ua en ru

Через два тижні: Розміщення Facebook виявилося значущим провалом на ринку IPO

Автор: RBC.UA
Розміщення найбільшої в світі соціальної мережі Facebook виявилося одним з найбільш значущих провалів на ринку IPO за всю його історію. До такого висновку прийшли опитані учасники ринку і аналітики. Звинувачення у провалі IPO сиплються буквально на всіх: оператора біржової торгівлі Nasdaq звинувачують в халатності, що призвела до системних збоїв, андеррайтерів звинувачують в інсайда слабких прогнозів виручки соцмережі, саму Facebook - в приховуванні факторів ризику для свого бізнесу. Навіть державні регулятори ринку виявилася залучені в скандал, через те що не можуть контролювати роботу банків і бірж.

Розміщення найбільшої в світі соціальної мережі Facebook виявилося одним з найбільш значущих провалів на ринку IPO за всю його історію. До такого висновку прийшли опитані учасники ринку і аналітики, передає "Росія 24". Звинувачення у провалі IPO сиплються буквально на всіх: оператора біржової торгівлі Nasdaq звинувачують в халатності, що призвела до системних збоїв, андеррайтерів звинувачують в інсайда слабких прогнозів виручки соцмережі, саму Facebook - в приховуванні факторів ризику для свого бізнесу. Навіть державні регулятори ринку виявилася залучені в скандал, через те що не можуть контролювати роботу банків і бірж.

Аналітики запевняють, що немає різниці, наскільки великою може виглядати та чи інша компанія. Визначальним фактором є те, що ціна покупки повинна бути сумірною поверненню на вкладені інвестиції. В цьому плані IPO Facebook було невигідним для інвесторів - при ціні розміщення у 38 за папір акції були в 88 разів переоцінені в порівнянні з прибутком за останні 12 місяців. Це означає, що компанії потрібно зростання прибутку в 6 раз тільки для того, щоб підтримувати ціну на нормальному рівні в 14-15 разів від розміру прибутку.

Акції компаній, як правило, оцінюються на підставі математичних обчислень і моделей, що враховують прибутковість в якості знаменника. Це означає, що якщо рівень прибутковості сьогодні знаходиться на низькому рівні, то оцінка бізнесу підвищується, а отже, ризик підвищується. Досвід Facebook став прикладом того, що пошук виключно дохідних вкладень може призвести до надмірного ризику.

Ціна первинного розміщення акцій Facebook становила 38 дол. В ході IPO Facebook вдалося залучити понад 16 млрд дол. Вся соціальна мережа при первинному розміщенні акцій оцінювалася в 104 млрд долл. Проте вже на другий день торгів акції Facebook впали нижче ціни розміщення.

Як відзначають експерти агентства Bloomberg, акцій було випущено дуже багато, а ціна розміщення була завищена. Деякі фахівці вважають, що Facebook буде складно збільшувати доходи в умовах зростаючого числа мобільних користувачів.

"Це, як видається, є чітким відображенням того, що було випущено дуже багато акцій, їх оцінка була агресивною і що багато з людей, що вишикувалися в чергу за покупкою паперів, насправді не хотіли їх тримати", - сказав в інтерв'ю Bloomberg головний директор з інвестицій BMO Harris Private Bank Джек Еблін.

Попит на акції Facebook напередодні її IPO був по-справжньому ажіотажним - він як мінімум у п'ять разів перевищував пропозицію. Спочатку Facebook встановила ціновий діапазон для своїх акцій у розмірі 28-35 дол. за папір, але на хвилі ажіотажного попиту спочатку збільшила ціну до 34-38 дол. за акцію, а потім і обсяг розміщення - на 25%.

Вихід Facebook на біржу супроводжувався скандалами. Спочатку торги акціями соціальної мережі на Nasdaq через технічні неполадки почалися на півгодини пізніше, ніж планувалося. Потім з'явилася інформація, що ряд банків, що брали участь в IPO Facebook, незадовго до первинного розміщення акцій отримав інформацію про зниження прогнозу річної виручки соціальної мережі, однак повідомив ці дані лише обраним клієнтам.

Потім виявилося, що банки - співорганізатори IPO Facebook (Goldman Sachs і JP Morgan) паралельно з виведенням компанії на біржу давали її акції позику шортселлерам, що сприяло падінню котируваньFacebook. Вони грали не тільки проти клієнтів, але і проти провідного андеррайтера IPO Morgan Stanley, який у перший день торгів утримував акції Facebook від падіння.

Власне розслідування обставин виходу соціальної мережі на біржу проводять банківський комітет і комітет з фінансових послуг Сенату США.

Проти Facebook в США вже подано кілька судових позовів від інвесторів з вимогою компенсації збитку.

Facebook - одна з найпопулярніших соціальних мереж в світі, в ній зареєстровано більше 900 млн людей. Штаб-квартира компанії розташована в Менло-Парку (Каліфорнія). Кількість активних користувачів Facebook, які хоча б раз на місяць заходять в свій аккаунт, становить не менше 845 млн осіб. Очікується, що в 2012 р. кількість активних користувачів Facebook досягне більше 1 млрд.

Зазначимо, вчора з'явилася інформація, що російська соціальна мережа "ВКонтакте", розчарована результатами IPO Facebook, відклала свій вихід на біржу на невизначений термін.