ua en ru

У ВР зареєстрований законопроект про особливості оренди чи концесії держоб'єктів ПЕК

У Верховній Раді України (ВР) зареєстрований законопроект "Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності". Документ, зокрема, передбачає заборону продажу на конкурентних засадах (земторгах) земділянок державної чи комунальної власності або права на них "у разі передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності".

Основними положеннями законопроекту (№ 8705 від 17.06.2011 р.), ініційованого фракцією ПР, є наступні:

1. Проведення підготовки до передачі в оренду чи концесію об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що передбачає: організаційно-технічні заходи, на підставі яких визначається розмір, терміни внесення і напрямки інвестицій, які забезпечать беззбиткову діяльність; виявлення державного майна, яке може бути передано в оренду, в концесію; виявлення іншого державного майна, яке тимчасово не використовується, та розроблення пропозицій щодо умов його подальшого використання або консервації у встановленому порядку; виділення зі складу підприємств структурних підрозділів, які можуть функціонувати як окремі підприємства; здійснення інших заходів, визначених законодавством.

2. Об'єктами передачі в оренду або концесію згідно з проектом закону є:
- цілісні майнові комплекси;
- системи цілісних майнових комплексів підприємств, які забезпечують (призначені) та достатні для провадження господарської діяльності у сферах видобування кам'яного вугілля та лігніту (бурого вугілля), його переробки;
- майнові комплекси структурних підрозділів підприємств (філій, цехів, дільниць), які є достатніми для самостійного здійснення господарської діяльності у зазначених сферах.
Перелік об'єктів визначається уповноваженим органом управління.

3. Виходячи з принципу підвищення функціональної та контролюючої ролі уповноваженого органу управління паливо-енергетичним комплексом, Закон закріплює за ним право прийняття рішень щодо передачі в оренду чи концесію об'єктів паливно-енергетичного комплексу, при цьому чітко встановлює до яких об'єктів це стосується.

4. З метою збереження керованості та реалізації державної політики у розвитку галузі протягом усього процесу передачі в оренду чи концесію об'єктів паливно-енергетичного комплексу, уповноважений орган управління здійснює функції з управління, а після передачі - функції моніторингу економічної діяльності та виконання суттєвих умов договорів оренди або концесії.

5. Встановлено перелік суттєвих умов, які обов'язково повинні містити договори. Такі умови, зокрема, встановлені у господарській, економічній, соціальній, екологічній сферах діяльності та чітко і прозоро регулюють відносини в цих сферах.

6. Закон унормовує не тільки порядок участі інвесторів у процесі передачі в оренду чи концесію об'єктів паливно-енергетичного комплексу, а і визначає критерії та умови повернення державного майна з користування в разі неналежного виконання інвестором суттєвих умов договорів оренди або концесії, чи неефективного використання об'єктів.

7. З метою забезпечення рівної економічної відповідальності підприємств усіх форм власності за наслідки закриття підприємств паливно-енергетичного комплексу, законом запропоновано створення фінансового резерву для закриття державних підприємств, що зменшить загальне навантаження на державний бюджет.

Також передбачається залучення недержавних інвестицій для технічного переобладнання й оновлення основних фондів виробництва, поліпшення фінансово-економічного стану підприємств паливно-енергетичного комплексу.

На думку авторів, реалізація проекту сприятиме поліпшенню економічної ситуації на підприємствах паливно-енергетичного комплексу, створенню конкурентного середовища.