ua en ru

Кредит ЄБРР у 308 млн євро на реконструкцію газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород буде виділений у вересні

Автор: RBC.UA
Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) відкриє кредитну лінію у 308 млн дол. для модернізації української газотранспортної системи (ГТС) у вересні 2013 р. Про це сьогодні під час прес-конференції повідомив міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький, передає кореспондент РБК-Україна.

Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) відкриє кредитну лінію у 308 млн дол. для модернізації української газотранспортної системи (ГТС) у вересні 2013 р. Про це сьогодні під час прес-конференції повідомив міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький (на фото), передає кореспондент РБК-Україна.

Читайте також: ЄББР знову погіршив прогноз по ВВП України у 2013 р

"За результатами круглого столу було прийнято рішення на рахунок прискорення надання грошей у розмірі 308 млн дол. для модернізації української газотранспортної системи такими інститутами, як ЄБРР і Європейський інвестиційний банк (ЄІБ). За технічною складовою цього питання все відпрацьовано, і ми очікуємо, що у вересні цього року ми відкриємо цю кредитну лінію. Це стосуватиметься, передусім, модернізації та реконструкції магістрального газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород", - сказав Ставицький.

За даними прес-служби Міненерговугілля, вартість реконструкції газопроводу, за попередніми оцінками, становитиме 519 млн дол., з яких 308 млн дол. - гроші ЄБРР і ЄІБ, а решта - кошти НАК "Нафтогаз".

Нагадаємо, рішення про виділення кредиту ЄБРР було прийнято в лютому у Брюсселі. Зазначалося, що першим етапом реконструкції ГТС стануть роботи з модернізації газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород, який передбачає реконструкцію української ділянки газопроводу і розрахований на три роки. Загальний обсяг інвестицій у перший етап оцінюється у 538,87 млн дол.

Читайте також: Обсяг імпорту газу у 2013 р. може бути знижений до 30-32,5 млрд млрд куб. м, - Ставицький

Магістральний експортний газопровід Уренгой-Помари-Ужгород з'єднує газові родовища півночі Західного Сибіру з Ужгородом. Далі газ транспортується кінцевим споживачам у Центральній і Західній Європі. Перетинає російсько-український кордон північніше міста Суми. По території України газ транспортується до компресорної станції в районі Ужгорода на кордоні зі Словаччиною та до менших компресорних станцій на кордоні з Угорщиною та Румунією. Трубопровід перетинає Уральський хребет і більше 600 річок, включаючи Об, Волгу, Дон і Дніпро.

Протяжність української ділянки газопроводу Уренгой-Помари-Ужгород становить 1160 км, діаметр труби - 1420 мм.

Як відомо, пріоритетними проектами модернізації та реконструкції ГТС України є західний транзитний коридор (газопроводи "Союз", Уренгой-Помари-Ужгород і "Прогрес") і південний (газопроводи Єлець-Кременчук-Кривий Ріг, Ананьєв-Тирасполь-Ізмаїл).

Також сьогодні глава Міненерговугілля не виключив і варіанту приватизації української ГТС. "Чи буде приватизація, можна буде говорити тільки після прийняття закону. Але законопроект дозволяє проводити приватизацію", - зазначив він. За словами Ставицького, тільки після прийняття законопроекту йтиметься про конкретні пропозиції про приватизацію або інші види реформування НАК "Нафтогаз".

Читайте також: Арбузов сподівається на прийняття ВР законопроекту про скасування заборони на оренду ГТС України

При цьому питання про формат майбутнього консорціуму буде вирішено до кінця поточного року, уточнив міністр. "Що стосується питання двостороннього або тристороннього консорціуму, то це питання буде вирішено в цьому році. Час вже пройшов, і необхідно приймати рішення" - заявив Ставицький.

"Коли буде прийнятий закон, ми будемо розглядати різні варіанти. Ми ведемо не тільки тристоронні або двосторонні переговори, а й інші переговори. А цей закон дасть можливість зацікавленим компаніям і інвесторам взяти участь у переговорах. А якщо говорити про якісь махінації, то хочу вас запевнити, що уряд стояв і стоїть на тому, що всі процедури щодо приватизації або інших справ навколо "Нафтогазу" повинні проходити максимально прозоро", - зазначив Ставицький.

Нагадаємо, наприкінці квітня у Верховній Раді був зареєстрований проект закону №9737 про реформування НАК "Нафтогаз". Про суть майбутнього реформування "Нафтогазу" в січні на форумі в Давосі заявляв Президент України Віктор Янукович. За його словами, компанія буде розділена на кілька підприємств, на базі яких створять акціонерні товариства.

Читайте також: Суд зобов'язав "Нафтогаз" повернути до ГТС 4,75 млрд куб. м газу

Янукович також зазначав, що розвитку цих підприємств буде сприяти принцип державно-приватного партнерства, який зараз застосовується в Україні.

Як повідомлялося, аудиторська компанія Ernst&Young розробить концепцію реформування НАК "Нафтогаз України" за 9,995 млн грн.

Нагадаємо, 7 травня 2012 р. набрав чинності закон, що вносить зміни до закону "Про трубопровідний транспорт" щодо реформування нафтогазового комплексу. Закон, зокрема, передбачає, що реорганізація держпідприємств, дочірніх підприємств НАК "Нафтогаз України", що здійснюють діяльність із транспортування магістральними та/або розподільними трубопроводами, зберігання в підземних газосховищах, і самого "Нафтогазу" здійснюється за рішенням Кабміну. Крім того, закон передбачає встановлення заборони на приватизацію держпідприємств, дочірніх підприємств "Нафтогазу".

Читайте також: Законопроект про приватизацію НАК "Нафтогаз України" не можна інтерпретувати як поступку Росії, - джерело

Питання про майбутнє української ГТС є дуже важливим у контексті українсько-російських енергетичних взаємин. РФ і Україна вже більше року безрезультатно обговорюють можливість коригування газових контрактів, підписаних у 2009 р. Після зміни політичного керівництва Україна стала заявляти про кабальність і невигідність цих контрактів. Київ наполягає на зміні ціни поставок російського газу до країни. Своєю чергою, "Газпром" хоче отримати контроль над українською газотранспортною системою.

Раніше посол РФ в Україні Михайло Зурабов заявляв, що Росія може гарантувати Україні прокачування 60 млрд куб. м газу на рік по газотранспортній системі (ГТС) України за умови створення двостороннього газотранспортного консорціуму.

Проте до цих пір сторони так і не змогли дійти компромісу в цьому питанні: Україна заявляє про своє бажання створити тристоронній консорціум для управління ГТС за участю Росії і ЄС, у той час як "Газпром" не хоче участі ЄС у цьому проекті.

Читайте також: Росія приєднається до управління ГТС, тільки якщо Україна вийде з Енергетичного союзу, - Медведєв

Раніше джерела в "Газпромі" повідомляли, що Росія і Україна приступили до переговорів про створення двостороннього консорціуму з управління українською газотранспортною системою. Однак на саміті Україна-ЄС 25 лютого у Брюсселі було підписано меморандум про зацікавленість Євросоюзу в українській ГТС. Представники Євросоюзу висловили значну зацікавленість у створенні тристороннього газотранспортного консорціуму.

Прем'єр-міністр Микола Азаров заявляв, що модернізація української ГТС обійдеться в 4,5 млрд євро. При цьому пропускна здатність ГТС збільшиться приблизно на 30%. Більше того, прем'єр упевнений, що ані "Північний потік", ані "Південний потік" не мають і не можуть мати надійних газосховищ, резерви яких могли б бути задіяні в період особливо низьких температур, а в Україні такі сховища є.

Нагадаємо, наприкінці квітня Кабінет міністрів України затвердив прогнозний баланс надходження і розподілу природного газу на 2013 р. на рівні 60 млрд куб м.

Читайте також: Україна може стати центрально-європейським газовим хабом, - Ставицький