ua en ru

У Китаї стартувала кампанія з дискредитації Apple

Автор: RBC.UA
Китайські ЗМІ та чиновники почали кампанію по дискредитації американської Apple, звинувачуючи її в зарозумілості і жадібність. Пекін не влаштовує небажання Apple інвестувати в країну, крім того, це може бути свого роду відповіддю на утиски китайської Huawei на телекомунікаційному ринку США, вважають аналітики.

Китайські ЗМІ та чиновники почали кампанію по дискредитації американської Apple, звинувачуючи її в зарозумілості і жадібність. Пекін не влаштовує небажання Apple інвестувати в країну, крім того, це може бути свого роду відповіддю на утиски китайської Huawei на телекомунікаційному ринку США, вважають аналітики.

Старт масованої атаки китайських ЗМІ на Apple почався ще 15 березня, у Всесвітній день захисту прав споживачів. Тоді за китайським центральному телебаченню CCTV був показаний репортаж про те, що Apple нібито набагато гірше стовиться до китайських клієнтів, ніж до західних. Зокрема, компанію звинувачували у практиці подвійних стандартів при гарантійному обслуговуванні - клієнтам в китайських сервісних центрах при заміні не видавали повністю новий апарат, а залишали стару задню панель. Це дозволяло скоротити гарантійні зобов'язання компанії - виданий смартфон мав елемент старої моделі, а значить, термін гарантійного обслуговування не подовжувався на рік, як того вимагає китайське законодавство. Незабаром з'ясувалося, що телеканал заплатив знаменитостям, щоб ті спеціально висловилися проти Apple в соціальних мережах на кшталт Weibo.

Читайте також: Пентагон планує відмовитися від пристроїв Blackberry на користь Apple

За кілька днів до кампанії приєднався ряд центральних газет, включаючи China Daily, які у своїх матеріалах називали Apple неймовірно зарозумілою, безчесної і жадібної компанією. Не залишилися осторонь і чиновники. Так, глава Міністерства промисловості та інформаційних технологій Мяо Вей поскаржився, що китайці стоять у чергах ночі безперервно, щоб купити новий iPhone, в той час як місцеві виробники випускають достатню кількість смартфонів, щоб задовольнити їхні потреби. А в четвер, 28 березня, Державне управління контролю за якістю пригрозило, що Apple доведеться внести зміни в правила гарантійного обслуговування в Китаї, а інакше та "зіткнеться з серйозними наслідками". "Кампанія проти Apple безумовно ініційована та скоординована на самому верху, судячи з участі в ній авторитетних ЗМІ. Акція дуже емоційна, апелює до найширших мас китайців", - сказав РБК daily керуючий партер Caderus Андрій Акопян.

Причин для подібних дій декілька, вважають експерти. "Це своєрідна "акція відплати", відповідь на протидію з боку американської влади розширенню бізнесу Huawei і ZTE в США. Спочатку доповідь американської розвідки назвав ці компанії "загрозою для безпеки країни" і порекомендував своїм компаніям відмовитися від співпраці з ними. А 26 березня Президент США Барак Обама затвердив правила витрачання коштів держструктурами США, що забороняють купувати обладнання, вироблене китайськими компаніями, що для них, звичайно, великий удар", - пояснив Акопян. Першою жертвою нової американської політики стала Huawei, від закупівель продукції якої відмовилися американський оператор стільникового зв'язку Sprint Nextel і її японський партнер Softbank.

Читайте также: Хакери атакували внутрішню комп'ютерну мережу Apple (відео)

Крім того, Китай не влаштовує, що Apple недостатньо інвестує в країну, використовуючи її як складальний цех і ринок збуту. Нарешті, влада намагається захистити місцевих виробників Lenovo, Huawei і ZTE. За даними IDC, в третьому кварталі Apple скотилася на шосте місце на місцевому ринку смартфонів, пропустивши вперед усіх трьох місцевих гравців. Проте продажі iPhone5 стартували тут тільки в середині грудня, тому в четвертому кварталі Apple, як очікується, відтіснить хоча б пару з них назад.

Apple не перша іноземна компанія, яка останнім часом піддається інформаційній атаці з боку китайських ЗМІ. Раніше подібну тактику Пекін випробував на німецьких автовиробниках, які виявилися набагато більш поступливими. У відповідь на критику ЗМІ Volkswagen відкликав сотні тисяч машин для виправлення виявленого дефекту, а Daimler пообіцяв залагодити неполадки, підкресливши, що в компанії "всіляко вітають і цінують участь ЗМІ у контролі за якістю продукції". Apple поки упирається - компанія тільки розмістила на офіційному сайті виклад правил гарантійного обслуговування на китайському після претензій з обслуговування.

Читайте также: Apple в 2013 р. випустить бюджетний iPhone

Експерти вважають, що Apple все-таки доведеться зайнятися "виправленням помилок" і піти назустріч владі. Тим більше що важелів тиску у Пекіна достатньо. ЗМІ знову згадали про низьких зарплатах на заводах Foxconn, де збираються iPhone і iPad (робочі хочуть підвищення зарплати вдвічі з поточної середньої 250 дол на місяць). "Китай набирає політичний, економічний, ринковий вагу, і кількість починає переходити в якість: Китай готовий захищати свій ринок, свого споживача", - підкреслив Акопян. А упускати китайський ринок Apple не може собі дозволити. КНР є другим за величиною ринком збуту для корпорації після США, забезпечуючи 13% продажів. А незабаром він може стати і першим - зростання продажів в річному співвідношенні становить 67%, що набагато вище, ніж у США (15%), Європі (11%) і Японії (18%).

Apple - американська компанія, яка займається виробництвом програмного забезпечення, персональних комп'ютерів, аудіоплеєрів і телефонів. Продає частину своєї продукції через власну мережу магазинів, які розташовані в США, Канаді, Великобританії, Японії та інших країнах. На компанію працюють близько 64 тис. чоловік. Штаб-квартира корпорації знаходиться в м. Купертіно (штат Каліфорнія).