ua en ru

ВР ввела екологічний податок на утилізацію знятих з експлуатації авто

Верховна Рада України (ВР) прийняла в другому читанні і в цілому депутатський проект закону № 11259, яким вводиться екологічний податок на утилізацію автомобілів. "За" законопроект "Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів" проголосували 233 народних депутата з мінімально необхідних 226.

Верховна Рада України (ВР) прийняла в другому читанні і в цілому депутатський проект закону № 11259, яким вводиться екологічний податок на утилізацію автомобілів. "За" законопроект "Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів" проголосували 233 народних депутата з мінімально необхідних 226.

Також Рада прийняла в першому читанні урядовий проект закону № 0936 "Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів", за який проголосували 233 народних депутата.

Відповідно до закону, базова ставка збору для легкових автомобілів складе 5,5 тис. грн, а для вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки - 38 тис. грн. Підсумкова сума утилізаційного збору залежатиме від спеціального коефіцієнта. Для нових легкових автомобілів значення коефіцієнта становить 86-550% від базової ставки (4,73-30,2 тис. грн) залежно від об'єму двигуна, а для машин старше трьох років - 530-3501% (29,1-192, 5 тис. грн). Для нових вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки коефіцієнт складе 50-290% (19-110,2 тис. грн), а для старих - 88-1180% (33,4-448,4 тис. грн).

Відповідно до закону, вітчизняні виробники автомобілів, що мають повний цикл виробництва, зможуть проводити утилізацію самостійно. Збір, сплачений ними, буде направлятися на спеціальний банківський рахунок, з якого можна буде фінансувати організацію утилізаційних потужностей. Таких підприємств в Україні зараз лише два: "Укравто" і "Богдан". Голова правління Запорізького автозаводу (входить в "Укравто") Микола Євдокименко вчора відмовився коментувати документ до моменту його вступу в силу, а в корпорації "Богдан" раніше заявляли про підтримку цього законопроекту.

Також, закон передбачає створення при Міністерстві екології та природних ресурсів фонду охорони навколишнього середовища, куди і буде зараховуватися 70% надходжень від податку. Плануються надходження до бюджету на рівні 2 - 2,5 млрд грн.

Законом передбачено, що платниками податку з утилізації знятих з експлуатації ТЗ є особи, які здійснюють ввезення на митну територію України транспортні засоби та кузови у митному режимі імпорту і виробництво (виготовлення) транспортних засобів на митній території України; набувають транспортні засоби в осіб, які не є платниками цього податку.

Зазначимо, що за даними міністра екології та природних ресурсів Олега Проскурякова вже в 2013 р. в Україні може запрацювати програма утилізації старих автомобілів. За його словами, заборонити користуватися старими автомобілями відразу не можна, оскільки такими авто користується дуже великий відсоток українського населення.

Нагадаємо, що минулого року Україну стрясали дискусії про введення утилізаційного збору на автомобілі. Кабмін пропонував поширити збір не тільки на російських (бо як Росія першою ввела утилізаційний збір щодо українських автомобілів), а й інших імпортерів. При цьому вітчизняні автовиробники від нього повинні бути звільнені.

У листопаді 2012 р. Верховна Рада України прийняла в першому читанні за основу депутатський проект закону № 11259, який пропонував введення екологічного податку на утилізацію автомобілів - законопроект "Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів". Згідно з законопроектом "Про внесення змін до Податкового кодексу та деяких законодавчих актів щодо утилізаційного збору", базова ставка збору для легкових автомобілів повинні була скласти 5,5 тис. грн, а для вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки - 38 тис. грн.

Підсумкова сума утилізаційного збору залежала б від спеціального коефіцієнта. Для нових легкових автомобілів значення коефіцієнта становить 86-550% від базової ставки (4,73-30,2 тис. грн) залежно від об'єму двигуна, а для машин старше трьох років - 530-3501% (29,1-192, 5 тис. грн). Для нових вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки коефіцієнт складе 50-290% (19-110,2 тис. грн), а для старих - 88-1180% (33,4-448,4 тис. грн).

Вітчизняні виробники автомобілів, що мають повний цикл виробництва, змогли б проводити утилізацію самостійно. Збір, сплачений ними, прямував б на спеціальний банківський рахунок, з якого можна буде фінансувати організацію утилізаційних потужностей. Таких підприємств в Україні зараз лише два: "Укравто" і "Богдан".

Законопроект передбачає створення при Міністерстві екології та природних ресурсів фонду охорони навколишнього середовища, куди і буде зараховуватися 70% надходжень від податку. Плануються надходження до бюджету на рівні 2-2,5 млрд грн.

Однак учасники авторинку висловили стурбованість ухваленням цього законопроекту за основу і провели серію акцій протесту. На їх думку, принципові умови законопроектів знову створюють законодавчі преференції для обраних і не спрямовані на розвиток української автомобільної галузі. Своє несхвалення ініціативи також висловлювали в ЄС.