ua en ru

Кабмін хоче стимулювати розвиток ЖКГ, транспорту, машинобудування і АПК

Автор: RBC.UA
Через півроку після ухвалення закону про стимулювання інвестиційної діяльності в уряді вирішили визначити перелік пріоритетних галузей економіки, які на 19 років отримають податкові пільги. Їх виявилося всього чотири: ЖКГ, транспортна інфраструктура, машинобудування і сільське господарство. У парламентській опозиції упевнені, що пріоритети повинні визначати ринок, а не держава. До того ж податкових пільг за останні роки було надано так багато, що нові преференції можна давати тільки після ревізії попередніх.

Через півроку після ухвалення закону про стимулювання інвестиційної діяльності в уряді вирішили визначити перелік пріоритетних галузей економіки, які на 19 років отримають податкові пільги. Їх виявилося всього чотири: ЖКГ, транспортна інфраструктура, машинобудування і сільське господарство. У парламентській опозиції упевнені, що пріоритети повинні визначати ринок, а не держава. До того ж податкових пільг за останні роки було надано так багато, що нові преференції можна давати тільки після ревізії попередніх. Про це пише видання "Комерсант-Україна".

У розпорядженні видання опинився проект урядового законопроекту про стимулювання притоку інвестицій в економіку, який сьогодні має намір затвердити Кабмін. Закон про стимулювання інвестиційної діяльності в пріоритетних галузях з метою створення нових робочих місць був ухвалений парламентом ще у вересні і набув чинності в січні. Але він не діє, оскільки Кабмін не затвердив перелік сфер економіки, які до 2032 року отримають податкові пільги. На перші п'ять років бізнес звільнять від сплати податку на прибуток, ще через п'ять років підприємства платитимуть його по ставці 8% і лише з 2023 року повернуться до базової ставки, яка до того моменту складе 16%. До 2018 року дається право безмитного ввезення устаткування і можливість вексельного розрахунку по ПДВ з терміном погашення 60 днів. Правда, останню преференцію Мінфін пропонує скасувати.

Документ містить чотири пріоритетні галузі, інвестиції в які дозволять оптимізувати оподаткування. Це агропромисловий і машинобудівний комплекси, ЖКГ і розвиток транспортної інфраструктури. Ще на початку року проект списку пріоритетних галузей був ширший і складався з шести галузей. У ньому були нафтопереробний і паливно-енергетичний комплекси (розвиток енергетичної інфраструктури, зокрема ГТС; видобуток нафти, газу і вугілля; виробництво енергії з альтернативних джерел, біологічних видів палива).

Читайте також: В Україні набувають чинності закони про стимулювання інвестдіяльності

Після проведення консультацій Мінекономрозвитку з Міністерством енергетики і вугільної промисловості перший заступник розділу МЕРТ Анатолій Максюта прийшов до висновку, що немає доцільності "включати ПЕК в перелік пріоритетних галузей". Галузь і так звільнена від сплати податку на прибуток, зокрема при реалізації інвестиційних програм будівництва електро- і газорозподільних мереж, підземних сховищ газу. На що в Міненерго відреагували ремаркою, що без підтримки галузь "не в змозі самостійно функціонувати". Тому вони узгодять проект лише після врахування наданих ними зауважень, говориться в листі заступника міністра Сергія Чеха.

У прес-службі МЕРТ відзначили, що при доопрацюванні документа, окрім розгляду пропозицій зацікавлених держорганів, враховувалися пільги, надані Податковим і Митним кодексами. В той же час, як випливає з протоколу узгодження позицій, пропозиція Мінфіну конкретизувати по галузях види діяльності, які отримають податкові пільги, була відхилена. "Питання узгодження запропонованого в законопроекті переліку пріоритетних галузей вирішуватиметься на засіданні уряду", - додали в прес-службі МЕРТ.

Читайте також: Для розвитку економіки України в 2013-2014 рр. необхідно 380 млрд грн, - Азаров (фото, відео)

Згідно з законопроектом, у кожній пріоритетній галузі визначені напрями надання пільг. У сфері ЖКГ уряд підтримає проекти модернізації тепло- і водопостачання, енергозбереження, переробки сміття. У транспортній сфері очікується будівництво і реконструкція доріг, аеропортів, вокзалів, морських портів. Розвиток обіцяний атомному і ракетно-космічному машинобудуванню, авіа- і суднобудуванню, виробництву сільськогосподарського і гірського устаткування. Пільги отримають проекти у сфері виробництва продовольства, дитячого харчування і натуральних оболонок для харчових продуктів. Кожен проект розглядатиметься і затверджуватиметься Кабміном, у тому числі і перелік устаткування, який імпортуватиметься безмитно. "Я був на нарадах, і не думайте, що хтось щось тут лобіював, - заявив перший заступник голови Держслужби з питань підприємництва Олександр Потімков. - Це ті галузі, які дадуть найбільший соціально-економічний ефект, і де можливо створити найбільшу кількість робочих місць".

Читайте також: Держпрограма активізації економіки - зростання ВВП на 2,5-3,4% в 2013 р

Уряд переглянув і критерії, яким повинні відповідати інвестиційні проекти. Їх вартість для крупного бізнесу повинна перевищувати 12 млн євро (зараз - 3 млн євро), а кількість створених нових робочих місць - 250 (150). Параметри для середніх (1 млн євро; 50 робочих місць) і малих підприємств (500 тис. євро; 25 робочих місць) залишилися колишніми.

У Мінінфраструктури не підтримали збільшення ліміту створення робочих місць, оскільки при будівництві мостових переходів нові робочі місця можуть і не бути створені. За словами керівника секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрія Забловського, уряд намагається підтримати одні і ті ж галузі, а ефекту немає. "Ось діє закон "Про експеримент у галузі суднобудування". Але він не працює через відсутність підзаконних актів і хронічного браку грошей", - говорить експерт. Він упевнений, що необхідна підтримка галузей, яка дасть ефект і в суміжних галузях, наприклад через зв'язок металургії з будівництвом і машинобудуванням.

Читайте також: Прасолов визначив шість пріоритетів розвитку економіки на 2013-2014 рр

Крім того, додає Забловський, підприємства часто потребують не підтримки, а прозорих правил, своєчасного повернення ПДВ, доступу до дешевих кредитів і зниження адміністративного тиску. "Це дасть в рази більший ефект, ніж податкові пільги. Жодному підприємству за 20 років пільги не принесли відчутного ефекту", - стверджує заступник голови парламентського комітету з питань економічної політики Ксенія Ляпіна ("Батьківщина"). Вона вважає, що не чиновники в уряді повинні встановлювати галузі для підтримки, а ринок. "Був у нас закон "Про експеримент у металургійному комплексі", так його Віктор Пінчук просив скасуваим, оскільки проти його підприємств почалися антидемпінгові розслідування", - згадує Ляпіна. Втім, її колега по комітету Сергій Кальцев (Партія регіонів) вважає, що в умовах дорогих кредитних ресурсів галузям, що вимагають великих інвестицій, таким як авіа- і суднобудування і ЖКГ, необхідна держпідтримка. "Ми відстали в технологічному розвитку, потрібно завозити і впроваджувати нові технології, а також створити преференції для їх впровадження, - упевнений він. - Але спершу я б все-таки провів ревізію податкових пільг". Ще в минулому році Державна податкова служба обіцяла провести ревізію податкових пільг і запропонувати скасування неефективних преференцій. Ця норма була включена в програму активізації економіки на 2013-2014 роки, але у результаті була виключена з неї.