ua en ru

Прозорі приватизаційні аукціони збільшують прибуток держави в рази, - експерт

Причиною успішного продажу державних пакетів акцій "Закарпаттяобленерго" і "Вінницяобленерго" є прозорість аукціонів і наявність конкуренції, вважає віце-президент Центру досліджень корпоративних відносин В'ячеслав Бутко.

Як повідомлялося, 26 листопада на Українській міжбанківській валютній біржі відбувся аукціон з продажу 25% акцій енергопостачальної компанії "Закарпаттяобленерго", в якому взяли участь інвестиційні компанії "Фортуна" та "Бізнес-Інвест".

При початковій ціні пакета в 62 млн грн, 25% акцій компанії були продані за 255 млн грн. "Завдяки відкритому аукціону перевищення кінцевої ціни над стартовою склало 211%", - зазначає експерт.

У той же час при продажу контрольного пакету акцій "Закарпаттяобленерго" у 2012 р. при стартовій ціні в 135 млн грн держава отримала лише 140,7 млн грн. "Тоді на 4% більше від стартової ціни запропонувала компанія "Енергетична Україна ТВ", яка і стала переможцем конкурсу. Другий учасник - ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" - не проявив реального інтересу до торгів", - нагадав експерт.

27 листопада відбувся ще один аукціон з продажу 25% акцій компанії "Вінницяобленерго", в якому взяли участь чотири претенденти на придбання цього пакета. При стартовій ціні пакета 81,75 млн грн, він був проданий за 112,73 млн грн. Перевищення ціни продажу над стартовою ціною склало 38%.

При цьому Бутко нагадав, що в 2012 р. 50% акцій "Вінницяобленерго" було продано ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" всього за нього 176,2 млн грн при стартовій вартості 167,65 млн грн, а зростання ціни склало всього 5%.

"Нинішні результати проведення відкритих аукціонів з продажу державних пакетів акцій энергогененирующих підприємств різко контрастують з передачею в приватні руки енергооб'єктів в 2011-2013 роках, - зазначає експерт, пояснюючи це тим, що в попередні роки дані стратегічні для національної безпеки підприємства продавалися не на аукціонах, а на конкурсах".

При цьому, Бутко нагадує, що Фондом держмайна навмисно затверджувалися такі умови приватизації - "під конкретного покупця", - при яких цей конкретний покупець не відчував конкуренції, відповідно міг придбати об'єкт за ціною, нижче ринкової. "Відповідно, державний бюджет надходили суми, що не відповідають ринковій вартості продаваних об'єктів", - зазначає експерт.

"В умовах різкого зниження макроекономічних показників, зростання бюджетного дефіциту, військового протистояння на сході України ФДМ не має права продовжувати порочну практику минулих років, коли здійснювалися адресні продажу стратегічних для національної безпеки об'єктів. Приватизація державної власності повинна бути організована на засадах змагальності, відкритості, чесності та прозорості. Створення максимально конкурентних умов дозволить продати пакети акцій великих вітчизняних підприємств за високою ціною, забезпечивши надходження до державного бюджету. Що ми бачимо на прикладах продажу держпакетів акцій "Закарпаттяобленерго" і "Вінницяобленерго"", - впевнений Бутко.

Він також нагадав, що однією з головних цілей ФДМ є продаж державного майна приватним інвесторам за максимально можливою ціною.

"Одним з основних принципів проведення приватизації є досягнення максимального економічного ефекту від продажу об'єктів держвласності. Як показує практика, це можливо виключно за умови проведення відкритих аукціонів, єдиним критерієм визначення переможця в яких є найвища ціна, запропонована одним з претендентів на купівлю держпакетів акцій", - вважає Бутко.