ua en ru

Микола Горобинський: Після Революції гідності на митниці був період "махновщини", зараз такого немає

Микола Горобинський: Після Революції гідності на митниці був період "махновщини", зараз такого немає М. Горобинський
Автор: RBC.UA
Через воєнні дії на Донбасі та падіння курсу гривні відбувається падіння експортно-імпортних операцій. Начальник Львівської митниці Микола Горобинський розповів РБК-Україна про обсяги падіння товарообігу по його митниці, про контрабанду та люстрацію.

Через воєнні дії на Донбасі та падіння курсу гривні відбувається падіння експортно-імпортних операцій. Начальник Львівської митниці Микола Горобинський розповів РБК-Україна про обсяги падіння товарообігу по його митниці, про контрабанду та люстрацію.

РБК-Україна: Скільки працівників митниці були звільнені з часу вашого призначення у зв'язку з дією закону про люстрацію?

Микола Горобинський: Зі Львівської митниці, відповідно до прямої норми закону, було звільнено двох співробітників. Всього за штатним розписом працюють 948 співробітників.

Я вважаю, ці два співробітники не заслуговували звільнення. Знаю їх багато років. Вони, згідно зі своєю мораллю та професійністю, не могли виконувати і не виконували жодної злочинної вказівки чи команди, тому вважаю, що фактично звільнили їх за те, що займали відповідні посади в той час, а не за їхні дії.

РБК-Україна: Як ситуація на сході впливає на товарообіг на Львівській митниці?

Микола Горобинський: Війна на сході суттєво впливає на товарообіг. Зовнішньоторговельні обсяги, порівняно з 2013 роком, зменшились на 13%, і склали майже 3,7 млрд дол. Адже Донецька та Луганська області, а також Крим були великими споживачами імпортних товарів. Враховуючи анексію Криму та бойові дії на сході України, зменшився попит і, відповідно, обсяги імпорту. Крім того, ці області були транзитними в напрямі Росії, коли ще були дружні відносини.

Інша проблема - значний ріст курсу валют. Знецінення гривні позначилося на вартості товарів, на обсягу імпорту. Тому що наші суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності зазнали великих збитків, бо не встигали купити валюту, щоб виконати свої зобов'язання перед імпортерами. Оскільки гривня знецінилася, люди стали біднішими і, відповідно, їх купівельна спроможність зменшилася.

Як позитив, хочу відзначити те, що незважаючи на напружену ситуацію в країні, учасники зовнішньоекономічної діяльності Львівщини продовжують працювати, про що свідчать наші перерахування до держбюджету в сумі майже 6,7 млрд грн.

РБК-Україна: Закон про додатковий збір на автомобілі з об'ємом двигуна понад 3 тис. куб. см якимось чином торкнеться посадових обов'язків митників?

Микола Горобинський: Хоч митниця, як і податкова, входить до складу Державної фіскальної служби, це питання належить суто до компетенції податкової адміністрації. Податкова співпрацює з базою ДАІ, де зареєстровані всі автомобілі віком до 5 років та з відповідним об'ємом двигуна. Раз на рік власники цих транспортних засобів повинні сплачувати збір до державного бюджету.

Микола Горобинський: Після Революції гідності на митниці був період "махновщини", зараз такого немає

РБК-Україна: Були такі випадки, коли митники не пропускали партії товарів військового та медичного призначення, які мають особливий режим ввезення на територію України, наприклад, бронежилети. Чи тепер врегульоване це питання?

Микола Горобинський: Є товари подвійного призначення. Для цього повинні бути дозволи і відповідні контракти. Це питання вирішене на рівні Верховної Ради і Кабміну, де є відповідні постанови, у яких вказаний перелік підприємств, які забезпечують Міністерство оборони, МВС, Нацгвардію та інші батальйони, що виконують військові зобов'язання на сході. Ці організації завозять такий вантаж.

Медикаменти надходять відповідно до офіційних домовленостей, зокрема на рівні МЗС. У пунктах пропуску здійснюється їх огляд як з польського, так і з українського боку.

РБК-Україна: Останнім часом надходить дуже багато інформації про виявлення контрабанди електроніки. З чим це пов'язано?

Микола Горобинський: У будь-якій державі світу існує контрабанда. По-перше, є людський фактор. По-друге - попит. Людина бачить можливість заробітку і для неї неважливо, яким шляхом це буде відбуватися.

З приводу iPhone, у нас були вилучення як дрібних партій, так і великих - 640 одиниць загальною вартістю майже 3 млн грн.

Якщо порівняти ситуацію, яка була після Революції гідності, коли був період так званої «махновщини», анархії, тоді контроль був послаблений і деякі співробітники собі дозволяли брати хабарі. Але це було до моєї каденції.

Сьогодні такої контрабанди на Львівській митниці, як раніше, коли вона була кимось керованою і очолюваною, немає. За півроку моєї каденції ніхто мені жодного конкретного випадку не вказав і не назвав прізвища.

А дрібні випадки порушень митних правил будуть завжди. У 2014 році працівники митниці склали 2 тис. 801 протокол про порушення митних правил на суму 31 млн 280 тис. 387 грн. Зокрема, було виявлено 294 спроби незаконного вивезення через митний кордон тютюнових виробів, вилучено 260 тис. 683 пачок сигарет вартістю 2 млн грн. Затримано 26 автомобілів зі спеціально виготовленими сховищами.

А під час ввезення на митну територію України найчастіше порушують митні правила в неторговому обігу намаганнями ввезти продукти харчування, сільгосппродукцію, товари промислової групи.

РБК-Україна: Які найбільш проблемні пункти пропуску на Львівській митниці?

Микола Горобинський: Основні проблеми полягають в тому, що в нас розбиті дороги на під'їзних шляхах, як до пунктів пропуску "Угринів" чи "Грушів". З польської сторони під'їзд добрий, а з нашої - ні. І всі намагаються перетнути кордон там, де кращі дороги. Тому в передсвяткові дні потік автомобілів зазвичай значно збільшується, зокрема в пункті пропуску «Краковець», де найкраща дорога.

Так, за 2014 рік через пункти пропуску митниці пропущено майже 4,5 млн автомобілів, що на 6% більше, ніж за минулий рік, та понад 13 млн громадян (на 1% більше).

Хочеться також, щоб умови роботи митників були наближеними до умов Євросоюзу. Я був у багатьох країнах, бачив, як працюють мої колеги. У них комфортно працювати.

РБК-Україна: Зараз дуже популярно говорити про реформи, які плануються у різних галузях. Чи потрібна реформа для митниці, і якщо так, то в чому вона буде полягати?

Микола Горобинський: Думаю, що потрібна, оскільки ми йдемо в Євросоюз. Повинно бути так, як зараз є в пунктах пропуску "Угринів" та "Грушів", де спільно виконують контрольні функції українські митники та їх польські колеги. Вони працюють в онлайн-режимі, коли одночасно автомобілі та вантаж перевіряють і польські, і українські митники та прикордонники. Це позитивна реформа, бо огляд не потребує подвійної витрати часу.

РБК-Україна: Під час реформування ДАІ, щоб побороти хабарництво, планується суттєво підвищити заробітну плату працівникам. Якою має бути зарплата митника, щоб він не мав спокуси до хабарництва?

Микола Горобинський: Питання актуальне вже не перший рік. Чим вищий рівень заробітної платні, тим менший рівень корупційних проявів. Людина, яка має високу зарплату, соціальний захист, розуміє, що є що втрачати.

Сьогодні у звичайного інспектора, який щойно прийшов на роботу, зарплата становить 2,2 тис. грн. Враховуючи відрахування, зокрема прибутковий податок, військовий збір, єдиний соціальний внесок тощо, інспектор отримує близько 2 тис. грн.

Спілкувався Володимир Рихлицький