ua en ru

Лев Парцхаладзе: “Новий закон про містобудівну діяльність робить замовником будівництва не забудовника, а місто”

Автор: RBC.UA
За словами розробників, новий закон про регулювання містобудівної діяльності понизить корупцію в дозвільній системі для будівництва на 90%, прискорить темпи будівництва і понизить собівартість будівництва на 10-20%. Про ці та інші перспективи дії реформаторського закону про регулювання містобудівної діяльності РБК-Україна розповів Глава ради директорів Конфедерації будівельників України (КБУ) Лев Парцхаладзе.

РБК-Україна: Пройшло вже більше двох місяців з моменту набуття чинності закону про регулювання містобудівної діяльності. Які перші результати дії цього закону?
Лев Парцхаладзе: Сьогодні головне завдання, аби закон почав працювати в повному обсязі. Закон набрав чинності, але без прийняття Кабінетом міністрів низки положень він повністю не виконуватиметься. На сьогодні має бути прийняті 27 підзаконних актів уряду. І зараз йде кропітка робота з розробки цих документів.
КБУ також підключається до роботи з розробки підзаконних актів. І ми вдячні Кабміну, профільному комітету парламенту за те, що до цієї роботи підключаються фахівці конфедерації, і думка будівельників враховується.
На сьогодні більшість документів вже прийнята, серед них: порядок введення в експлуатацію закінчених об'єктів, порядок виконання будівельних робіт, порядок проведення підготовчих робіт і порядок внесення плати за видачу сертифікатів, який видаються в разі введення в експлуатацію, і інше. Ми погодили з міністерством порядок віднесення об'єктів до категорій складності від 1 до 5, порядок затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи.
Зараз обговорюється документ, який ми вважаємо дуже важливим, - закон про відповідальність за порушення в містобудівній сфері не лише будівельників, але і чиновників. Тому що закон дає більше свободи будівельникам, і важливо, аби будівельники також розуміли свою підвищену відповідальність перед громадськістю. Також ми з міністерством вже затвердили положення про містобудівний кадастр і порядок атестації будівельників по окремих видах робіт.
Залишилося прийняти ще декількох підзаконних актів, які розроблені і узгоджуються на даному етапі.
РБК-Україна: Критики закону стверджують, що закон знімає відповідальність із забудовників, оскільки скасовує експертизи.
Л.П.: Всі експертизи - археологічна, екологічна, архітектурна - зберігаються. Ми просто перенесли ці експертизи на етап розробки зонінга. Спочатку місто має бути промальоване, публічно обговорене і погоджене. Замовником при цьому виступає міська адміністрація, яка вирішує, скільки має бути дитячих садів, аптек, стадіонів, продуктових магазинів, житлових будинків, торгівельних і офісних центрів, готелів, заводів. Це все промальовувалося в такому новому документі як зонінг.
Раніше власник земельної ділянки, або той, хто хотів його отримати, спочатку оформляв землю на себе, а вже потім думав, що на ній будувати. Тепер же міська влада сама повинна намалювати і розділити все місто по зонах, і чітко прописати, що і як повинно будуватися в кожній зоні, на кожній земельній ділянці, які параметри мають бути у об'єкта, які обмеження. Таким чином, розвиток міста промальовувався з обмеженнями, з цільовим призначенням, щільністю забудови, поверховістю.
Коли цей принцип діятиме, тоді зловживання і корупція зведуться до нуля. Адже зараз, по суті, від чиновника залежить дати вам дозвіл на будівництво 9-і поверхового будинку або 30-і поверхового. І це ключова відмінність від того, що було раніше.
РБК-Україна: Чи не заморозить розвиток міста складання такого документа?
Л.П.: У законі прописано, що на розробку зонінга виділяється рік з моменту ухвалення закону. Рік - це не так вже багато. Тому важливо підсилити відповідальність глав місцевих адміністрацій і головних архітекторів міст за підготовку зонінга. Наша пропозиція, аби зміни до зонінга вносилися не частіше, ніж раз в 5 років.
Наприклад, у Києві за останні 3,5 роки було внесено 1,5 тисячі змін в генплан. Лазівка була - і її використовували. Документ такої важливості повинен затверджуватися вищою інстанцією, ніж місцева порада, наприклад, генплан і зонінг Києва - на рівні Кабміну.
Складання зонінга залежить від місцевих адміністрацій. Цей документ на 90% уб'є корупцію в будівництві - на видачі земельних ділянок, на інших позиціях. Також позбавляються можливості спілкуватися з будівельними компаніями безпосередньо і давити на них екологічні інспекція, санстанція. Оскільки при складанні зонінга всі інспекції спілкуються не з приватними компаніями, а з державними адміністраціями, то відпадає корупційна складова.
Ще одним важелем контролю над місцевими адміністраціями і радами є громадські слухання, які також проходять на етапі створення зонінга. І вже на цьому етапі, а не на етапі будівництва вирішуються всі можливі суперечливі питання. Будівельник приходить лише на готовий проект і документацію. І це один з ключових моментів в реформаторському будівельному законі.
Важливо, що у інвестора буде можливість в режимі он-лайн поглянути проекти, які місто може запропонувати, що надалі дозволить йому швидко прийняти рішення, отримати необхідну дозвільну документацію і почати будувати. Також інвесторові не потрібно буде багато часу витрачати на "пробіжку" по кабінетах за підписами і дозволами, готувати проекти на виділені ділянки. Потрібно буде лише запропонувати краще рішення по реалізації міського плану забудови конкретної ділянки і - будувати за правилами.
Те, що такі нововведення прийняті законодавчо, ми вважаємо великим досягненням в діяльності КБУ.
РБК-Україна: Який статус в Конфедерації будівельників? Чи бере участь організація в засіданнях уряду?
Л.П.:5 квітня 2011 р. ми провели об'єднувальний з'їзд - УБА, Будівельної палати і Асоціації виробників будівельних матеріалів.
Сьогодні в конфедерацію входять близько 700 холдингових компаній і громадських організацій, що складає до 90% найбільших організацій у будівельній галузі України. Наша мета - захист інтересів учасників будівельного ринку, поліпшення інвестиційного клімату в країні.
РБК-Україна: Чи будуть укладені певні бізнес-домовленості між учасниками КБУ?
Л.П.:В конфедерації зібрані і виробники будматеріалів, і будівельники, і девелопери, і інші гравці ринку, які, звичайно, матимуть більш простій і швидкий доступ один до одного в рамках Конфедерації. Звичайно ж, між ними постійно вестимуться переговори по співпраці і оптимізації діяльності для розвитку ринку.
РБК-Украина: Хто ініціював створення Конфедерації?
Л.П.: Ця ідея обговорювалася вже декілька років керівниками будівельних асоціацій. Деякий час нам всім знадобилося на осмислення цієї ідеї, переговори. Кілька місяців тому, за ініціативою Володимира Поляченко, ми відновили переговори, і 5 квітня 2011 р. Конфедерація була створена.
Чому Українська будівельна асоціація вирішила об'єднатися у КБУ? Криза підштовхнула нас. Адже, у всіх будівельників одні завдання. Ми бачимо величезні можливості в діяльності КБУ. Ми стали фактично єдиною професійною асоціацією, яку визнає уряд. І уряду також важливо мати нормальний прямий контакт з представниками ринку, які генеруватимуть ідеї по розвитку ринку, залученню інвестицій в галузь і країну і виконувати державні програми, як під Євро-2012, так і під масове будівництво житла, і розвиток інфраструктури.
РБК-Україна: Які законодавчі ініціативи ініціюватиме КБУ?
Л.П.: Необхідно на державному рівні стимулювати інвестиції в будівництво.
У цьому питанні в Україні доки немає правильного стратегічного підходу. Наприклад, Українська будівельна асоціація планово брала участь в інвестиційних виставках за кордоном протягом декількох років. Ключовою міжнародною виставкою по нерухомості є МІПІМ в Каннах. Туди приїжджають провідні інвестори світу. Краснодарський край, наприклад, за один день роботи на цій виставці підписав договорів на 1 млрд дол. Таку роботу треба вести з правильним державним підходом, треба мати державну стратегію залучення зарубіжних і місцевих інвестицій в будівництво. Ми плануємо дуже серйозно працювати в цьому напрямі в тісній співпраці з державними органами.
Адже, не дивлячись на те, що дно кризи вже відчутно, відновлення буде довгим і непростим. У питанні розвитку міста дуже багато що зав'язане на будівництві: будуєш торгівельний центр - є робочі місця, будуєш будинок - є робочі місця. Ми підрахували, що на будівництві лише одного будинку працюють до 40 суміжних компаній. Є робочі місця, з'являються можливості зароблені засоби вкладати в будівництво власного житла. Необхідно стимулювати можливості населення, робити іпотеку надійною і доступною. На сьогодні іпотека під 18-20% - це самогубство. Це недоступне для людей.
Сьогодні дуже мало державних програм і інвестицій в будівництво житла. Необхідно будувати доступне житло - люди цього дуже чекають.
Ще одне питання - це величезна кількість недобудов по Україні. Якщо це питання не вирішити - нас чекає черговий колапс. Адже від ситуації, коли добудувати будинки неможливо, страждають і банки, і будівельні фірми, і інвестори.
Найближчим часом ми хочемо підняти питання оновлення житлового будинку - це цікаво містам -мільйонникам особливо в старій частині міст, де знаходяться 5-поверхові "хрущовки". У Москві, наприклад, така програма вже завершена.
Багато будівель, яким потрібний капітальний ремонт. Необхідно будувати нові будівлі. За нашим законодавством, в рамках програм оновлення житлофонду, існує правило переселення по кількості прописаних людей. А краще вводити коефіцієнт міни, при якому маючи, наприклад, квартиру площею 100 кв. м при переселення власник отримує квартиру на 130 кв. м в новому будинку.
Це лише декілька прикладів з того, що Конфедерація планує підготувати для обговорення і прийняття на законодавчому рівні в Україні.

Спілкувався Віталій Рабіновіч