ua en ru

Рада запустила процес реформування "Нафтогазу"

Сьогодні народні депутати підтримали в першому читанні законопроект №4116а "Про внесення змін у деякі закони України щодо реформування системи управління єдиною газотранспортною системою України".

Сьогодні народні депутати підтримали в першому читанні законопроект №4116а "Про внесення змін у деякі закони України щодо реформування системи управління єдиною газотранспортною системою України".

Кабмін у даному законопроекті пропонує внести зміни до статті 44 закону україни "Про нафту і газ", передавши функції з оперативно-технологічного управління українською ГТС від державного підприємства оператора єдиної газотранспортної системи України.

Законопроект також встановлює, що функції оператора ГТС України можуть бути закріплені за суб'єктом господарювання, засновником і власником якого може виступати виключно держава чи держава (володіння не менш як 51% корпоративних прав) та юридична особа (юридичні особи), яке належить та контролюється резидентами країн Європейського союзу, США чи Європейського енергетичного співтовариства і є оператором системи транспортування газу або членом європейської мережі операторів системи транспортування газу.

Крім того, проект закону передбачає, що згідно з рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у нафтогазовому комплексі, функції оператора підземного сховища газу можуть бути відокремлені та покладені на окреме підприємство - оператора підземного сховища газу.

Вчора голосування за урядовий законопроект №4116а провалилося. "Був присутній при обговоренні і голосуванні в залі Ради. Сумна картина. З регіонами все зрозуміло - вони прямо говорять, що вимагають участі Росії в управлінні українською ГТС. А ось позиція "Свободи" здивувала - чергова порція популізму на тему", - бідкався голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв.

Сьогодні "Свобода" все ж підтримала проект у першому читанні. Фактично у фракції є лише одне зауваження до документа - склад акціонерів оператора повинен затверджуватися Радою. Для чого це потрібно, пояснив лідер "Свободи" Олег Тягнибок. "Щодо законопроекту... ми пропонуємо, щоб складу акціонерів оператора затвердила Верховна Рада. Щоб не сталося так, що акціонером може виявитися "Газпром". Тим більше що в 144 європейських газових компаніях акціонером є ця російська компанія. Залучаючи європейців, є загроза залучити російський "Газпром". Тому парламент повинен визначати оператора, тобто того, з ким ми будемо підписувати контракт. Закликаю всіх в цей складний час об'єднатися і діяти в інтересах України!" - зазначив Тягнибок.

За його словами, до другого читання поправки, які вимагає "Свобода", будуть враховані урядом.

Голова правління альянсу "Нова енергія" Валерій Боровик в коментарі РБК-Україна зазначив, що поправки фракцій, швидше за все, будуть враховані до другого читання, але сильно законопроект не змінять. "Думаю, що будуть внесені зміни, подані різними депутатськими фракціями, але основа залишиться така ж", - сказав він. Тим не менш, контроль Ради за складом акціонерів, на думку експерта, може ускладнити діяльність оператора: "Претензії при зміні Конституції, з одного боку, логічні, а з іншого це вводить додаткові проблеми в діяльність фактично відокремленого суб'єкта. Питання це дискусійне. Немає в ньому і плюсів і мінусів великих".

Експерт у сфері енергетики Валентин Землянський також не бачить особливої проблеми у вимозі "Свободи". "Проблема полягає в іншому. Проблема полягає в технічному узгодження дій двох операторів. Потрібно розуміти, що у нас ГТС - це єдиний комплекс разом з підземними сховищами газу. Поділ на 2 частини - не найкращий варіант. У разі приватизації, акціонування може потенційно виникнути корпоративний конфлікт між власниками. З точки зору вартості такої компанії - вона буде нижче, якщо буде окремо ГТС, окремо ПСГ", - сказав Землянський РБК-Україна.

Ще один енергетичний експерт Дмитро Марунич вважає, що питання тут полягає в торзі між Кабміном і фракціями. "Йде перетягування канату між різними гілками влади - кожен хоче показати, що щось значить... Буде йти торг", - сказав РБК-Україна експерт.

Голова комітету Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, народний депутат фракції "Батьківщина" Микола Мартиненко сьогодні запевняв, що ГТС залишиться у власності держави. "Цей законопроект дає можливість в майбутньому передавати в концесію або в оренду оператору, який буде виконувати диспетчерські функції, управління газотранспортною системою. Склад власності цього оператора передбачає, що контрольний пакет обов'язково повинен бути за державою, іншу частину власності можуть мати тільки європейські компанії і компанії з США", - цитує його слова прес-служба "Батьківщини".

За словами Мартиненка, залучення до української ГТС великих європейських компаній, які одночасно є споживачами російського газу, дозволить отримати можливість залучити інвестиції для реконструкції ГТС, а також відкриє можливість закупівлі газу європейськими споживачами на кордоні Росія-Україна.

Експерт Валерій Боровик також відзначає переваги від залучення західних компаній до української ГТС: "найголовніше - це прозорість діяльності компанії, менше корупції, більша захищеність під європейською парасолькою. Це інші більш зрозумілі і прозорі правила гри, до речі, з великим капіталом".

Нагадаємо, раніше Кабмін вирішив реорганізувати "Нафтогаз України", який надалі повинен буде займатися лише реалізацією природного газу, створивши ПАТ "Українська газотранспортна система", яке буде займатися виключно транспортуванням газу, і ПАТ "Українські газові сховища", яке буде займатися зберіганням газу.

Сергій Гвоздков