання до початку підрахунку голосів.

Права спостерігачів. Офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні ДВК, мають право підписати перший та другий примірники протоколів про підрахунок голосів, а також невідкладно отримати копії протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці.

Транспортування виборчих документів до ОВК відбуваеться невідкладно після закінчення засідання виборчої комісії, на якому проводився підрахунок голосів виборців. Транспортування здійснюють чотири члени дільничної виборчої комісії, які представляють різні партії та кандидатів, у перелік цих осіб входять голова та заступник голови ДВК. Працівник органів внутрішніх справ України обов'язково супроводжує членів комісії;

Супроводжувати транспортування виборчих документів мають право офіційні спостерігачів, кандидати в депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій. Іншим особам забороняється супроводжувати транспортування виборчих документів.